رویداد های اخیر

قطر: انزوای طالبان می‌تواند به بی‌ثیاتی بیش‌تر در افغانستان بی‌انجامد

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۱۰, ۱۴۰۰)

شیح محمد بن عبدالرحمان الطهانی، وزیر خارجه قطر هشدار داده است که انزوای طالبان می‌تواند به بی‌ثیاتی بیش‌تر در افغانستان بی‌انجامد.

شیح محمد در کنار همتای آلمانی‌اش در دوحه هرچند می‌گوید، به رسمیت شناختن طالبان هنوز اولویت نیست، اما به گفته او، نیاز است که برای رفع نگرانی‌ها امنیتی، اقتصادی و اجتماعی، جامعه جهانی به مشارکت در افغانستان ادامه دهد.

همزمان با این، وزیر خارجه آلمان می‌گوید که هیچ راهی برای گفت‌وگو با طالبان وجود ندارد و بی‌ثبانی در افغانستان قابل تحمل برای آلمان نیست. هایکو ماس همچنان بر تشکیل یک دولت فراگیر و پای‌بندی طالبان به ارزش‌های حقوق بشری و حقوق زنان تاکید می‌ورزد.

وزیر خارجه آلمان پس از پاکستان، ازبیکستان و تاجیکستان، اکنون مهمان دوحه است. در شرایطی که کشورهای غربی به شمول امریکا، بریتانیا و آلمان بساط نظامی و دیپلماتیک شان را از افغانستان جمع کردند، این‌جا وزیر خارجه قطر از پیامد به انزوا کشانیدن طالبان هشدار می‌دهد، هرچند می‌گوید، به رسمیت شناختن طالبان اولویت نیست.

شیح محمد بن عبدالرحمان الطهانی، وزیر خارجه قطر گفت:” ما معتقدیم که انزوا یک پاسخ نیست، اما به رسمیت شناختن هنوز برای ما در اولویت قرار ندارد. بنابراین ارزیابی ما این است که طالبان در سال ۱۹۹۶ منزوی شده است ما را به وضعیتی که قبلا در افغانستان بودیم، رسانده است. دیدیم که مشارکت می‌تواند نتایج مثبتی به ما بدهد.”

وزیر خارجه قطر می‌پرسد، اگر جامعه جهانی مشارکت‌اش با افغانستان را متوقف می‌کند و شرایط می‌گذارد، چه کسی خلای فعلی را پر خواهد کرد؟ او می‌خواهد جهان به مشارکت‌اش با افغانستان ادامه دهد تا نگرانی‌های امنیتی، اقتصادی و اجتماعی به زوال برود.

وزیر خارجه قطر دراین باره گفت:” نقش ما به عنوان دولت قطر این است که همیشه دولت همه جانبه و جامعی را که شامل همه طرف‌ها می‌شود تشویق کنیم و هیچ طرفی را حذف نکنیم، ما فکر می‌کنیم که این یک اندازه گیری بسیار مهم برای جامعه بین‌المللی خواهد بود. در طول گفتگوهای ما با طالبان، هیچ واکنش منفی و مثبتی نسبت به این موضوع وجود نداشت و آنها اطمینان دادند که برای همه پیشنهادات آماده هستند.”

اما وزیر خارجه آلمان موضع متفاوت‌تری دارد؛ می‌گوید، با توجه به شرایط فعلی راهی برای مذاکره با طالبان وجود ندارد.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان دراین باره گفت:” من شخصاً معتقدم هیچ راهی برای مذاکره با طالبان وجود ندارد، به این دلیل که ما باید مسائل عملی مانند باز نگه داشتن فرودگاه را حل کنیم و همچنین به این دلیل که قطعاً نمی‌توانیم بی‌ثباتی را در افغانستان تحمل کنیم زیرا این به نفع هراس‌افگنی است و پیامدهای عظیمی بر کشورهای همسایه افغانستان خواهد داشت.”

آلمان به عملکرد طالبان در روزهای آینده چشم دوخته، تا آنچه برای این کشور به عنوان ارزش مطرح است، در عمل در افغانستان به اجرا گذاشته می شود یا نه؟ شاید همین ارزش‌ها باشد کم پلی برای رابطه میان آلمان و طالبان ایجاد کند.

آقای ماس افزود:”در حال حاضر موضوع به رسمیت شناخته شدن بین‌المللی نیست، بلکه به حل مسائل بسیار کاربردی مربوط می‌شود و ما در گفتگوهای خود با طالبان همیشه به صراحت اعلام کرده ایم که معیارهای خاصی برای ما وجود دارد که انتظار داریم به آنها احترام گذاشته شود. اینها حقوق بشر و به ویژه حقوق زنان است، تشکیل یک دولت فراگیر است و من معتقدم که در روزهای آینده شاهد آن خواهیم بود.”

یکی از خواسته‌های درشت آلمان فعال شدن دوباره فرودگاه کابل است تا زمینه برای خروج شهروندان آن کشور با همکاران افغان شان فراهم شود. قطر می‌گوید، بازگشایی فرودگاه نشان خواهد داد که طالبان به یکی از وعده‌های بزرگ شان که آزادی سفر است، پای بند استند و این امر به جامعه جهانی ثابت خواهد ساخت که ثبات در افغانستان رو به برگشتن است.

Trending

خروج از نسخه موبایل