Connect with us

رویداد های اخیر

نشست شورای امنیت در مورد افغانستان؛ دیبورالاینز از بروز فاجعه هشدارداد

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۲۷, ۱۴۰۰)

دیبورالاینز نماینده ویژه سرمنشی عمومی ملل متحد در کابل در نشست شورای امنیت این سازمان از احتمال بروز فاجعه انسانی در افغانستان هشدار داد.

خانم لاینز که در نشست پنج‌شنبه (۲۷ عقرب) شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان گفت که این کشور “در آستانه یک فاجعه انسانی” قرار دارد.

او تاکید کرد که فروپاشی اقتصاد افغانستان خطر افراط گرایی را افزایش می‌دهد.

لاینز گفت که سازمان ملل پیش بینی می کند که ۴۰ درصد تولید ناخالص افغانستان کاهش یافته و ۶۰ درصد از جمعیت ۳۸ میلیونی این کشور هم اکنون با بحران گرسنگی روبرو هستند؛ اما این وضعیت در زمستان پیش رو بدتر خواهد شد.

با این حال، خانم لاینز در نشست صبح امروز شورای امنیت سازمان ملل گفت که بروز یک فاجعه انسانی قابل پیشگیری است چون علت اصلی آن تحریم‌های مالی علیه امارت اسلامی است.

به گفته او، تحریم‌ها نظام بانکی را فلج کرده و بر همه بخش‌‎های اقتصاد اثر گذاشته است.

خانم لاینز گفت که:”فلج شدن بخش بانکی باعث حرکت بیشتر سیستم مالی به سوی مبادله بی حساب و بی ضابطه مبادله غیررسمی پول خواهد شد که فقط تروریزم، قاچاق انسان و مواد مخدر را بیش از پیش تسهیل خواهد کرد.

این معضلات ابتدا گریبانگیر افغانستان خواهد شد. بعد کل منطقه را درگیر خواهد کرد.”

پس از تسلط امارت اسلامی بر افغانستان، ۹ میلیارد دالر ذخیره بانک مرکزی افغانستان که بیشتر آن در امریکا نگهداری می‌شود بلاک شده است.

افغانستان همچنین قرار بود در روز ۲۳ اگیست ۴۵۰ میلیون دالر از صندوق بین‌المللی پول دریافت کند اما این سازمان به دلیل نبود شفافیت درباره دولت تازه مانع آن شد.

با این وجود، دیبورالاینز از جامعه جهانی خواست تا راه هایی برای ارائه حمایت مالی از مردم افغانستان پیدا کنند، مردمی که احساس می‌کنند به حال خود رها و فراموش شده اند و در واقع گرفتار مکافاتی شده اند که خود مسبب آن نیستند.

او تاکید کرد که تنها گذاشتن مردم اشتباهی تاریخی خواهد بود.

به گفته او، جامعه جهانی باید راه هایی برای تامین حقوق کارکنان بخش صحی، آموزگاران و امداد رسان‌ها پیدا کنند چون کمک‌های بشردوستانه دوستانه کافی نیست.

او به اعضای شورای امنیت اطمینان داد که سازمان ملل از هیچ تلاشی برای اطمینان از اینکه منابع تامین شده به دست امارت اسلامی نخواهد رسید فروگذار نخواهد کرد.

همچنین دیبورا لاینز در بخش امنیتی نیز به فعالیت داعش اشاره کرد و گفت، این موضوعی است که نیازمند توجه بیشتر جامعه بین‌المللی است؛ زیرا امارت اسلامی نتوانسته جلو رشد شاخه خراسان داعش را بگیرد.

خانم لاینز گفت:”شاخه خراسان داعش که زمانی به چند ولایت و پایتخت محدود می‌شد، اکنون به نظر می‌رسد که در تقریبا همه ولایت‌ها حضور داشته و بیش از پیش فعال باشد و شمار حملات این گروه از ۶۰ مورد در سال ۲۰۲۰ به ۳۳۴ مورد در سال جاری افزایش یافته است.

به گفته او، امارت اسلامی از زمان رسیدن به قدرت واقعا تلاش می‌کند خود را یک دولت معرفی کنند؛ اما در عین حال به طرد نمایندگان سایر بخش‌های جامعه و محدود کردن حقوق زنان و دختران ادامه می‌دهد.

او گفت حقوق اساسی زنان و دختران در افغانستان زیر نظر امارت اسلامی نقض می‌شود؛ پدیده‌ای که از محدود شدن حق تحصیل و کار تا غیاب زنان در محافل تصمیم گیری را در بر می گیرد.

به گفته او مقام‌های امارت اسلامی گفته اند در حال تدوین سیاستی یک دست در سراسر کشور هستند تا حق زنان و دختران برای تحصیل تامین شود، اگرچه در عین حال تاکید کرده اند که در زمینه حقوق زنان و دختران انعطاف محدودی خواهند داشت.

خانم لاینز گفت: “ما از طرح مسائل دشوار با امارت اسلامی اجتناب نکرده ایم. به ویژه درباره حقوق اقلیت‌های قومی، حقوق زنان، تحصیلات دختران و نبود یک حکومت فراگیر. ما گزارش هایی از ارعاب و کشتار فراقانونی داشته ایم. امارت اسلامی اغلب پذیرفته اند که اشتباهاتی انجام داده اند و گفته اند که به آنها رسیدگی می‌کنند.”

او تاکید کرد، تنها راه پرهیز از ضایع شدن پیشرفت‌های ۲۰ سال اخیر این است که امارت اسلامی مانع انزوای خود شود و از نظر سیاسی با سایر گروه‌های افغان، کشورهای منطقه و جهان وارد گفتگو شود.

با این وجود، جفری دی لارِنتیس نماینده امریکا هم در این جلسه از لزوم کمک به مردم افغانستان صحبت کرد.

او گفت: “مردم افغانستان نباید بهای مضاعف تصمیم‌های امارت اسلامی را بپردازند، و به همین دلیل ما باید همه سهم خود را برای مقابله با بحران در حال ظهور انسانی در افغانستان ایفا کنیم. ما افتخار آن را داریم که بزرگترین سهم را برای رسیدگی به نیازهای انسانی در افغانستان داریم. این کمک‌ها به طور مستقیم از طریق سازمان های مستقل بشردوستانه به شمول یونیسف، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و سازمان صحی جهان در اختیار افراد نیازمند قرار خواهد گرفت.”

غلام محمد اسحاق زی نیز در این نشست شورای امنیت گفت که افغانستان با بحرانی که ابعاد تاریخی دارد روبروست.

او گفت: “اقتصاد درحال فروپاشی، ناامنی شدید غذایی و فقدان امنیت، حقوق ابتدایی و آزادی، حیات و کرامت انسانی میلیون‌ها افغان را تهدید می‌کند… اگر این روند ادامه پیدا کند، افغانستان شاهد فقر تقریبا سراسری خواهد بود.”

رویداد های اخیر

وزارت انکشاف دهات: از بانک جهانی می‌خواهیم کار ۷ هزار پروژه نیمه‌کاره را تکمیل کند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۱, ۱۴۰۳)

وزارت احیا و انکشاف دهات می‌گوید که هفت هزار پروژه نیمه‌‌کاره‌ی بانک جهانی در کشور در معرض تخریب‌شدن قرار دارد. مسوولان این وزارت از بانک جهانی می‌خواهند که کار این پروژه‌ها را دوباره آغاز کند.

به گفته‌ آنان، در مورد این پروژه‌ها با بانک جهانی گفتگو شده اما تا هنوز نتیجه‌ای در پی نداشته است.

نورالهادی عادل، سخنگوی وزارت احیا وانکشاف دهات گفته است: «هفت هزار پروژه نیمه‌کاره در حال تخریب است و اگر کار این‌ها شروع نشود، این پروژه‌ها تخریب می‌شود. ما از بانک جهانی می‌خواهیم که هرچه زودتر کار این پروژه‌ها را دوباره آغاز کند.»

در همین حال، اعضای سکتور خصوصی نیز از نهادهای جهانی می‌خواهند که کارهای‌شان‌ را در افغانستان ازسر گیرند.

به گفته مسوولان این سکتور، با آغاز کار این پروژه‌ها برای هزاران تن در کشور زمینه‌ کار فراهم خواهد شد.

میرویس حاجی‌زاده، عضو سکتور خصوصی در این مورد گفته است: «این پروژه‌ها سبب ایجاد اشتغال‌زایی برای مردم ما می‌شود و همچنان وطن رشد بیشتر می‌کند.»

با این حال، آگاهان اقتصادی گفته‌اند هرگاه کار این پروژه‌ها به زودی آغاز نشود، از بین خواهند رفت و سرمایه‌گذاری‌هایی که روی آن‌ها صورت گرفته است، به هدر خواهد رفت.

هرچند بانک جهانی اخیراً گفته است که کار برخی از پروژه‌هایش را در افغانستان ازسر خواهد گرفت اما هنوز از آغاز کار خبری نیست. همزمان با این، مانند بانک جهانی ده‌ها نهاد خارجی دیگر نیز پروژه‌های شان را نیمه تمام گذاشته‌اند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ده نفر از اثر سیلاب‌ها در هلمند جان باخته اند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۱, ۱۴۰۳)

مسوولان محلی هلمند می‌گویند که ده نفر از اثر سیلاب‌ها در یک هفته اخیر در این ولایت جان باخته و شش تن دیگر زخمی شده اند.

به گفته مسوولان، از این میان هفت تن اعضای یک خانواده بودند که شب گذشته (پنجشنبه) در ولسوالی کجکی جان باختند.

شیر محمد وحدت، آمر اطلاعات ریاست اطلاعات و فرهنگ هلمند می‌گوید: «اکثر مردم از ساحات آسیب پذیر به ساحات بلند و کوه‌ها بالا شدند که الحمد لله آمار تلفات پایین است. تیم‌های امداد رسان و نیروهای امنیتی برای کمک به مردم محل فرستاده شده اند.»

گفته می‌شود که سیستم مخابراتی هم از اثر جاری شدن سیلاب‌ها در ولسوالی کجکی مختل شده است. سیلاب‌ها هزاران جریب زمین زراعتی را نیز تخریب کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

رئیس یوناما با وزیر خارجه هند دیدار و در مورد مسایل افغانستان گفتگو کرد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۱, ۱۴۰۳)

روزا اوتونبایوا، نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان با سوبرامنیم جی شنکر، وزیر امور خارجه هند در دهلی نو دیدار و در مورد مسایل مربوط به افغانستان بحث و گفتگو کرده است.

دفتر یوناما در کابل با نشر خبرنامه‌ای گفته است که اوتونبایوا در این ملاقات از مساعدت‌های بشردوستانه هند با مردم افغانستان قدردانی نموده و نقش آن کشور را در مورد همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی برای رسیدگی به چالش‌های موجود در افغانستان مهم دانسته است.

وزیر خارجه‌ هند نیز در حساب ایکس خود درباره این دیدار نوشته است که دو طرف در مورد وضعیت جاری در افغانستان بحث و گفتگو کرده اند.

جی شنکر افزوده که هند گندم، ادویه ضد آفات زراعتی و لوازم مکتب را برای افغانستان فراهم کرده است.

پیش از این نماینده ویژه هند برای افغانستان در سفرش به کابل گفته بود که دهلی نو می‌خواهد روابط سیاسی و اقتصادی‌اش با افغانستان را گسترش بدهد.

در سال های پسین هند یکی از بزرگترین کشورهای کمک کننده به افغانستان بوده اما پس از تحول سیاسی کمک‌های این کشور تنها به مسایل بشری محدود شده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!