رویداد های اخیر

قصر سفید: توافق‌نامه دوحه امارت اسلامی را نیرومند و شرکای ما را تضعیف کرد

Published

on

(Last Updated On: حوت ۱۰, ۱۴۰۲)

قصر سفید می‌گوید که امضای توافق‌نامه دوحه در سال ۲۰۲۰ امارت اسلامی را نیرومند و “شرکای ما در حکومت پیشین افغانستان” را تضعیف کرد.

کارین ژان پییر، سخنگوی قصر سفید روز چهارشنبه (۹حوت) در یک نشست خبری گفت: «چنانچه می‌دانید چهارسال قبل ادارهٔ قبلی توافقنامهٔ دوحه را در سال ۲۰۲۰ با طالبان [امارت اسلامی] امضا کرد و متعهد شد که نیروهای خود را چند ماه پس از تحلیف رئیس جمهور بایدن، بدون هیج مسیر روشن یا پلانی برای برنامه‌های بعدی، خارج کنیم.»

توافقنامۀ دوحه در ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ و در زمان ریاست جمهوری دونالد ترمپ، میان امریکا و امارت اسلامی در قطر امضا شد. خلیلزاد به نمایندگی از حکومت امریکا و ملا عبدالغنی برادر، معاون کنونی رئیس‌الوزرای امارت اسلامی در پای این سند امضا کرده اند.

ژان پییر افزود: “این توافقنامه طالبان [امارت اسلامی] را نیرومند و شرکای ما در حکومت افغانستان را تضعیف کرد.»

با آنکه ترمپ بارها از امضای این توافقنامه دفاع کرده و گفته است که جنگ‌های بی‌پایان منابع و جان امریکایی‌ها را گرفته و باید پایان یابند، رئیس جمهور پیشین امریکا و برخی از جمهوریخواهان همواره جو بایدن را به دلیل چگونگی خروج از افغانستان مورد انتقاد قرار داده‌اند.

اما قصر سفید گفته است: «انتخاب‌های رئیس جمهور بایدن برای چگونگی خروج از افغانستان به شدت تحت تاثیر شرایط ایجاد شده توسط او [دونالد ترمپ] قرار داشت. وقتی بایدن تصدی ریاست جمهوری را گرفت، طالبان [امارت اسلامی] در قوی‌ترین موقف خود پس از سال ۲۰۰۱ قرار داشتند و نزدیک به نیمی از کشور را تحت اداره داشته و یا به چالش کشیده بودند.»

مقام‌ها امریکایی می‌گویند که امارت اسلامی در این توافقنامه تعهد کرده بودند که برای تشکیل یک حکومت همه‌شمول با سایر احزاب افغانستان گفتگو خواهند کرد. اما ژان پییر افزود: “طالبان [امارت اسلامی]  به‌تعهدات خود در (توافقنامه) عمل نکرده‌ است. طالبان [امارت اسلامی] همچنان به وعده‌های خود مبنی بر آغاز گفتگوی معنادار با افغان‌ها برای هموار کردن راه برای یک نظام سیاسی جامع و فراگیر عمل نکرده اند.»

سخنگوی قصر سفید گفت که ایالات متحده امارت اسلامی را در مقابل تعهدات شان مسوول می‌داند و افزود: «ما هر روز بطور خستگی ناپذیر کار می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که این مجموعه‌ای از تعهدات محقق شوند.»

مقامات امریکایی می‌گویند که بر اساس توافقنامهٔ دوحه، امارت اسلامی نباید اجازه دهد که گروه‌های تروریستی در افغانستان دوباره فعال شوند، از افغانستان علیه سایر کشورها استفاده کنند و روابط خود را با گروه‌های تروریستی قطع کنند.

این در حالی است که امارت اسلامی همواره ادعا کرده است که القاعده در افغانستان وجود ندارد، داعش سرکوب شده است و به هیچ کس اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان بر کشور دیگری حمله انجام شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل