Connect with us

جهان

صلح باید به معنای تضمین آینده افغانستان باشد- غنی

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

vlcsnap-2015-12-04-11h28m16s93

هر چند نتایج نشست های سه جانبه و دو جانبه رییس جمهور غنی با نخست وزیر پاکستان در نشست فرانسه بیشتر روشن نشد، اما محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور می گوید: هر گز دستاورد های افغانستان را در روند صلح معامله نخواهم کرد که، سبب شرمساری تاریخی باشد.

 

این مقام نخست کشور در سخنرانی در مرکز فکر و اندیشه آلمان در برلین یاد آور می شود که، صلح باید به معنای تضمین آینده افغانستان باشد.

 

وی میگوید، فصل اول و دوم قانون اساسی افغانستان قابل سازش و معامله نیست، زنان افغانستان به گذشته بر نمیگردند و حق مساوی شهروندان قابل سازش نیست. من هرگز معامله نخواهم کرد که، شرمساری تاریخ باشد. من طرفدار صلح هستم که، مطابق به قانون اساسی افغانستان و تضمین کننده آینده شهروندان کشور باشد.

 

رییس جمهور غنی همچنان وجود پناگاه های هراس افگنی در بیرون از افغانستان را مانع آغاز روند صلح میداند.

 

آقای اشرف غنی تاکید نموده است که، صلح بنیادی برای ما، صلح میان دو کشور مستقل با حق حاکمیت مساوی افغانستان و پاکستان است. بخاطریکه تا زمانی که هر کشور در منطقه زمینه پناگاه را برای هراس افگنان مساعد سازد، یا زمینه تمویل و استخدام آنان را مساعد کند چه اشکار و پنهان، پدیده های تروریستی نو میتواند تولید شوند.

 

اینجا رییس جمهور غنی یاد آور می شود که، داعش هم همکار گروه های تروریستی است و هم قاتل این گروه ها.

 

آقای غنی ریشه های اصلی هراس افگنان را نیز با اعضای مرکز فکری آلمان شریک ساخت و گفت،

 

بیشترین هراس افگنان از کجا می آیند؟ از چین، روسیه، تاجکستان، ازبکستان، عربستان سعودی، مصر و به ویژه از پاکستان. ایا شما یک فرد افغان را سراغ دارید که، تروریست در کشور دیگری باشد؟ اگر سراغ دارید لطفاً برای ما بگویید؟ بلی متاسفانه افغان های هراس افگن استند که، با انتحار، افغان های دیگر را آماج قرار میدهند.

 

با آغاز کار حکومت وحدت ملی خوشبینی های ایجاد شد  که، گره بسته روند صلح افغانستان باز خواهد شد،اما امیدهایی که با پیروزی آقای غنی زنده شده بود با عدم صداقت پاکستان در آوردن صلح به این کشور حالا نقش بر آب شده و اسلام‌آباد و کابل مجدداً به متهم کردن یکدیگر روی آورده‌اند و به نظر می‌رسد که، این بی‌اعتمادی با حضور گسترده رهبران طالب در پاکستان قرار است ادامه پیدا کند.

 

گزارشگر: ظاهر قادری.

 

Advertisement

جهان

آنتونی بلینکن: امریکا از حمله اسرائیل به رفح بدون نقشه حمایت از غیرنظامیان حمایت نمی‌کند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۳, ۱۴۰۳)

وزیر امور خارجه امریکا در سفر به اسرائیل، با اشاره به این که هنوز برنامه‌ای از سوی این کشور ندیده است که شامل حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی در حمله به شهر رفح باشد، بار دیگر گفت ایالات متحده نمی‌تواند از چنین حمله‌ای حمایت کند.

آنتونی بلینکن روز چهارشنبه (۱۲ ثور) در حالی به مدت دو ساعت و نیم با صدراعظم اسرائیل دیدار کرد که بنیامین نتانیاهو روز گذشته وعده حمله به رفح «با توافق یا بدون توافق» با گروه افراطی حماس داده بود.

وزیر امور خارجه امریکا در جریان سفر به بندر اشدود اسرائیل بعد از این دیدار، در گفتگو با خبرنگاران گفت: «ما از یک عملیات نظامی بزرگ در رفح بدون نقشه‌ای موثر برای اطمینان از این‌که غیرنظامیان آسیب نخواهند دید، نمی‌توانیم حمایت کنیم و حمایت نخواهیم کرد.»

او بلافاصله افزود که اسرائیل نقشه‌ای برای حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی به امریکا ارائه نکرده است.

وزیر امور خارجه امریکا تصریح کرد که «روش‌های دیگر، روش‌های بهتر» برای برخورد با مشکل حماس وجود دارد که به گفته او «شامل عملیات نظامی بزرگ در رفح نیست».

حماس از سوی امریکا و کشورهای اروپایی به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

یک سخنگوی اردوی اسرائیل روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت این کشور برای نابودی واحدهای نظامی باقیمانده حماس «مصمم» است و قصد دارد با حمله به رفح، چهار مرکز نظامی حماس در این شهر را از بین ببرد.

این در حالی است که حدود نیمی از کل جمعیت نوار غزه به رفح و اطرافش در جنوب باریکه غزه و در نزدیکی مرز مصر پناه برده‌اند.

آنتونی بلینکن همچنین درباره بازدید خود از روند ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه از بندر اشدود، «پیشرفت معنادار» در این زمینه را تحسین کرد.

او در عین حال گفت با در نظر گرفتن میزان نیاز غزه به این کمک‌ها، روند ارائه آنها «باید سرعت بگیرد. باید تقویت شود».

آقای بلینکن صبح چهارشنبه به اسحاق هرتزوگ رئیس‌جمهور این کشور گفت که «اکنون زمان» برای توافق آتش‌بس در جنگ غزه فرا رسیده و در ادامه گروه حماس را به‌دلیل تأخیر در دستیابی به توافق مقصر دانست.

از سوی دیگر پیش‌نویس توافقی در مورد آتش‌بس در غزه که نسخه‌ای از آن به دست رسانه‌ها رسیده است، نشان می‌دهد که این توافق خروج نیروهای اسرائیلی از نوار غزه در ازای آزادی تدریجی گروگان‌ها را شامل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، این پیش‌نویس که یک مقام مصری و یک مقام حماس روز چهارشنبه صحت آن را تائید کردند، از جزئیات مذاکرات برای حل اختلافات قديمی دو طرف با هدف دستیابی به یک توافق پرده برمی‌دارد.

جزئیات این توافق ابتدا توسط روزنامه لبنانی «الاخبار» که به گروه حماس و حزب‌الله لبنان نزدیک است، منتشر شد.

Continue Reading

جهان

پولیس امریکا ۱۰۰ طرفدار فلسطین را در پوهنتون کلمبیا بازداشت کرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۲, ۱۴۰۳)

پولیس نیویارک سیتی در یورش به ساختمان «همیلتون‌هال» در پوهنتون کلمبیا ۱۰۰ نفر از معترضان و حامیان فلسطین را بازداشت کرد.

پولیس نیویارک پس از ساعت ۹ شب به وقت محلی وارد پوهنتون کلمبیا شد و پس از ساعت ۱۱ شب اعلام کرد که محوطه پوهنتون را از معترضان پاکسازی کرده است.

مقام‌های پوهنتون از پولیس خواسته‌اند که دستکم تا روز ۱۷ ماه می (۲۸ ثور) در پوهنتون بمانند.

یکی از خواسته‌های اصلی گروه‌های طرفدار فلسطین در پوهنتون کلمبیا این است که این پوهنتون منابع سرمایه‌گذاری را از شرکت‌هایی که از حملات اسرائیل به غزه سود می‌برند، خارج کند.

پوهنتون کلمبیا روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حالی که گفتگوهای سازنده بین رهبران محصلین و مقام‌های پوهنتون ادامه دارد، «متأسفانه، ما نتوانستیم به توافق برسیم.»

۲۱ نماینده دموکرات مجلس نمایندگان امریکا روز دوشنبه به وقت محلی در نامه‌ای به هیات پوهنتون کلمبیای نیویارک نوشتند: «زمان آن است که پوهنتون قاطعانه عمل کند، کمپ‌های معترضان را منحل کرده و امنیت و ایمنی همه محصلین خود را تضمین کند.»

پوهنتون کلمبیای نیویارک امریکا که این روزها کانون جنبش «همبستگی با مردم غزه» شده است، از معترضان حامی فلسطین خواسته بود متفرق شوند و در برابر خواسته محصلین این پوهنتون اعلام کرد که روابط با اسرائیل را قطع نخواهد کرد.

Continue Reading

جهان

وزیرخارجه امریکا برای گفتگو در مورد عادی‌سازی روابط اسرائیل و غزه پس از جنگ وارد عربستان شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۰, ۱۴۰۳)

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه (۱۰ثور) گزارش داده است که انتونیو بلینکن، وزیر خارجه امریکا برای گفتگو در مورد عادی‌سازی روابط اسرائیل و غزه پس از جنگ وارد عربستان شد.

بلینکن امروز دوشنبه وارد ریاض شده است،هم‌چنین انتظار می‌رود که بلینکن کشورهای عربی را با کشورهای اروپایی گردهم آورد و درباره چگونگی کمک اروپا به تلاش‌های بازسازی این منطقه کوچک که در بمباران ۶ماهه اسرائیل به یک سرزمین ویرانه تبدیل شده، بحث کند.

ایالات متحده با هدف اسرائیل مبنی بر این‌که حماس باید ریشه‌کن شود و دیگر نمی‌تواند در آینده غزه نقشی داشته باشد، موافق است، اما واشنگتن نمی‌خواهد اسرائیل این نوار را دوباره اشغال کند.

در عوض، به‌دنبال ساختاری است که شامل دولت فلسطین اصلاح شده با حمایت کشورهای عربی است.

بلینکن هم‌چنین با مقام‌های سعودی در مورد تلاش‌ها برای یک توافق عادی‌سازی روابط بین سعودی و اسرائیل بحث خواهد کرد، یک توافق بزرگ که شامل موافقت‌نامه‌هایی از سوی واشنگتن درباره تعهدات دوجانبه دفاعی و امنیتی و هم‌چنین همکاری هسته‌یی به ریاض می‌شود.

مقام‌های بلند رتبه ایالات متحده در هفته‌های اخیر از اقدامات اسرائیل برای بهبود وضعیت انسانی استقبال کرده‌اند، اما مکرراً گفته‌اند که باید اقدامات بیشتری انجام شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!