Connect with us

رویداد های اخیر

امریکا: ناامنی و بی‌ثباتی در افغانستان به‌نفع پاکستان نیست

منتشر شده

در

(Last Updated On: میزان ۵, ۱۴۰۱)

وزارت خارجه امریکا گفته است عدم تمایل و یا ناتوانی حاکمان جدید افغانستان در اجرای تعهدات شان پیامدهای را به پاکستان نیز به همراه دارد.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در هفتاد وپنجمین سالگرد روابط ایالات متحده و پاکستان روز گذشته (دوشنبه، ۲۶ سپتمبر) در واشگنتن گفت که پاکستان نیز تعهدات مشابه همانند تعهدات رهبران جدید افغانستان به ویژه درامر مبارزه با تروریزم با امریکا داده است.

آقای بلینکن دراین مورد گفت: «ما به طورمشترک علیه تروریزم مبارزه می‌کنیم واین مبارزه را ادامه می‌دهیم، ما یک دید مشترک درمورد آینده افغانستان داریم، اختلاف‌های هم داریم که پوشیده نیست اما اهداف مشترک نیز داریم؛ افغانستان باثبات، صلح‌آمیز و آزاد برای مردم این کشور از اهداف مشترک ماست.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا هم‌چنان گفته است که این به نفع پاکستان نیست که درافغانستان ناامنی وبی‌ثباتی وجود داشته باشد.

آقای پرایس گفته است: «آنچه به صراحت می‌توان گفت این است که بی‌ثباتی وناامنی درافغانستان به نفع پاکستان نیست ما با شرکای پاکستانی خود درمورد اطمینان از اینکه طالبان (امارت اسلامی) به تعهدات خود عمل کنند، بحث می‌کنیم، پاکستان در بسیاری این تعهدات دخیل است، عدم تمایل یا ناتوانی طالبان دراجرای این تعهدات پیامدهای مهمی برای پاکستان نیز خواهد داشت و به همین دلیل ایالات متحده فهرستی از نگرانی‌های خود را با پاکستان شریک کرده است.»

درهمین حال، بلاول بوتو زرداری، وزیرخارجه پاکستان نیز از برگشت دیپلوماسی دوستانه با ایالات متحده که سال گذشته به دلیل اظهارات ضد امریکایی عمران‌خان صدراعظم پیشین این کشور دچار تنش شده بود، ابراز خرسندی کرد.

آقای زرداری گفت: «من به طور کامل موافقم که با همکاری مشترک اهداف بزرگ به دست می‌آید، روابط پاکستان وایالات متحده نه تنها مستحکم شده وقوت پیدا کرده بلکه روابط تاریخی دوکشور را ثابت ساخته است که هرگاه باهم همکاری مشترک داشته باشیم اهداف بزرگ را به دست خواهیم آورد.»

با این حال، شیرمحمد عباس استانکزی معین سیاسی وزارت خارجه حکومت افغانستان درواکنش به اظهارات وزیرخارجه پاکستان گفته است که این کشور به‌دلیل مشکلات اقتصادی می‌خواهد مردم افغانستان را قربانی کند و با اجازه دادن به طیاره‌های بی‌پیلوت امریکایی از خاکش میلیون‌ها دالر بدست میاورد.

آقای استانکزی هشدار می‌دهد که پس‌از این در برابر اظهارات مقام‌های پاکستانی سکوت نخواهند کرد و تخطی امریکا از توافق‌نامه دوحه هم برای شان پذیرفتنی نیست.

وی هم‌چنان اظهارات اخیر شهباز شریف را در مورد موجودیت گروه‌های تروریستی در افغانستان به شدت نکوهش کرده و گفت که در صورت ادامه این گونه اظهارات سکوت نخواهند کرد.

آقای استانکزی نیز گفته است که امریکا بارها توافق‌نامه دوحه را نقض کرده و این کشور تعهد کرده بود که برای همیشه درامور داخلی افغانستان مداخله نخواهد کرد اما مداخلات کنونی واشنگتن درافغانستان پیامد‌های ناگواری خواهد داشت.

رویداد های اخیر

مجاهد: روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی با اشاره به سفر‌های شمار زیادی از نمایندگان دیپلوماتیک و هیأت‌های خارجی به‌کشور و هم‌چنان سفر مقام‌های بلندپایه کشور به خارج می‌گوید، امارت اسلامی به‌سطح گسترده پذیرفته شده و مناسبات با امارت اسلامی تأمین بوده و رفت‌آمدها جریان دارد.

آقای مجاهد می‌افزاید، روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است و بر موثریت آن افزوده می‌شود.

با این‌حال سخنگوی امارت اسلامی تأکید می‌کند که برداشت بعضی‌ها مبنی بر این‌که افغانستان دیگر منزوی شده و اقتصادش درحال خراب شدن است و مناسبات آن با کشورها تأمین شده نمی‌تواند، همه نادرست ثابت شد.

به گفته‌ی آقای مجاهد اکنون معلوم شد که افغانستان هم از نگاه سیاسی و هم از منظر اقتصادی گام‌های صعودی بر می‌دارد و این تلاش‌ها بیشتر شده و تسریع خواهد شد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ملا برادر و معاون صدراعظم قزاقستان در مورد ایجاد شبکه راه‌آهن گفتگو کردند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

معاون اقتصادی ریاست‌الوزرا و سریک ژومانگارین، معاون صدراعظم قزاقستان در مورد ایجاد شبکه راه‌آهن از قزاقستان به پاکستان از طریق ترکمنستان و افغانستان گفتگو کردند.

معاونیت اقتصادی با نشر خبرنامه‌ای نوشته که ملا عبدالغنی برادر در این دیدار بر امضای برخی موافقت‌نامه‌ها به منظور حل مشکلات بانکی تاجران دو کشور، ایجاد شرکت‌های مشترک افغان – قزاق و ایجاد تسهیلات در صدور ویزه به تاجران افغان تاکید کرده است.

آقای ژومانگارین گفته است که قزاقستان در نظر دارد اتاق مشترک صنعت و تجارت و گروه مشترک تجارت و کار بین دو کشور ایجاد کند و آماده است در بخش‌های حکومت‌داری الکترونیکی، صنعت، تحصیلات عالی، معارف، صحت و بانک‌داری با افغانستان همکاری کند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ایران و پاکستان درباره «گروه‌های تروریستی» در افغانستان ابراز نگرانی کردند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۵, ۱۴۰۳)

ایران و پاکستان در یک بیانیه‌ای مشترک بر تعهد خود برای توسعه افغانستان به ‌حیث یک کشور صلح‌آمیز، متحد، مستقل و عاری از تهدیدهای تروریزم و قاچاق موادمخدر تاکید کردند.

دو طرف با اشاره به این‌که وجود سازمان‌های تروریستی در افغانستان تهدید جدی برای امنیت منطقه و جهان است، بر تمایل خود برای تقویت همکاری‌ها در زمینه مبارزه با تروریزم و امنیت و ایجاد جبهه متحد علیه تروریزم تاکید نمودند.

آنان همچنان بر اهمیت هماهنگی تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای تضمین امنیت و ثبات در منطقه گفتگو بحث کردند.

هر دو طرف ضمن احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان اذعان داشتند که مشارکت بیشتر همه اقشار افغانستان در تصمیم گیری‌های اساسی، به تقویت صلح و ثبات در این کشور منجر خواهد شد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!