صحت

جایزه نوبل صحی سال ۲۰۲۳ به ۲ محقق ساخت واکسین کرونا رسید

Published

on

(Last Updated On: میزان ۱۰, ۱۴۰۲)

آکادمی نوبل روز دوشنبه (۱۰ میزان) جایزه نوبل صحی و فیزیولوژی سال ۲۰۲۳ خود را به طور مشترک به کاتالین کاریکو، هنگری-آمریکایی و درو وایسمن، آمریکایی، دو محقق پیشتاز در زمینه فناوری ساخت واکسین کرونا اهدا کرد.

تحقیقات این دو دانشمند برجسته منجر به توسعه فناوری ام‌آر‌ان‌ای (mRNA) شد که دو واکسین فایزر و مدرنا برای مریضی کووید-۱۹ بر پایه آن‌ها تولید شدند.

آکادمی نوبل در بیانیه خود گفت: «تحقیقات کاتالین کاریکو و درو وایسمن منجر به ساخت دو واکسین بسیار موفق بر پایه ام‌آر‌ان‌ای در اواخر سال ۲۰۲۰ شد. این واکسین‌ها جان میلیون‌ها نفر را نجات دادند و از مریضی‌های شدید در بسیاری افراد دیگر جلوگیری کردند.»

این نهاد سویدنی اضافه کرد: «آن‌ها کشف کردند که تزریق ام‌آر‌ان‌ای اصلاح‌شده به سلول می‌تواند برای جلوگیری از فعال شدن واکنش‌های التهابی و همچنین برای افزایش تولید پروتئین به کار رود. آن‌ها یافته‌های خود را در مقاله‌ای مهم در سال ۲۰۰۵ منتشر کردند که در آن زمان توجه کمی را جلب کرد، اما شالوده تحولات بسیار مهمی قرار گرفت که در طول همه‌گیری کووید-۱۹ به بشریت خدمت کرد.»

مجمع نوبل در موسسه کارولینسکای سویدن که از معتبرترین پوهنتون‌های علوم صحی اروپا محسوب می‌شود، هر سال وظیفه داوری و انتخاب برگزیده نهایی جایزه صحی را بر عهده دارد. جایزه نوبل سال گذشته به سوانته پابو، دانشمند ۶۷ ساله پالئوژنومی (دیرینه‌شناسی ژنوم و تکامل انسان‌سانان) اهل سویدن تعلق گرفته بود.

Trending

خروج از نسخه موبایل