تجارت

تجارت ترانزیتی میان چین و افغانستان از طریق گذرگاه خنجراب پاکستان آغاز شد

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۷, ۱۴۰۲)

اولین محموله تجارتی چین از طریق گذرگاه خنجراب در منطقه گلگت بلتستان پاکستان به افغانستان فرستاده شده است.

مراسم افتتاح تجارت ترانزیتی از این مسیر روز دوشنبه در منطقه گلگت بلتستان با حضور مقامات پاکستانی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس پاکستان، ضیاء الحق سرحدی، رئیس اتحادیه کارگزاران گمرک مرزی پاکستان گفت که این امر نه تنها باعث افزایش حجم تجارت در سطح منطقه می‌شود، بلکه فرصت‌های معیشتی زیادی را برای افراد مرتبط با تسویه گمرک، حمل و نقل کالاها و تجارت تیل ایجاد می‎کند.

تجارت از طریق مرز خنجراب تحت کنوانسیون حمل و نقل بین‌المللی صورت می‏گیرد.

اولین محموله سفر خود را از کاشغر چین آغاز کرده و پس از عبور از گذرگاه خنجراب به پاکستان و سپس به کابل در افغانستان می‌رسد.

رئیس اتحادیه کارگزاران گمرک مرزی پاکستان اظهار داشت که این مسیر ترانزیتی زمان سفر را تقریبا ۷۰ درصد و هزینه های لوجیستیکی را بیش از ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

ضیاء الحق سرحدی که ریاست اتاق مشترک تجارت و صنایع پاکستان و افغانستان را نیز بر عهده دارد، گفت که استفاده از راه ابریشم توسط چین برای انتقال محموله های خود به افغانستان برای عملیاتی شدن زودهنگام پروژه بزرگ دهلیز اقتصادی چین-پاکستان نیز مفید خواهد بود.

روزنامه اکسپرس تربیون پاکستان گزارش داده است که نخستین محموله در این مسیر حامل میوه خشک است.

به نقل از این روزنامه، محی الدین وانی، منشی اعلی منطقه گیلگیت-بالتستان گفت: «این مراسم افتتاحیه نشان دهنده گامی تاریخی به سوی تقویت روابط قوی تر بین کشورها و ترویج تجارت فرامرزی است. با تسهیل انتقال کالا از چین به افغانستان از طریق پاکستان، موافقت نامه تیر گواهی بر پتانسیل ابتکارات همکاری در تقویت رشد اقتصادی و ثبات منطقه ای می‌باشد.»

وزارت صنعت و تجارت افغانستان همچنان گفته است که نخستین محموله‌ای تجارتی چین از مسیر پاکستان وارد افغانستان می‌شود.

این وزارت در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) گفته است که نخستین محموله تجارتی از کاشغر در شرق چین از طریق گذرگاه خنجراب وارد پاکستان شده است و در نهایت به کابل خواهد رسید.

به گفته این وزارت، این مسیر زمان سفر را تا ۷۰ درصد و هزینه‌ها را ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

Trending

خروج از نسخه موبایل