تجارت

وزارت خارجه: اتصال به دهلیز اقتصادی چین و پاکستان به تقویت اقتصاد کمک خواهد کرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۶, ۱۴۰۲)

حافظ ضیاء احمد تکل، سخنگوی وزارت خارجه امارت اسلامی می‌گوید که با اتصال به این دهلیز اقتصادی چین و پاکستان (سی پیک)، افغانستان خواهد توانست به کشورهای منطقه و اروپا وصل گردد و همچنان از این طریق جلب سرمایه‌گذاری نماید.

آقای تکل گفته است که با آمدن امنیت سرتاسری در کشور، اکنون نیاز است تا پروژه‌های بزرگ و بین‌المللی عملی گردد که از آن جمله اتصال به دهلیز اقتصادی چین و پاکستان (سی پیک) بوده می‌تواند.

آقای تکل می‌گوید: «افغانستان در قسمت اتصال کشورهای منطقه نقش اساسی را ایفا خواهد نمود. با در نظرداشت موقعیت جغرافیایی افغانستان به خصوص برای کشورهای آسیایی یک نقطه بسیار مهم می‌باشد که در قسمت اتصال و ترانزیت منطقه می‌توان از آن استفاده کرد.»

وی می‌گوید که امارت اسلامی خواهان ایجاد رقابت‌های اقتصادی کشورها در افغانستان می‌باشد.

تکل می‌گوید:«امارت اسلامی افغانستان زمینه سرمایه‌گذاری را فراهم نموده است تا جامعه جهانی و کشورهای منطقه در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند و پروژه‌های خود را عملی نمایند.»

این درحالی است که در اعلامیه‌ پایانی نشست سه‌جانبه‌ وزیران خارجه‌ امارت اسلامی، چین و پاکستان در اسلام آباد که هفته گذشته (۱۸ثور) منتشر شد، آمده ‌است که در این نشست، در مورد شمولیت افغانستان در پروژه‌ی دهلیز اقتصادی چین-پاکستان به نام «سی‌پک»، گفتگو شده است.

در اعلامیه‌ آمده است که در این نشست بر اهمیت ادامه‌ همکاری‌های اقتصادی با افغانستان و عملی‌سازی پروژه‌های تاپی، کاسا یک‌هزار و خط‌آهن نیز، تأکید شده ‌است.

بلاول‌بوتو زرداری، وزیر امور خارجه‌ی پاکستان و چین گانگ، وزیر امور خارجه‌ چین، در این نشست، هدف از شمولیت افغانستان به دهلیز اقتصادی چین-پاکستان را ادامه‌ همکاری‌های اقتصادی با افغانستان عنوان کرده ‌اند.

درهمین حال، امارت اسلامی  برای پیوستن به این پروژه، گفته است که آمادگی دارد.

امارت اسلامی افغانستان گفته است که پیوستن به این پروژه دست‌آورد خوبی برای افغانستان است؛ زیرا از یک ‌سو با واردات کالا، نیازمندی‌های کشور رفع می‌شود و از سوی دیگر، برای کالا‌های داخلی بازاریابی خواهد شد.

دهلیز اقتصادی چین-پاکستان، بخشی از ابتکار چین است که از آن به عنوان «کمربند و جاده» یاد می‌شود و چین می‌خواهد از این طریق به کشورهای آسیایی وصل شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل