Connect with us

رویداد های اخیر

گزارشگران بدون مرز بازداشت و آزار و اذیت خبرنگاران افغان را محکوم کرد

منتشر شده

در

(Last Updated On: )

سازمان گزارشگران بدون مرز، بازداشت دو روزنامه‌نگار توسط نیروهای امنیت ملی در زابل و خوست و آزار و اذیت مسوولان خبرگزاری پژواک را از سوی مقام‌های رسمی حکومت افغانستان، نکوهش کرده و از رییس جمهوری و امرالله صالح معاون نخست‌اش میخواهد تا قانون رسانه‌های همگانی را رعایت کنند.

در گزارشی که از سوی سازمان گزارش‌گران بدون مرز منتشر شده، آمده است که محبوب‌الله حکیمی، خبرنگار رادیو بیان در ولایت زابل، در یازدهم سرطان، از سوی نیروهای امنیت ملی بازداشت شده است. 

گزارش افزوده است که اتهام آقای حکیمی، انتشار کامنتی در صفحه‌ی فیس‌بوکش و کافر خطاب کردن رییس‌جمهور غنی بوده است.

در حالی که این خبرنگار، پیش از بازداشت در ویدیویی انتشار این کامنت را نتیجه‌ی هک شدن صفحه‌اش دانسته است. بر اساس گزارش، در ویدیویی که از سوی امنیت ملی منتشر شده، آقای حکیمی به انتشار این پیام اعتراف کرده و بابت آن معذرت خواسته است.

مجیب خلوتگر رییس اجرایی نی حمایت کننده رسانه های آزاد در افغانستان گفته است: “حکومت افغانستان فشار وارد میکند بر آزادی بیان و با قطع یا حداقل با مخالفت دسترسی به اطلاعات و اخلال آن باعث می شود که بر آزادی بیان فشار وارد کند و حکومت بر تعهدات خود و رعایت قانون که خود امضا کرده پابند نیست.”

بر بنیاد این گزارش، هم‌چنان در یازدهم سرطان، نیروهای امنیت ملی ولایت خوست، خانه‌ی فاروغ جان منگل، خبرنگار محلی و همکار خبرگزاری رویترز و برادرش سیف‌الله حیات، نماینده‌ی کمیته‌ی مصوونیت خبرنگاران را بررسی کرده و با رفتاری نامناسب، او را به ریاست امنیت ملی برده اند.

صدیق الله توحیدی مسوول امور داد خواهی کمیته مصونیت خبرنگاران توحیدی گفته است: “اعلامیه خبرنگاران بدون مرز سو رفتار برخی نهادهای حکومتی در برابر خبرنگاران امر درست و روشن است. اتهام و محکومیت بالای خبرنگاران نشان میدهد که حکومت افغانستان و ادارت تحت امرش میکانیزم قانونی رسیدگی به شکایت های خبرنگاران را در نظر نمی گیرد. با سلیقه ها و اقدامات غیر قانونی سبب مشکلات جدی بر خبرنگاران می شوند.”

خبرنگاران‌می‌گویند در کنار تهدید و نبود مصوونیت جانی برای خبرنگاران عدم دسترسی به اطلاعت یکی از چالش های جدی تر دیگری است حکومت به آن کم توجهی می‌کنند.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز، گفته است که خبرگزاری پژواک نیز چندی پیش، پس از انتشار گزارشی در باره‌ی قاچاق و فروش ۳۲ دستگاه تنفس مصنوعی کمک شده به افغانستان در پاکستان، زیر فشارهای مستقیم و غیر مستقیم مقام‌های حکومتی قرار گرفته است.

رویداد های اخیر

افزایش نگرانی‌ها از وضعیت حقوق زنان در افغانستان

Published

on

(Last Updated On: )

بخش زنان ملل متحد می‌گوید که نقض حقوق زنان در افغانستان پس از آگست سال ۲۰۲۱، درحجم و تاثیرات خود بی‌سابقه است. این نهاد با نشر گزارش تازه‌ای خواستار اقدام عاجل جهانی برای پایان دادن به محدودیت‌های وضع‌شده بر زنان افغان شده است.

بخش زنان سازمان ملل متحد در پژوهش تازه‌ای، وضعیت زنان و دختران افغانستان پس از تحول سیاسی در اگست ۲۰۲۱ را از نظر مقیاس و تاثیر نسلی بی‌‌‌پیشینه توصیف کرده و گفته است که پیش‌رفت‌های چهل ساله زنان افغانستان در سه سال اخیر از بین رفته است.

بخش زنان ملل متحد گفته که تنها یک فیصد از زنان احساس می‌کنند که در جامعه نفوذ دارند و تقریباً همه زنان دیگر از نداشتن انتخاب و از دست دادن اختیار و نفوذ خود سخن گفته اند. این سازمان خواستار اقدام عاجل جهانی برای پایان دادن محدودیت‌های وضع‌شده بر زنان در افغانستان شده است.

در بخشی از گزارش بخش زنان سازمان ملل متحد آمده است که: «وضعیت کنونی افغانستان چالش‌های بی‌سابقه‌ای را در مورد برابری جنسیتی در سطح جهانی ارائه می‌کند. از اگست 2021، طالبان (امارت اسلامی) به طور منظم زیرساخت‌های قانونی و نهادی افغانستان را از بین برده اند، به خصوص کسانی را که از برابری جنسیتی و پیشرفت‌های توانمندسازی زنان حمایت کرده اند را، هدف قرار داده اند.»

ملل متحد در این تحقیق، محدودیت‌های آموزشی بر زنان و دختران در افغانستان را با مرگ‌ومیر مادران مرتبط دانسته و گفته است که بازماندن ۱.۱ میلیون دختر از مکتب و ممنوعیت تحصیل بیش از ۱۰۰ هزار دیگر در پوهنتون، تاثیرات ویرانگری بر نسل کنونی داشته و بر مرگ‌‌ومیر مادران در این کشور نقش داشته است.

با این حال، امارت اسلامی همواره گفته است که حقوق زنان در کشور بیش از هر زمان دیگر؛ مطابق شریعت تأمین شده است.

درهمین حال، ملل متحد و اتحادیه اروپا تاکید کرده اند که جهت تغییر وضعیت کنونی برای تقویت و حمایت از جوامع و انجمن‌های مدنی زنان، باید بودجه دوامدار درنظر گرفته شود و حداقل ۳۰ درصد از مجموع کمک‌ها به طرح‌های برای دست‌یابی به برابری جنسیتی اختصاص داده شود.

این در حالیست که قرار است سومین نشست دوحه با محوریت موضوع افغانستان به میزبانی سازمان ملل در اواخر ماه جاری میلادی برگزار شود.

پیش از این، نهادهای حقوق بشری از سازمان ملل متحد خواسته بودند که حقوق زنان افغان باید محور اصلی این نشست باشد و مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان در تمام بخش‌های زندگی باید تضمین شود.

امارت اسلامی همواره تاکید کرده حقوق بانوان تامین است و به ان متعهد است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

بیش از یک‌هزار معتاد به مواد مخدر در هرات پس از تداوی رخصت شدند

Published

on

(Last Updated On: )

بیش از یک‌هزار تن از معتادان به مواد مخدر در ولایت هرات پس از تداوی رخصت شدند. مسوولان محلی در این ولایت می‌گویند که این افراد شش ماه تا یک‌سال تحت تداوی بودند که فعلا کاملاً از این مریضی پاک شده اند، و در آستانه عید قربان به آغوش خانواده‌های شان بر می‌گردند.

داکتران می‌گویند روند تداوی معتادان در مرکز کلان ترک اعتیاد این ولایت به خوبی پیش می‌رود. بیشتر افرادیکه صحت یاب شدند حالا زندگی عادی خود را پیش می‌برند.

افرادیکه ماه‌ها تحت تداوی بودند حالا مریضی اعتیاد را ترک کرده اند، مریضی که آنها را از خانه، اجتماع و زندگی دور ساخته بود، اما حالا پس از اینکه تداوی شدند قرار است دوباره به آغوش خانواده‌های خود برگردند.

کمتر از یکسال می‌شود که در این مرکز کلان ترک اعتیاد، هزاران نفر زیر تداوی هستند، مسوولان محلی می‌گویند امکانات کافی برای روند تداوی فراهم گردیده است.

داکتران به این باور اند که کارشیوه کنونی بخاطر تداوی معتادان موثر بوده است، بناء کمتر موارد وجود دارد، افرادیکه صحت یاب شدند دوباره به اعتیاد روی بیاروند.

درهمین حال، پولیس مبارزه با مواد مخدر هرات اطمینان می‌دهد که با کسانیکه دست به کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر میزند برخورد جدی می‌شود، درحال حاضر بیشتر فروشنده‌های مواد مخدر در شهر هرات دستگیر شدند، بناء روند تداوی معتادان به گونه منظم ادامه دارد.

آن گونه که مسوولان محلی می‌گویند در کنار این مرکز بزرگ تداوی معتادان، همچنان چهار مرکز کوچک تداوی برای زنان نیز فعال می‌باشد، روند تداوی خانم‌های که به این مریضی مبتلا هستند نیز به شدت ادامه دارد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

سرپرست وزارت معارف در دومین اجلاس بین‌المللی وزیران معارف خواهان همکاری شد

سرپرست وزارت معارف در جریان سخنان شان در مورد ساخت تعمیر برای مکاتب، چاپ کتب درسی و تادیه معاش معلمان، از جامعه جهانی خواهان‌ کمک و همکاری گردید.

Published

on

(Last Updated On: )

حبیب الله آغا، سرپرست وزارت معارف افغانستان، طی سخنرانی شان در دومین اجلاس جهانی وزرای معارف منعقده شهر کازان جمهوری فدراتیف روسیه در مورد وضعیت تعلیمی و‌تربیتی افغانستان روشنی انداخته، ارقام و آمار مکاتب، معلمان و شاگردان را با حاضرین شریک ساخت.

وی در جریان سخنان شان در مورد ساخت تعمیر برای مکاتب، چاپ کتب درسی و تادیه معاش معلمان، از جامعه جهانی خواهان‌ کمک و همکاری گردید.

هم‌چنان وی از ترتیب کنندگان این مجلس، سپاسگزاری نمود.

نشست یاد شده که تحت ریاست وزیر معارف کشور روسیه دایر گردید، در نخست  پیام ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور آن کشور به خوانش گرفته شد.

سپس هریک معاون صدراعظم و وزیر امور خارجه روسیه فدراتیف نیز به صورت آنلاین سخنرانی نمودند.

پس از آن وزرای معارف کشورهای اشتراک کننده، حسب اجندای تعیین شده سخنرانی نموده و هر کدام در محوریت وضعیت معارف کشورهای شان صحبت‌های مفصل نمودند.

 

خبرهای مرتبط: 

سرپرست وزارت معارف عازم روسیه شد

مولوی عبدالکبیر برای اشتراک در یک نشست بین‌المللی به روسیه دعوت شد

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!