Connect with us

رویداد های اخیر

ترمپ: اعلام راهبرد جدید نزدیک است

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

پس از شش ماه رای زنی، دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا می گوید به زودی تصمیمش را در مورد افغانستان اعلام می کند.

ترمپ گفته است: “ما ]برای اینکه به یک نتیجه برسیم[ خیلی نزدیک هستیم. بسیار نزدیک. برای من این یک تصمیم بزرگ می باشد. یک آشفتگی به من به میراث گذاشته شده و من این آشفتگی را خیلی کم می سازم. این بزرگترین جنگی است که ما در آن قرار داریم و تصمیم در مورد راهبرد جدید به زودی اعلام خواهد شد.”

در همین حال وزارت دفاع ملی از کاخ سفید می خواهد که در راهبر تازه بر علاوه حمایت بیشتر نظامیان افغان فشار ها نیز بر پاکستان وارد شود.

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع ملی به آریانانیوز گفت: “تا زمانیکه بالای پاکستان و حلقاتی که تروریست ها را حمایت می کنند، فشار وارد نشود. برای صلح افغانستان تلاش نشود و یک پالیسی همه جانبه و منطقوی نباشد، برای ختم جنگ افغانستان موثر تمام نخواهد شد.”

آگاهان می گویند، ترمپ تصمیم خصوصی سازی جنگ افغانستان را دارد و این مورد درشت از راهبرد تازه وی گفته می شود که در نهایت توافق نامه امنیتی نقض می شود.

احمد سعیدی، آگاه امور سیاسی گفت: “افغانستان با امریکا طرح توافقنامه امنیتی امضا کرده است، خصوصی سازی جنگ افغانستان، خلاف ماده طرح امنیتی است.”

زلمی وردک، آگاه نظامی افزود: “امریکایی ها می خواهند جنگ افغانستان را به قراردادی بلک واتر بسپارد. امریکا کاری می نماید که منافع اش ایجاب کند.”

در عین حال، دفتر مطبوعاتی حامد کرزی رییس جمهور پیشین با نشر اعلامیه ی می گوید: خصوصی سازی جنگ افغانستان در مغایرت با قانون اساسی کشور است و در اینجا قانون نقض می شود. وی تاکید می ورزد که خصوصی کردن جنگ افغانستان به معنی طولانی کردن زمان جنگ در این کشور است.

گزارشگر: لیدا نیازی

رویداد های اخیر

حادثه ترافیکی در سمنگان ۵ کشته و ۲۴ زخمی برجای گذاشت

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۳, ۱۴۰۳)

دفتر مطبوعاتی قوماندانی امنیه سمنگان می‌گوید که از اثر یک حادثه ترافیکی در ولسوالی دره‌صوف ‌پایین این ولایت ۵ تن جان باخته و ۲۴ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

قوماندانی امنیه سمنگان افزوده است، این حادثه امروز (پنج‌شنبه، ۱۳ ثور) ساعت یک پس از چاشت زمانی رخ داد که یک عراده موتر نوع اینو از ولایت بلخ به سمت ولسوالی دره‌صوف پایین در حرکت بود.

این قوماندانی تصریح نموده که مجروحان به شفاخانه ولسوالی دره صوف پایین‌و‌بالا انتقال یافته و سه تن آنان که وضعیت شان وخیم گزارش شده به شفاخانه حوزوی بلخ منتقل شده‌اند.

علت این حادثه عوارض تخنیکی موتر گفته شده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

یوناما گزارش سه ماهه‌اش را تحت عنوان وضعیت حقوق بشری در افغانستان نشر کرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۳, ۱۴۰۳)

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با نشر گزارش سه‌ ماهه‌اش تحت عنوان وضعیت حقوق‌بشری در افغانستان، از وضعیت زنان و دختران، آزادی رسانه‌ها، دستگیری و بازداشت خودسرانه، مجازات بدنی و اعدام ابراز نگرانی کرده است.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان دراین گزارش می‌گوید که در پنج روز ۷۹ غیرنظامی در افغانستان کشته شده‌اند.

در این گزارش پنج صفحه‌ای، وضعیت حقوق زنان و دختران، تلفات حمله‌های هوایی خوست و پکتیا، آزادی رسانه‌ها، بازداشت مقام‌های حکومت پیشین، مجازات بدنی و سایر موضوعات مرتبط به حقوق‌بشری در کشور زیر بررسی قرار گرفته است.

در بخشی از گزارش یوناما آمده است: «در یک حمله در غرب کابل به تاریخ ۶ جنوری، دست‌کم ۵ غیرنظامی کشته شدند و ۲۰ تن دیگر زخم برداشتند. در انفجار یک بس مسافربری در ۹ جنوری در منطقه الوخیل ناحیه ۱۶ شهر کابل، ۳ تن کشته شدند و ۱۳ تن دیگر زخم برداشتند و در انفجار دیگر در غرب کابل در یک مرکز تجارتی ۳ تن کشته شدند و ۳۵ تن زخم برداشتند و در آخرین رویداد در همین ماه در ولایت کندهار، یک مهاجم با انفجار واسکت‌ انتحاری‌اش در میان مردم، باعث کشته و زخمی‌شدن دست‌کم ۷۵ تن شد.»

یوناما در این گزارش از وضعیت زنان و دختران، آزادی رسانه‌ها، دستگیری و بازداشت خودسرانه، مجازات بدنی و اعدام ابراز نگرانی کرده و گفته که با وجود اعلام عفو عمومی؛ اما تهدیدات علیه کارمندان دولت پیشین افغانستان هم‌چنان پابرجا است.

در بخش دیگر این گزارش یوناما آمده که در حمله‌های هوایی پاکستان در ۱۸ مارچ بر ولایت خوست یک تن کشته و ۲ تن دیگر زخمی شدند و به همین ترتیب هفت غیر نظامی در ولایت پکتیکا کشته شدند.

این در حالی است که امارت اسلامی این گزارش را بی‌اساس می‌داند. سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که گزارش‌های یوناما تکرار، مملو از پروپاگند و بدون ارایه اسناد است و حقوق همه اتباع، اعم از زنان و مردان در کشور تأمین است.

همچنان ذبیح‌الله مجاهد در واکنش به گزارش اخیر یوناما گفته که حقوق هیچ کس در افغانستان تلف نشده بلکه حقوق شرعی زن و مرد در افغانستان تامین است و مردم پیشتر از قبل به حقوق خود دسترسی دارند.

آقای مجاهد گزارش یوناما را بی اساس خوانده و افزوده است که این گزارش دقیق نمی‌باشد.

در قسمت بازداشت‌های مقام‌های حکومت پیشن هم آقای مجاهد می‌گوید که “هیچ کسی بازداشت نشده و نه هم اسنادی دراین رابطه وجود دارد.»

مجاهد تصریح نموده است که:«در عموم راپورهای یوناما همیشه مملو از پروپاگند می‌باشد و برای تخریب اذهان عامه می‌باشد و برای ثبوت ادعاهای خود هم اسنادی ندارند.»

ذبیح‌الله مجاهد هم‌چنان می‌افزاید که رسانه‌ها با در نظر داشت قوانین و ارزش‌های ملی کشور فعالیت دارند و هیچ تهدیدی علیه کارمندان دولت پیشین وجود ندارد.

این در حالی است که شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد در آخرین نشست‌اش وضعیت حقوق‌بشری در افغانسان را وخیم عنوان کرد و خواستار تأمین حقوق بشر به خصوص حقوق زنان در کشور شد موردی که امارت اسلامی آنرا بی بنیاد دانست.

Continue Reading

رویداد های اخیر

سرپرست وزارت دفاع با سفیر آذربايجان دیدار کرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۳, ۱۴۰۳)

محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع روز چهارشنبه (۱۲ثور) با سفیر آذربايجان در کابل دیدار کرده و گفته است بازگشایی سفارت آذربایجان در کابل یک اقدام مثبت برای تحکیم روابط افغانستان و آذربایجان است.

وزارت دفاع ملی در اعلامیه‌ی از قول محمد یعقوب گفته که دوستی و مشترکات مردم دو کشور دوست مسلمانی است.

آقای مجاهد، بازگشایی سفارت آذربایجان در کابل را یک اقدام مثبت  خوانده و گفته ما برای تحکیم این روابط دیرینه خواهان آغاز هر چه زودتر همکاری‌های اقتصادی، تجارتی، و در سایر بخش‌ها هستیم.

سفیر آذربایجان هم گفته که ما ضمن تقویت روابط، آماده گسترش همکاری‌های با امارت اسلامی و مردم این کشور هستیم.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!