رویداد های اخیر

نشست بزرگ علمای دینی و متنفذین در کابل برگزار شد

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۸, ۱۴۰۲)

یک نشست بزرگ علمای دینی و متنفذین ولایت کابل به هدف حمایت از نظام اسلامی با حضور مقام‌های ارشد امارت اسلامی روز چهارشنبه (۸ سنبله) در تالار لویه جرگه برگزار شد.

امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه در این نشست خطاب به مخالفان امارت اسلامی گفت که باید از تاریخ گذشته درس بگیرند زیرا به گفته وی یکجا شدن با دشمنان وطن و کمک خواستن از آنها به نفع هیچ کسی نیست.

آقای متقی گفت: «ما باید از تاریخ درس بگیریم که بیگانگان وطن ما را نمی‌سازند، اشغالگران وطن ما را نمی‌سازند.»

عبدالسلام حنفی، معاون اداری رییس الوزرا گفت: «تخمیناً بیش از ۷۰ فیصد بودجه و مصارف حکومت از طرف خارجی ها تامین می‌شد. (الحمدلله) بعد از خاتمه اشغال از طرف امارت اسلامی افغانستان، همه تشکیلات دولتی از سر منظم شد. تشکیلات ادارات به حدی فرسوده بود که تشکیلات بخاطر ضرورت ساخته نشده بود بلکه بخاطر منافع شخصی و یا منافع حزبی ساخته شده بود.»

سرپرست وزارت داخله که نیز در این نشست حضور یافت گفت که پس از روی کار آمدن امارت اسلامی زورگویی ها در کشور از بین رفته و در تمام افغانستان یک قیادت وجود دارد. سراج الدین حقانی حفظ وحدت و یکپارچگی را برای بقای نظام موجود نیز مهم دانست.

آقای حقانی گفت: «اگر حقیقت را فکر کنیم ۴۳ سال یا نیم قرن افغانستان حالات بحرانی و جهادی را سپری کرد. ما حالا روی این فکر می‌کنیم که در یک روز عید نماییم. در یک روز عید نمی‌شود…کارهای جنگ و جهاد آسان بود، غم‌ها را به همراه داشت، اما آبادی حوصله زیاد می‌خواهد، تعامل بزرگ می‌خواهد.»

دین محمد، رئیس شورای علمای ولایت کابل همچنان گفت: «از شما یک عهد می‌خواهم که با رهبران مان مخلص شویم و اگر علیه آنها کسی بغاوت کند، همه به مقابله با وی آماده هستیم یا نه؟… ما از این نظام با جان و مال دفاع می‌کنیم.»

در این نشست همچنان شورای علمای ولایت کابل با صدور یک قطعنامه ۱۲ ماده‌ای خواستار حمایت مردم از نظام اسلامی شد و از امارت اسلامی خواست که در چارچوب منافع ملی و اسلامی با جامعه جهانی وارد تعامل شود.

سلطان احمد عادل، رئیس شورای علمای ناحیه های شهر کابل گفت: «علمای کرام و متنفذین از امارت اسلامی می‌خواهند که در تعامل با جهان با درنظرداشت شریعت اسلامی، استقلالیت، حیثیت افغانستان و مصالح ملی و به تقاضای عصر حاضر از عملکرد لازمی کار گیرند و از جامعه جهانی می‌خواهند که با نظام حاکم افغانستان و با درنظرداشت واقعیت های عینی، برخورد مسئولانه و تعامل نمایند.»

Trending

خروج از نسخه موبایل