ورزش

حضور بازیکنان کریکت افغانستان در بازی‌های المپیک ۲۰۲۸ بستگی به پیشرفت در بخش زنان دارد

Published

on

(Last Updated On: میزان ۲۵, ۱۴۰۲)

توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک در پاسخ به این سوال که آیا این کمیته به تیم مردان کریکت افغانستان اجازه می‌دهد تا در بازی‌های المپیک سال ۲۰۲۸ در غیاب تیم زنان، حضور یابد، گفت که این نهاد به «نظارت بسیار نزدیک» خود از اینکه زنان چه اندازه حمایت برای انجام بازی دریافت می‌کنند، ادامه خواهد داد.

موضوع افغانستان روز دوشنبه در یک نشست خبری در شهر ممبئی هند، بلافاصله پس از رای مثبت اعضای کمیته بین المللی المپیک به شامل ساختن کریکت بیست آوره در بازی های المپیک لاس انجلس ۲۰۲۸ مطرح شد.

افغانستان تنها کشور عضو کامل شورای بین‌المللی کریکت است که تیم کریکت زنان ندارد. افغانستان در سال ۲۰۱۷ با این درک که این کشور مسیرهایی را برای بازی زنان ایجاد خواهد کرد، به عضویت کامل دست یافت.

یک گروه کاری شورای بین‌المللی کریکت به رهبری عمران خواجه، معاون این شورا، با مقامات امارت اسلامی برای بحث در مورد این وضعیت ملاقات نموده و به این شورا توصیه کرده است که به جای تنبیه بورد کریکت افغانستان، گفتگوها به امید یافتن راه حل ادامه یابد.

کمیته بین المللی المپیک هنوز حضور ورزشکاران افغانستان در المپیک ۲۰۲۴ پاریس را تایید نکرده است و به کمیته ملی المپیک این کشور هشدار داده است که در صورت ادامه محدود شدن دسترسی به ورزش برای زنان، تعلیق خواهد شد.

جیمز مکلئود، یک مقام کمیته بین‌المللی کریکت گفت: «از زمان تغییر رژیم، ما گفتگوهای مداومی با مقامات دولت افغانستان داشته ایم. ما بر رفع موانع موجود از سوی دولت که مانع دسترسی زنان و دختران جوان به فرصت‌های ورزشی در کشور می‌شود، اصرار داشته‌ایم.»

وی افزود که با شرکت ورزشکاران زن افغانستان در بازی های آسیایی هانگجو (چین) اخیراً یک «تغییر کوچک» را مشاهده کرده است.

مکلئود گفت: «پیشرفت‌هایی صورت گرفته است، پیشرفت بسیار کوچک. در بازی‌های آسیایی هانگجو شاهد بودیم که ۸۳ ورزشکار که ۱۷ ورزشکار از آن‌ها زن بودند در سه رشته ورزشی مختلف حضور داشتند. همچنان بیرق بگونه مشترک توسط مرد و زن حمل شد».

Trending

خروج از نسخه موبایل