رویداد های اخیر

دفتر حقوق بشر ملل متحد: پاکستان اخراج افغان‌ها را متوقف کند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۶, ۱۴۰۲)

دفتر کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از دولت پاکستان خواسته است تا «بازگشت اجباری اتباع افغان را قبل از اینکه خیلی دیر شود برای جلوگیری از یک فاجعه حقوق بشری متوقف کند.»

راوینا شمداسانی، سخنگوی دفتر کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه در بیانیه‌ای گفت: «ما از آنها می‌خواهیم که به حمایت از افراد نیازمند ادامه دهند و اطمینان حاصل کنند که بازگشت‌های آینده ایمن، با عزت و داوطلبانه و کاملاً مطابق با قوانین بین‌المللی است.»

او گفت: «ما معتقدیم بسیاری از کسانی که با اخراج مواجه هستند در صورت بازگرداندن به افغانستان در معرض خطر جدی نقض حقوق بشر از جمله دستگیری و بازداشت خودسرانه، شکنجه، ظلم و سایر رفتارهای غیرانسانی قرار خواهند گرفت.»

وی افزود: «ما از اعلام پاکستان مبنی بر اینکه قصد دارد اتباع خارجی بدون مدرک را که در این کشور باقی مانده اند پس از اول نومبر اخراج کند، بسیار نگران هستیم، اقدامی که به طور نامتناسبی بر بیش از ۱.۴ میلیون افغان بدون مدرک که در پاکستان مانده اند تأثیر خواهد گذاشت.»

به گفته وی، بیش از دو میلیون افغان بدون مدرک در پاکستان زندگی می‌کنند که حداقل ۶۰۰ هزار نفر از آنها پس از تسلط امارت اسلامی در آگست سال ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کردند.

او گفت کسانی که در معرض خطر خاص هستند فعالان جامعه مدنی، خبرنگاران، مدافعان حقوق بشر، مقامات دولتی و اعضای نیروهای امنیتی سابق و البته زنان و دختران به طور کلی هستند.

اداره پناهندگان سازمان ملل متحد و سازمان بین المللی مهاجرت قبلاً افزایش شدید عودت به افغانستان را از زمان اعلام ضرب الاجل در ۳ اکتوبر ثبت کرده اند. گزارش اخیر کمیشنری عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و سازمان بین المللی مهاجرت نشان می‌دهد تعداد افغان‌هایی که تا پانزدهم اکتوبر از پاکستان برگشته اند، به ۵۹ هزار و ۷۸۰ نفر می‌رسد. ۷۸ درصد از بازگشت کنندگان ترس از بازداشت را دلیل ترک پاکستان ذکر کرده اند.

به گفته دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، در حال حاضر نزدیک به ۳۰ میلیون نفر در افغانستان به کمک های امدادی نیاز دارند و ۳.۳ میلیون نفر در داخل کشور آواره هستند.

Trending

خروج از نسخه موبایل