Connect with us

رویداد های اخیر

علمای بریتانیایی: افغان‌ها غیرت صحابه را دارند

منتشر شده

در

(Last Updated On: سنبله ۲۶, ۱۴۰۲)

گروهی از علمای بریتانیایی که اخیراً به افغانستان سفر کردند، گفته اند که رسانه های جریان اصلی واقعیت‌ها در این کشور را کاملاً تحریف نموده اند.

این علما در نشستی در پوهنتون «کوئین مری» در لندن از تامین امنیت، بهبود وضعیت اقتصادی و شکل گرفتن جامعه اسلامی در افغانستان تقدیر کردند.

شیخ هیثم الحداد، یک تن از این علما گفت که سطح مسلکی بودن مقامات امارت اسلامی که با آنها ملاقات کرد «واقعاً شگفت‌انگیز بود.»

وی افزود: «آنها واقعاً می‌خواهند کاری برای کشور خود و برای امت انجام دهند و خداوند به آنها کمک کند تا این کار را انجام دهند.»

مفتی اسماعیل سطیه گفت: «ما با دید بسیار باز به افغانستان رفتیم، با کسی طرف نشدیم. من مردم افغانستان را بسیار مهربان، سخاوتمند، بزرگ دل و انعطاف پذیر دیدم. اما تأثیر بیشتری که بر من گذاشت این بود که داستان های صحابه را که می خواندیم به من بازگرداند. آنها مرا به یاد کسانی انداختند که برای اسلام فداکاری کردند و کسانی که حاضر بودند برای اسلام هر کاری انجام دهند. ما فکر نمی‌کنیم که امروزه چنین افرادی وجود داشته باشند، اما صحبت کردن با مردم آنجا و علما باعث شد متوجه شوم که این افراد همان غیرت صحابه را دارند.»

شیخ حمید محمود گفت: «قبل از عزیمت به افغانستان هرگز در رسانه های جریان اصلی چیز مثبتی ندیده بودم، اما پس از صحبت با اعضای دولت افغانستان متوجه شدم که آنها نه تنها در تلاش برای رهایی خود از انقیاد فیزیکی و استعمار، بلکه بردگی مالی، اقتصادی و فکری نیز هستند.»

شیخ عمار المدنی گفت: «تصویری که ما از افغانستان داریم با واقعیت های موجود در صحنه کاملاً متفاوت است. شادی و رضایتی که مردم احساس می کنند با آنچه که از طریق چینل های رسانه ای به تصویر کشیده می شود کاملاً متفاوت است. درخواست من این است که هر اطلاعاتی که می‌خواهید، از طریق چینل های مناسب باشد.»

این هیئت علمای بریتانیایی در ماه جولای به افغانستان سفر نموده و با مقام‌های ارشد امارت اسلامی دیدار کردند.

شیخ هیثم الحداد در رابطه با موضوع تحصیل دختران گفت که غرب از این موضوع برای بد جلوه دادن افغانستان استفاده می‌کند. وی گفت: در هر جامعه‌ای که از جنگ خارج می شود، سلسله مراتب نیازها وجود دارد و امنیت و اقتصاد در اولویت قرار دارد.

او گفت: «اگر ما واقعاً نگران افغانستان هستیم، اولین سوال باید این باشد که وضعیت امنیتی چگونه است؟ و سال ۲۰۲۲ اولین سال در بیش از ۴۰ سال بود که هیچ جنگی در کل منطقه افغانستان اتفاق نیفتاد که قابل ستایش است. و اگر مردم نگران زنان هستند، ابتدا باید بپرسند که آیا زنان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند؟»

در همین حال، شیخ حمید محمود گفت که تحصیل دختران فی نفسه ممنوع نشده است، بلکه «آموزش لیبرال و سیکولار به حالت تعلیق درآمده است.»

وی یاد آور شد که امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه به او گفته است که امارت اسلامی تحصیل دختران را حرام نمی داند و هنوز همه دختران در مقطع ابتدایی تحصیل می کنند. علاوه بر این، آقای گفت که اگر دختران بخواهند داکتر و معلم شوند یا در دارالعلوم درس بخوانند، می توانند تحصیلات خود را تا سطح پوهنتون ادامه دهند.

به نقل از شیخ حمد، آقای متقی گفته است که در گذشته افکار سیکولار غربی وارد ذهن محصلان می‌شد و آنان مخالف شریعت صحبت می‌کردند و رذایل رخنه می‌کرد، لذا علما این موضوع را مستقیماً به رهبر امارت اسلامی رساندند. آقای متقی همچنان گفته است که ۲۰ سال در میدان جنگ متحد بودیم و اکنون که زمان بازسازی کشور فرا رسیده است، نمی توانیم اختلاف را تحمل کنیم و بنابراین تعلیق موقت آموزش لیبرال و سیکولار صورت گرفت.

رویداد های اخیر

تولیدات سمنت غوری در بغلان افزایش یافته است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۹, ۱۴۰۳)

مسوولان شرکت دولتی سمنت غوری در ولایت بغلان می‌گویند که میزان تولید سمنت در این شرکت نسبت به گذشته افزایش یافته است. به گفته آنان، در سال ۱۴۰۲ یک صدوپنجاه هزار تُن سمنت تولید شده است و تلاش دارند تا در سال جاری میزان تولید را به ۱۸۰ هزار تُن برسانند.

عبدالوکیل قیومی، معاون مالی و اداری شرکت سمنت غوری بغلان در این مورد گفته است: «در سال گذشته پلانی که داشتیم موفقانه ۱۵۰ تُن سمنت را تولید نمودیم و به بازار عرضه کردیم. خوشبختانه که در سال ۱۴۰۲ ما بیشتر از ۲۰۰ میلیون افغانی مفاد هم داشتیم.»

به گفته‌ مسوولان این شرکت، تلاش‌ها برای بلندبردن ظرفیت تولید جریان دارد و با بلندرفتن ظرفیت تولید روزانه یک هزار بوری سمنت تولید خواهند کرد.

محمد طاهر، آمر بخش بسته بندی شرکت سمنت غوری بغلان گفت: «فعلاً چهار داش ما فعال است که ما در بیست‌وچهار ساعت تقریباً یک هزار الی ۱۲ صد تُن سمنت تولید می‌کنیم.»

از سویی هم، در این شرکت برای ۷۵۰ تن زمینه کار فراهم شده است و برخی کارگران از سرمایه‌گذاران خواهان سرمایه‌گذاری در کشور و فراهم‌کردن زمینه کار برای جوانان هستند.

حکیم، کارگر در شرکت سمنت غوری بغلان گفت: «سرمایه‌گذاران در وطن خود سرمایه‌گذاری کنند تا زمینه کار به ما مساعد شود.»

محمد یوسف، کارگر در شرکت سمنت غوری بغلان نیز علاوه کرد: «چندین فابریکه دیگر در کشور ما ساخته شود تا سمنت خارجی کمتر به کشور وارد شود و از تولیدات خود ما استفاده بکنیم.»

گفتنی است که شرکت سمنت غوری بغلان حدود ۴۰ سال پیش تأسیس شد و یکی از بزرگ‌ترین شرکت تولید سمنت در افغانستان به شمار می‌رود. مدیریت این شرکت از سوی برنامه شرکت انکشاف ملی پیش برده می‌شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

څار: سفرهای دیپلومات امریکایی به قطر و پاکستان در مورد افغانستان

Published

on

(Last Updated On: ثور ۹, ۱۴۰۳)

Continue Reading

رویداد های اخیر

مولوی عبدالکبیر: کشورهای منطقه به‌گونه مشترک ثبات و توسعه را گسترش دهند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۹, ۱۴۰۳)

معاون سیاسی رئیس‎الوزرا در دیدار با معاون صدراعظم قزاقستان در کابل گفته است که کشورهای منطقه باید مشترکاً در اجرای پروژه های بزرگ منطقه‌ای سهیم شوند.

بربنیاد خبرنامه معاونیت سیاسی ریاست الوزرا، در این دیدار مولوی عبدالکبیر از سرمایه گذاران قزاقستان دعوت نمود تا در افغانستان سرمایه گذاری نمایند.

وی افزود که امارت اسلامی سرحدات افغانستان را به گونه کامل کنترول کرده، مواد مخدر و فساد را از بین برده و حاکمیت ملی مستقل را احیا نموده است.

به نقل از خبرنامه، معاون صدراعظم قزاقستان از پیشرفت‌ها در افغانستان توسط امارت اسلامی، قدردانی کرده و گفته است که کشورش آماده روابط تجارتی، ترانزیتی و سرمایه‌گذاری درازمدت با افغانستان می‌باشد.

ژومانگارین در زمینه اعطای بورسیه‌های تحصیلی به جوانان افغان ابراز آمادگی کرده و افزود که هم اکنون افغانستان نمونه یک کشور آرام در سطح منطقه است و به همین منظور جهان می‌خواهد در بخش‌های مختلف روابط خود را با امارت اسلامی برقرار نماید.

معاون صدراعظم قزاقستان همچنان خواستار آغاز پروازهای مستقیم میان کابل و الماتا شد و گفت که کشورش در بخش فرهنگی آماده همکاری دو جانبه با حکومت افغانستان است.

در کمتر از سه سال گذشته، امارت اسلامی بارها تاکید کرده است که با ایجاد امنیت سراسری در افغانستان بیش از هرزمان دیگری فرصت تطبیق پروژه های بزرگ اقتصادی در کشور مساعد بوده و نیاز است که افغانستان به نقطه اتصال کشورهای منطقه مبدل شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!