تجارت

معاون صدر اعظم روسیه: می‌توانیم به افغانستان و پاکستان گاز صادر کنیم

Published

on

(Last Updated On: جدی ۷, ۱۴۰۱)

الکساندر نوواک، معاون صدر اعظم روسیه گفته است که کشور اش می‌تواند در دراز مدت گاز طبیعی خودرا را به بازارهای افغانستان و پاکستان صادر کند.

آقای نوواک درباره چگونگی صادرات گاز روسیه به افغانستان و پاکستان گفته است که این اقدام می‌تواند با استفاده از پروژه‌های زیربنایی آسیای مرکزی و یا از طریق مبادله از خاک ایران صورت گیرد.

معاون صدر اعظم روسیه در مصاحبه با خبرگزاری «تاس» تصریح کرده است که روسیه می‌تواند گاز ایران را در جنوب این کشور دریافت کند و در بدل آن، گاز مصرف کنندگان را در شمال ایران تأمین کند.

وضع تحریم‌ها بر روسیه، این کشور را وادار به پیدا کردن بازار مناسب برای فروش گاز طبیعی اش کرده است.

از همین‌رو روسیه می خواهد گاز طبیعی خود را به بازار های افغانستان و پاکستان صادر کند.

به باور آگاهان اقتصادی، عملی شدن هر نوع پروژه صادراتی از کشور های منطقه به افغانستان سبب جلب اعتماد سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در کشور خواهد شد.

عبدالنصیر رشتیا، آگاه امور اقتصادی می‌گوید: «هر پروژه منطقه یی که از طریق افغانستان تطبیق و به کشورهای منطقه ارسال می‌شود، می‌تواند اعتبار سرمایه گذاری را در افغانستان بلند ببرد. از سوی دیگر، کشورهای جنوب آسیا ضرورت شدید به انرژی دارند. کشورهای آسیای میانه به شمول روسیه به دلیل تحریمات علیه روسیه دنبال بازارهای جدیدی هستند.»

در همین حال پاکستان و ازبیکستان توافق کرده اند تا یک استراتیژی مشترک را برای تجارت ترانزیتی از طریق افغانستان ایجاد کنند.

شبیر بشیری، آگاه اقتصادی می‌گوید: «اگر به گونه نسبی هم سهولت‌های ترانزیتی و ترانسپورتی را در افغانستان فراهم کنیم، می‌توانیم مزیت قابل لمس از این پروژه ها را نصیب افغانستان کنیم.»

این پروژه های اقتصادی در حالی برای افغانستان مطرح می‌شود که این کشور تحت تحریم‌های اقتصادی و شرایط نابسامان سیاسی قرار دارد. اما مقام‌های امارت اسلامی بارها تاکید کرده اند که افغانستان را به یک مرکز بزرگ اقتصادی و ترانزیتی در منطقه مبدل می‌کنند.

Trending

خروج از نسخه موبایل