رویداد های اخیر

تاکید خلیلزاد بر جلوگیری از سقوط اقتصادی و نظام در افغانستان

Published

on

(Last Updated On: قوس ۲, ۱۴۰۰)

زلمی خلیلزاد، نماینده خاص پیشین امریکا برای صلح افغانستان، از اوضاع جاری در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

خلیلزاد در مصاحبه تازه با شبکه تلویزیونی سی ان ان امریکا گفته است که اگر اقتصاد افغانستان سقوط کند، نظام  این کشور نیز سقوط خواهد کرد.

وی همچنان تاکید کرده است که از سقوط اقتصادی و نظام افغانستان جلوگیری شود و مردم افغانستان نیز نباید بهای توافقنامه دوحه را بپردازند.

خلیلزاد افزود: “بسیار خوب، وضعیت در افغانستان خوب نیست ………. و من فکر میکنم مردم افغانستان نباید قربانی توافقنامه دوحه امضا شده موجود میان طالبان و جامعه جهانی به شمول امریکا گردند.”

آقای خلیلزاد یکبار دیگر تاکید میکند که امریکا بازنده جنگ افغانستان بود و چاره دیگر بدون خروج نداشت.

او در این باره گفت:”طالبان فهرست از خواسته‌های خود را دارد، و از سوی دیگر امریکا و جامعه جهانی خواسته‌های خود را دارد. به نظر من بهترین راه این است که طالبان باید مطابق به آن چه که در توافقنامه دوحه ذکر گردیده عمل نمایند.”

هرچند مهار بحران کنونی در افغانستان از سوی جامعه جهانی بخصوص امریکا مشروط بر برخی از شرایط از قبل تعین شده است، اما خلیلزاد می گوید که برای بیرون رفت از وضعیت کنونی نیاز است تا امریکا با امارت اسلامی وارد فاز جدید از گفت‌وگو ها شوند.

خلیلزاد افزود:” من فکر میکنم برای بیرون از وضعیت جاری در افغانستان نیاز است تا هر تمام جوانب طالبان، جامعه جهانی و ایالات متحده امریکا نیاز دارند که باید با هم گفتگو نمایند تا باشد مفادات و موارد توافقنامه دوحه که عملی نگردید جامه عمل به خود بیگیرد.”

این مقام پیشین ایالات متحده امریکا در حالی در مورد وضعیت کنونی افغانستان اظهار نظر می نماید که بسیاری از شهروندان افغان، مسوولان و مقام‌های حکومت امریکا و کشورهای جامعه جهانی وی در انجام وظیقه اش ناکام میداند.

Trending

خروج از نسخه موبایل