رویداد های اخیر

قطر در خطاب به زنان و دختران افغان؛ ما در کنار آنها هستیم و مطمین باشند که تصامیم تغییر خواهد کرد

Published

on

(Last Updated On: جدی ۲۸, ۱۴۰۱)

وزیر خارجه قطر می‌گوید با سایر کشورهای اسلامی درحال رایزنی است تا صحبت‌هایی را با رهبری امارت اسلامی در کندهار انجام دهند. 

محمدبن عبدالرحمان خطاب به زنان و دختران افغان می‌گوید که  که ما در کنار آنها هستیم و مطمین باشند که تصامیم تغییر خواهد کرد.

همزمان وزیران خارجه ترکیه و ایران هم می‌گویند، به طور مسقتیم با امارت اسلامی و هم در چارچوب سازمان همکاری اسلامی تلاش‌ها برای وادار کردن کابل به اجازه یافتن دختران وزنان به کار وتحصیل را ادامه میدهند.

وزیرخارجه قطر می‌گوید، اقدامات اخیر حکومت سرپرست درپیوند به کار و تحصیل زنان ودختران ناامید کننده است، اما دوحه برای دستیابی به تغییر به تعامل با امارت اسلامی ادامه می‌دهد.

وزیرخارجه قطر در حاشیه نشست اقتصادی داووس سویس گفته است هرچند تعامل با امارت اسلامی “کار آسان نیست اما مهم است به تلاش ادامه داده شود.”

محمدبن عبدالرحمان آل ثانی می‌گوید که:«ما پس از اتخاذ این تصامیم سعی کرده‌ایم با سایر کشورهای اسلامی ارتباط برقرار کنیم. ما در حال ساخت پلان هستیم برای گفتگو با رهبری طالبان (امارت اسلامی  افغانستان)؛ منطقه باید نقش فعال ایفا کند، ما با طالبان (امارت اسلامی  افغانستان) صحبت می‌کنیم تا تصامیم شان را تغییردهند، پیام ما به زنان ودختران افغان این است که ما در کنارآنها هستیم و مطمین باشند که تصامیم تغییر خواهد کرد.»

همزمان وزیران خارجه ترکیه و ایران می‌گویند هم به طور مسقتیم با امارت اسلامی وهم درچارچوب سازمان همکاری اسلامی تلاش‌ها برای وادارکردن کابل به اجازه یافتن دختران وزنان به کار وتحصیل ادامه می‌دهند.

مولود چاووش اغلو، وزیرخارجه ترکیه گفته است:«منع کار و تحصیل زنان و دختران خلاف ارزش‌های اسلامی واصول بین‌المللی است ما در این مورد توافق نظر داریم و در این راستا هم در تعامل با طالباان (امارت اسلامی  افغانستان) و هم در چارچوب سازمان همکاری اسلامی به کار خود ادامه خواهیم داد.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیرخارجه ایران گفته است :«ممنوعیت تحصیل وکار زنان و دختران توسط دولت کنونی افغانستان کاملاً خلاف و مغایر با دین مبین اسلام است ما همواره برفراگیری حکومت در افغانستان تاکید کرده ایم و این تنها راه حل مشکلات افغانستان است.»

امارت اسلامی تا کنون در مورد اظهارات تازه وزیرخارجه قطر چیزی نگفته است، اما پس از اعمال محدودیت‌ها برکار وتحصیل زنان گفته بود که امارت اسلامی براساس اصول و ارزش‌های اسلامی با زنان و دختران برخورد می‌کند و حقوق آنانرا درچارچوب شریعت اسلامی به آنها واگذار خواهند کرد.

Trending

خروج از نسخه موبایل