رویداد های اخیر

سازمان عفو بین‌الملل خواستار تحقیق اتهام جنایات جنگی نیروهای بریتانیایی در افغانستان شد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

به دنبال نشر گزارش بی‌بی‌سی در مورد کشتار غیرنظامیان توسط نیروهای ویژه بریتانیایی در افغانستان، سازمان عفو بین‌الملل خواستار تحقیقات فوری در این زمینه شده است.

نتیجهٔ تحقیقات تازهٔ بی‌بی‌سی نشان می‌دهد که نیروهای ویژهٔ خدمات هوایی انگلیس (SAS) دست کم ۵۴ غیرنظامی را تحت شرایط مشکوک در جریان عملیات‌های شبانه در افغانستان کشته‌اند و فرماندهان آنان از گزارش این جنایات خودداری کرده‌اند.

زمان سلطانی، محقق عفو بین‌الملل در آسیای جنوبی، در پاسخ به تحقیقات بی‌بی‌سی درباره کشتار مکرر مردان غیرمسلح در شرایط مشکوک در افغانستان بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ توسط نیروهای ویژه بریتانیایی ، گفت:”عفو بین‌الملل خواهان تحقیقات موثر و شفاف در مورد اتهامات وارده به نیروهای ویژه بریتانیایی در افغانستان است که عدالت را برای قربانیان تامین می‌کند و عاملان آن را پاسخگو قرار می‌دهد.”

عفو بین‌الملل یافته‌های بی‌بی‌سی را وحشتناک توصیف کرده و گفته است که این عملکرد به وضوح سطح هشدار دهنده‌ای از معافیت از مجازات و عدم پاسخگویی سربازان بریتانیایی را که در افغانستان فعالیت می‌کردند، نشان می‌دهد.

به گفتهٔ این سازمان، گزارش بی‌بی‌سی با تشریح قتل‌های غیرقانونی، از جمله قتل عمدی افراد پس از بازداشت، هدف قرار دادن غیرنظامیان و جعل شواهد برای توجیه کشتار مردان غیرمسلح، اشاره به جنایات جنگی احتمالی دارد.

به باور عفو بین‌الملل، پنهان‌کاری چنین عملکرد نیروهای بریتانیایی از سطوح بالا، خشم اخلاقی را تشدید می‌کند و بیانگر عدم تمایل بریتانیا برای پیگیری تحقیقات مستقل و موثر در مورد این اتهامات است.

عفو بین‌الملل تاکید کرده است: “بریتانیا موظف است فوراً تحقیقات در مورد تمام اتهامات جنایات جنگی مربوط به نیروهای ویژه خود را آغاز کند و اتباع بریتانیایی که مظنون به مسوولیت جزای فردی هستند باید در محاکم بریتانیا به دست عدالت سپرده شوند.”

این سازمان همچنان گفته است که اگر بریتانیا مایل به طرح پرونده علیه اردوی خود نیست، دیوان جزایی بین‌المللی باید این کار را انجام دهد.

Trending

خروج از نسخه موبایل