تجارت

هرات امسال ۱۵۰ هزار تن انگور برداشت می‌کند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

ریاست زراعت و مالداری هرات می‌گوید که امسال باغداران در این ولایت حدود ۱۵۰ هزار تُن انگور برداشت خواهند کرد که بیش‌از ۶۰ درصد آن تبدیل به کشمش می‌شود و سپس به بیرون از کشور صادر می گردد.

حمیدالله ناصری، مدیر عمومی ریاست زراعت و مالداری هرات گفته است: «ما هم اکنون در فصل برداشت انگور هستیم که خوشبختانه هرات در قسمت انگور نقش مهمی دارد که ۱۲ هزار و ۱۲۰ هکتار ساحه زیر کشت ما می‌باشد و نزدیک به ۱۵۰ هزار تُن ما پیش بینی می‌کنیم که تولید خواهیم داشت».

با این حال، نبود سردخانه‌های معیاری و بسته بودن دهلیزهای هوایی به هدف صادرات انگور هرات سبب شده است تا باغداران قسمت زیاد این انگور را به کشمش تبدیل کنند و شماری از باغداران خواهان ایجاد بازار مناسب برای فرآورده‌های باغداری هستند.

بشیراحمد بهادری، رییس اتاق زراعت ومالداری هرات دراین زمینه گفت: «به دلیل کمبود سردخانه‌ها و نبود دهلیزهای هوایی و پروازهای خارجی ما نتوانستیم امسال انگور را صادر کنیم، بنابراین، بیشتر روی کشمش توجه شده است».

در حال حاضر باغداران بیش از ۷۰ نوع انگور در این ولایت برداشت می‌کنند، اما قسمت زیاد آنرا به قیمت خیلی کم در بازارهای داخلی به فروش می‌رسانند اما هنوز زمینه صادرات انگور به بیرون از کشور فراهم نشده است.

محمدگل یکی از باغداران ولایت هرات می‌گوید: «در قسمت باغداری متأسفانه کم آبی است، زمانیکه فصل رسیدن انگور است اگر آب به آن نرسد خراب می شود و قابل خوردن نیست”

این درحالیست که باغداران در بیشتر ولسوالی های که در حاشیه دریای هریرود هستند بیش از دوازده هزار هکتار باغ انگور دارند، امسال پیش بینی شده است که از ۱۵۰ هزار تُن انگور ۸۰ هزار تُن آن به کشمش تبدیل خواهد شد.

Trending

خروج از نسخه موبایل