رویداد های اخیر

تاجران: برای انتقال سرمایه‌های افغان‌ها از پاکستان باید میکانیزم مشترک ایجاد شود

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۹, ۱۴۰۲)

به دنبال اخراج مهاجرین افغان از پاکستان، شماری از تاجران افغان می‌گویند که نگران سرمایه‌های افغان‌ها در آن کشور اند و برای انتقال سرمایه‌ها باید یک میکانیزم مشترک ایجاد شود. به گفته آنان، سرمایه‌گذاری‌ها و جایداد‌های افغان‌ها در پاکستان به میلیارد‌ها دالر می‌رسد.

این تاجران از امارت اسلامی می‌خواهند که هرچه زودتر با پاکستان وارد مذاکره شوند تا زمینه برای انتقال این سرمایه‌ها به افغانستان فراهم شود.

حمید فاضل خیل، تاجر افغان در پاکستان، می‌گوید: «رهبران دو کشور با مسوولان ذیربط باید بنشینند و یک میکانیزم مشترک بسازند تا سرمایه‌ها به افغانستان انتقال یابد.»

حمید فاضل خیل، تاجر افغان در پاکستان، نیز گفت: «برای تان واضح گفته می‌توانم که سرمایه‌ها میلیاردها دالر است که در هر بخش، افغان‌ها بسیار سرمایه‌گذاری کرده‌اند.»

در همین حال، شمار دیگر از تاجران گفته‌اند که باید به مشکل تاجران افغان در پاکستان رسیدگی شود زیرا با گذشت هر روز پاکستان مشکلات تازه‌ای را به تاجران افغان ایجاد می‌کند.

بازمحمد غیرت، سرمایه‌گذار، گفت: «پاکستان به اندازه زیاد ظلم را شروع کرده، از لحاظ بشری، از لحاظ همسایه‌داری، از لحاظ تجارت که برای هیچ کس قابل قبول نیست. بنابراین، نیاز است سرمایه‌گذاران و تاجرانی که در پاکستان اند و یا در کشورهای دیگر اند، باید سرمایه‌گذاری آن‌ها به افغانستان انتقال یابد تا آن‌ها مصون باشند.»

از سویی هم، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفته است که تاجران افغان در پاکستان هزاران شرکت و فابریکه دارند و نباید بدست حکومت پاکستان بیفتند.

خان‌جان الکوزی، عضو اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، گفته است: «باید برای سرمایه‌ ما به‌گونه منظم یک میکانیزم ایجاد شود تا به افغانستان انتقال شود.»

در عین حال، خواست‌ها این است تا حکومت سرپرست باید وارد عمل شود و با جانب پاکستان مذاکرات را آغاز کند تا زمینه برای انتقال سرمایه‌ها به افغانستان فراهم شود.

عبداللطیف نظری، معین مسلکی وزارت اقتصاد، تصریح کرد: «هم گفتگوهای دیپلوماتیک جریان دارد و هم آمادگی‌ها از سوی امارت اسلامی در قالب کمیته‌های مختلف در رابطه به نحوه اسکان و کمک به جلب حمایت‌ها در بعد داخلی و خارجی وجود دارد.»

پیش از این سرپرست وزارت دفاع ملی از تاجران افغان خواسته بود تا سرمایه‌های شانرا به افغانستان انتقال دهند. اما پولیس حالا به مهاجرین اجازه نمی‌دهد تا بالاتر از پنجاه هزار کلدار با خود داشته باشند به ویژه زمانی که به افغانستان بر می‌گردند.

Trending

خروج از نسخه موبایل