Connect with us

صحت

تحقیق: آلاینده‌های کیمیاوی، تعداد اسپرم مردان را کاهش داده است

منتشر شده

در

(Last Updated On: جوزا ۲۳, ۱۴۰۱)

به نقل از گزارش یورونیوز دانشمندان می‌گویند تحقیقات روی ادرار مردان نشان می‌دهد که افزایش قابل توجه میزان آلاینده‌های کیمیاوی یکی از دلایل اصلی کاهش تعداد اسپرم در مردان به شمار می‌رود.  

تازه‌ترین تحقیق در خصوص مولفه‌های اثرگذار بر کاهش تعداد اسپرم مردان در مجله این‌وایرومنت اینترنشنال منتشر شده است. این تحقیق در بررسی نمونه‌های ادرار نزدیک به ۱۰۰ مرد داوطلب متوجه شده که مختل‌کننده‌های غدد درون ریز مردان به سطح هشدار‌ رسیده است. مشکلی که قدرت باروری در انسان را کاهش می‌دهد.

در بررسی این نمونه‌ها مشخص شده که آلاینده‌هایی از مواد کیمیاوی مانند بیسفنول‌ها و دیوکسین‌ها که کیفیت اسپرم را تحت تاثیر قرار می‌دهند تا ۱۰۰ برابر بیشتر از میزان عادی مشاهده شده است. نویسندگان این مقاله می‌گویند وجود این کوکتل‌های مواد کیمیاوی بر سلامت باروری مردان اثر منفی قابل توجهی می‌گذارد.  

این تحقیق روی نمونه ادرار ۹۸ مرد دانمارکی بین سنین ۱۸ تا ۳۰ سال صورت گرفته است. علاوه بر این، از معلومات موجود در آژانس استانداردهای غذایی اروپا EFSA نیز برای تخمین  میزان احتمالی ۲۰ ماده کیمیاوی دیگر نیز استفاده شده است.

نویسندگان این مقاله به رهبری پروفسور آندریاس کورتنکمپ از پوهنتون برونل لندن می‌گویند از میزان قابل توجه این ترکیب‌های کیمیاوی در نمونه‌ها تعجب کرده‌اند. آنها همچنین از میزان بیسفنول BPA در نمونه‌های مورد آزمایش شگفت‌زده شده‌اند. ماده‌ای که یک خطر کاملا جدی برای سلامت اسپرم به شمار می‌رود.   

با این حال محققان اذعان دارند که تحقیق آنها همراه با محدودیت‌هایی نیز بوده است. به عنوان مثال داده‌های استفاده شده از آژانس استانداردهای غذایی اروپا، مربوط به سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ است و ممکن است در نمونه‌های جدیدتر میزان مواد کیمیاوی نیز افزایش یافته باشد. یکی دیگر از ابهامات این است که آیا زنان در سنین باروری به اندازه مردان مورد مطالعه در معرض مواد کیمیاوی قرار دارند یا خیر.

با این حال محققان تاکید کردند که تحقیقات آنها ممکن است خطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض این ترکیب‌های کیمیاوی خطرناک برای اسپرم را دست کم بگیرد، چرا که انبوهی از این مواد کیمیاوی می‌توانند بر اسپرم اثر بگذارند اما همه آنها در این تحقیق مورد بررسی قرار نگرفته‌اند.  

کمیت و کیفیت اسپرم در دهه‌های اخیر در کشورهای غربی به طور چشمگیری کاهش یافته است، به طوری که تحقیقات نشان می‌دهد تعداد اسپرم‌ها در بدن مردان در فاصله ۴۰ سال بیش از نصف شده است. در همین حال، سایر اختلالات سلامت باروری مانند بیضه‌های غیر نزولی و سرطان بیضه در حال افزایش است.

دانشمندان در سراسر جهان طیف وسیعی از علل احتمالی دیگر را در پس کاهش تعداد اسپرم در نظر گرفته‌اند، از آن جمله می‌توان به عوامل سبک زندگی، مصرف دخانیات و آلودگی هوا اشاره کرد.

این مطالعه هرچند نگرانی‌ها در خصوص سلامت اسپرم‌ها را افزایش می‌دهد اما در عین حال باعث خواهد شد تا مطالعات بیشتری در جوامع مختلف در این خصوص صورت گیرد تا احتمالا تلاش‌های گسترده‌تری برای جلوگیری از تهدیدهای بالقوه‌ای که سلامت اسپرم‌ها را تهدید می‌کند، صورت پذیرد.

صحت

قلندر عباد خواهان کمک آذربایجان برای ارتقای ظرفیت کارمندان صحی افغانستان شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۳, ۱۴۰۳)

سرپرست وزارت صحت عامه خواهان کمک آذربایجان برای ارتقای ظرفیت کارمندان بخش صحی کشور شده است.

قلندر عباد این خواست را در دیدار با الهام محمدوف، سفیر آذربایجان در کابل بیان کرده است.

دو طرف همچنان در مورد همکاری‌ها در بخش صحت، ارتقای ظرفیت کارکنان صحی افغان، نقش آذربایجان در بخش صحت و سایر موضوعات گفتگو کرده اند.

از سویی هم‌، سفیر آذربایجان در این دیدار گفته که کشورش در تلاش است تا در بخش صحت، به‌گونه دوامدار با افغانستان کمک و همکاری کند.

طبق یک خبر دیگر، سنگ تهداب ساخت بخش تولید آکسیجن در شفاخانه‌ صحت طفل اندراگاندی در کابل گذاشته شد.

مسوولان وزارت صحت عامه می‌گویند که این بخش با همکاری مالی و تخنیکی سازمان جهانی صحت ساخته می‌شود و با ظرفیت تولید ۲۰۰ بالون آکسیجن در یک شبانه روز، علاوه بر تامین آکسیجن برای این شفاخانه، آکسیجن لازم را در اختیار سایر شفاخانه‌ها قرار خواهد داد.

Continue Reading

صحت

مسوولان صحی: امراض سرطانی در بلخ افزایش یافته است

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۰, ۱۴۰۳)

مسوولان ریاست صحت عامه بلخ می‌گویند که امراض سرطانی در این ولایت افزایش یافته است. به گفته‌ آنان، در سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی، نزدیک به ۵ هزار فرد مبتلا به سرطان به این شفاخانه مراجعه کرده‌اند.

این در حالی است که در سال ۱۴۰۱، به تعداد دو هزار و ۶۱۳ تن که مبتلا به سرطان بودند در این شفاخانه به ثبت رسیده است.

احسان‌الله کلیوال، مسوول بخش تداوی سرطان شفاخانه حوزوی بلخ گفته است: «در سال ۱۴۰۱ حدوداً دو هزار و ۶۱۳ واقعه OPD نزد ما راجستر شده‌. در سال ۱۴۰۲، این ارقام به ۴ هزار و ۹۱۲ واقعه بوده است.»

در همین حال، برخی داکتران موارد جنیتیکی، آلودگی محیط زیست، استفاده خودسر از دوا و استفاده بیش از حد از گوشت را از مهم‌ترین عوامل افزایش این مریضی می‌دانند.

تورج اربابی، داکتر امراض سرطانی در این زمینه گفت: «ارثی‌بودن بسیار نقش مهم را دارد، محیط نقش مهم دارد، استفاده دوای خودسرانه نقش مهم دارد.»

با این حال، اکثر مریضان در بلخ مبتلا به سرطان معده اند. شماری از بیماران و مریض‌داران در این شفاخانه بر عرضه خدمات صحی بهتر تأکید دارند.

براساس گفته‌های مسوولان این شفاخانه، در یک ماه نخست سال جاری، ۴۲۳ فرد مبتلا به سرطان برای تداوی به این شفاخانه مراجعه کرده‌اند.

Continue Reading

صحت

وزارت صحت: اکثر مراجعان امراض روانی در افغانستان را زنان تشکیل می‌دهند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۵, ۱۴۰۳)

مسوولان در وزارت صحت عامه می‌گویند که براساس ارقام سال گذشته میلادی، ۵۲ در صد مراجعان امراض روانی در کشور را زنان تشکیل می‌دهند.

اما به گفته سخنگوی این وزارت، پس از به قدرت رسیدن امارت اسلامی به دلیل تامین امنیت سراسری در کشور وانجام خدمات بهتر روانی، ناراحتی‌های روانی کاهش یافته است.

شرافت زمان امرخیل، سخنگوی وزارت صحت عامه، تصریح کرده است: «به صورت عموم امنیت روانی مردان و زنان در افغانستان تامین نیست و امنیت روانی آنان برهم زده شده است. بر اساس ارقامی که با ما شریک شده است، در سال ۲۰۲۳، از میان مراجعان اختلالات روانی، ۵۲ در صد زنان بودند.»

وی افزود: «به صورت عموم گفته می‌توانیم که در مقایسه با گذشته، واقعات امراض روانی کاهش یافته است.»

مشکلات روحی و روانی در اکثر موارد پنهان می‌ماند. بسیاری از مبتلایان ناراحتی روحی و روانی خواسته یا ناخواسته این درد را در دورن خود نگه می‌دارند.

انصار، یکی از مریضان روانی می‌گوید: «در خانه مشکلات‌های روزگار زیاد است؛ فقیر هستیم. مکتب را تمام کرده ام، اما هیچ کاری نیافتم.»

پیش از این، سازمان جهانی صحت اعلام کرده بود که نیمی از جمعیت افغانستان از ناراحتی روانی رنج می‌برند. خشونت، فقر و ناداری، نبود امکانات اولیه زندگی، خشونت‌های خانوادگی، بیکاری، بازماندن دختران و زنان از تحصیل و کار، و همچنان استفاده از مواد مخدر عوامل اختلالات روانی در کشور شمرده می‌شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!