Connect with us

جهان

واکنش ها در قبال راهبرد جدید امریکا به افغانستان

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

مایک پنس، معاون رییس جمهور امریکا می گوید: راهبردی را که دونالد ترمپ اعلام کرد، طرح جامع منطقه ای برای رسیدن به هدف یک افغانستان با ثبات و صلح آمیز است.

معاون رییس جمهور امریکا می گوید که فرستادن شمار بیشتر سربازان به افغانستان، ارتباط به وضعیت در آنجا دارد.

آقای پنس گفته است: “چیزی را که رییس جمهور تصمیم گرفته است، استقرار شمار کافی سربازان در سطح لوا در افغانستان است. تا نیروهای امنیتی افغان را در مبارزه با طالبان، شبکه حقانی، القاعده و داعش کمک کند.”

در همین حال جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا می گوید: در انتظار طرح جنرال دنفورد رییس ستاد مشترک امریکاست تا افزایش سربازان را اعلام کند.

متیس می گوید: “من اختیار فرستادن شماری از سربازان را دارم، من به رییس ستاد مشترک ارتش دستور داده ام تا طرح اش را آماده کند.”

از سوی هم وزیر خارجه امریکا وابسته شدن رویکرد امریکا در قبال افغانستان بر اساس شرایط را نکته مهم راهبرد تازه می خواند و بر مشروط شدن رویکرد امریکا به کارکرد دولت افغانستان سخن می زند.

ریکس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا افزوده است: “با طرح هایی که وزیر دفاع تصویب می کند، وضعیت در حال باخت در میدان را بگونه قابل توجه تغییر می دهد و پیروزی های نیروهای امنیتی افغان آغاز می شود. ما تلاش های خود را همراه با پیشرفت که از سوی دولت افغانستان صورت گرفته مشروط می سازیم که باید به تلاش های در آوردن اصلاحات به ویژه تلاش های سخت تر در زمینه مبارزه با فساد اداری ادامه یابد.”

وزیر خارجه امریکا تاکید دارد که از همین تاکتیک ها در عملیات برای شکست دادن داعش در عراق و سوریه استفاده شده است.

تیلرسون تصریح نموده است که “هدف تمامی این تلاش ها فشار آوردن بالای طالبان است. تا آنها بدانند که نمی توانند در میدان جنگ پیروز شوند.”

با این حال، این طرح موافقان و مخالفانی نیز دارد.

پاول ریان، رییس مجلس نمایندگان امریکا می گوید: “من از تصمیم رییس جمهور امریکا و شیوه ای که این تصمیم را اتخاذ کرد، خرسند هستم.”

بن کاردن، یک سناتور امریکایی می گوید: “ما می دانیم که افزایش نظامیان که در زمان اوباما صورت گرفت، موثر نبود.”

در همین حال استیفن دوجاری، سخنگوی سازمان ملل متحد می گوید: “تمرکز ما بر دریافت یک راه حل سیاسی به بحران کنونی در افغانستان است و کمک با افغان های که رنج زیادی را برای دهه ها متقبل شده اند.”

این در حالیست که وزارت خارجه امریکا بیشتر تاکید بر عملکرد دولت افغانستان دارد و می گوید: افغانستان می تواند شکل حکومتش را انتخاب کند که مناسب نیاز های مردم باشد.

گزارشگر: فهیم نوری

جهان

شمار قربانیان سیل برازیل به ۱۴۳ نفر رسید

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۴, ۱۴۰۳)

براساس اعلام مقامات برازیلی، شمار قربانیان سیل در این کشور به ۱۴۳ نفر افزایش یافته است.

به‌دنبال بارندگی شدید هفته گذشته و جاری شدن سیل در ایالت ریو گراند دو سول برازیل، شمار قربانیان انسانی و تلفات و خسارات رو به افزایش است.

براساس اعلام سازمان خدمات اجتماعی و حفاظت مدنی این ایالت، ۱۲۵ نفر نیز همچنان مفقود هستند. شمار زخمیان نیز به ۸۰۰ نفر رسیده است و بیش از ۲.۱ میلیون نفر تحت‌تاثیر این حادثه قرار گرفته‌اند.

همچنین براساس آمار، بیش از ۶۲ هزار نفر نیز بی‌خانمان شده‌اند. ادواردو لیته، والی این ایالت در بیانیه‌ای با اشاره به وسعت فاجعه و تاکید بر اقدامات در راستای تخلیه سیل‌زدگان، ۱۸۰ روز «وضعیت بحرانی» اعلام کرد.

همچنین گفته می‌شود که بیش از ۲۸ هزار نفر در عملیات جستجو و نجات در مناطق سیل زده شرکت دارند.

سیل، زیربناها را ویران کرده است و افراد در مناطق سیل زده با کمبود آب مواجه شده اند.

رییس جمهور برازیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، گفت که در این ایالت آنچه که ویران شده بازسازی خواهد کرد.

لولا در شبکه اجتماعی ایکس در بیانیه ای به مناسبت روز مادر گفت: «ما می دانیم که همه چیز قابل بازیابی نیست، مادران فرزندان خود را از دست داده اند و کودکان مادران خود را از دست داده اند.

روز شنبه، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که دولت او برای ارائه کمک با دولت برازیل در تماس است.

Continue Reading

جهان

مجمع عمومی ملل متحد از درخواست فلسطین برای عضویت در این سازمان حمایت کرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۲, ۱۴۰۳)

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جمعه با اکثریت آرا از تلاش فلسطین برای عضویت کامل در این سازمان حمایت کرد و گفت که فلسطین واجد شرایط پیوستن به این سازمان است و شورای امنیت باید به نحو مطلوب این موضوع را بررسی کند.

رای مجمع عمومی ۱۹۳ عضوی، نظرسنجی جهانی از حمایت از تلاش فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل متحد بود – اقدامی که با آن عملاً فلسطین به عنوان یک کشور به رسمیت شناخته می‌شود. ایالات متحده ماه گذشته این موضوع را در شورای امنیت وتو کرده بود.

مجمع با ۱۴۳ رای موافق و ۹ رای مخالف – از جمله امریکا و اسرائیل – قطعنامه‌ای را در این باره تصویب کرد. ۲۵ کشور به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

این قطعنامه «مشخص می‌کند که کشور فلسطین … باید به‌حیث عضو پذیرفته شود» و «توصیه می‌کند که شورای امنیت این موضوع را به نحو مطلوب بررسی کند.»

تلاش فلسطینی‌ها برای عضویت کامل در سازمان ملل متحد با گذشت هفت ماه از جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه و در حالی که اسرائیل در حال توسعه شهرک سازی در کرانه باختری اشغالی است که سازمان ملل متحد آن را غیرقانونی می‌داند، انجام می‌شود.

ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد پیش از رای گیری در مجمع گفت: «ما صلح می‌خواهیم، ما آزادی می‌خواهیم. رای مثبت، رای به موجودیت فلسطین است، علیه هیچ کشوری نیست…این سرمایه گذاری در صلح است.»

او در اظهاراتی که مورد تشویق قرار گرفت، گفت: «رای دادن مثبت کار درستی است.»

بر اساس منشور سازمان ملل متحد، «کشورهای دوستدار صلح» که تعهدات مندرج در این سند را می‌پذیرند و قادر و مایل به اجرای آن هستند، می‌توانند عضویت این سازمان را به‌دست آورند.

Continue Reading

جهان

امیر کویت پارلمان را منحل و برخی از ماده‌های قانون اساسی را تعلیق کرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۲, ۱۴۰۳)

شیخ مشعل الاحمد الصباح، امیر کویت روز جمعه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که پارلمان را منحل کرده است.

به گزارش رویترز، امیر کویت همچنین برخی از ماده‌های قانون اساسی را برای مدتی که از چهار سال تجاوز نخواهد کرد، به حالت تعلیق درآورد و طی آن همه جنبه های روند دموکراتیک مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.

تلویزیون دولتی کویت گزارش داد که صلاحیت‌های شورای ملی بر عهده امیر و کابینه این کشور خواهد بود.

امیر کویت افزود: «کویت اخیراً روزهای سختی را پشت سر گذاشته است… که جایی برای تردید یا تأخیر در اتخاذ تصمیم دشوار برای نجات کشور و تأمین منافع علیای آن باقی نمی‌گذارد.»

قوه مقننه در کویت از نفوذ بیشتری نسبت به نهادهای مشابه در سایر حکومت‌های پادشاهی در خلیج فارس برخوردار است و بن بست سیاسی طی چندین دهه منجر به تغییر کابینه و انحلال پارلمان شده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!