رویداد های اخیر

پاکستان ۴۵۰۰ بورسیه تحصیلی به افغان‌ها اعطا می‌کند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۱۲, ۱۴۰۲)

در زمانی که پاکستان اتباع افغان فاقد مدرک را به اجبار اخراج می‌کند، وزارت تحصیلات این کشور مرحله سوم برنامه بورسیه تحصیلی را برای کمک به محصلین افغان برای ادامه تحصیلات عالی در پوهنتون‌های پاکستان راه اندازی کرده است.

مدد علی سندی، وزیر تحصیلات حکومت موقت پاکستان گفت: «کمیسیون تحصیلات عالی مرحله سوم برنامه بورسیه تحصیلی علامه محمد اقبال را برای اتباع افغانستان راه اندازی کرده است. بر اساس این مرحله جدید، ۴۵۰۰ بورسیه تحصیلی به محصلین افغان در طول سه سال برای تحصیل در پوهنتون های رتبه بالای پاکستان اعطا می‌گردد.»

وی این سخنان را هنگام سخنرانی در مراسم فارغ التحصیلی ۲۸۱ محصل افغان که در مرحله دوم این برنامه تحصیلات خود را به پایان رساندند، بیان کرد.

این محصلین از ۲۵ پوهنتون در نقاط مختلف پاکستان فارغ التحصیل شدند و مدرک لیسانس و فوق لیسانس خود را در رشته های مختلف از جمله طب، انجینیری، زراعت، مدیریت و علوم کمپیوتر دریافت کردند. در دو مرحله اول ۶۰۰۰ محصل افغان بورسیه تحصیلی دریافت کردند.

وزیر تحصیلات عالی پاکستان خطاب به محصلین تاکید کرد که این لحظه آغاز فصل جدیدی در زندگی آنهاست. او از فارغ التحصیلان خواست که پس از بازگشت به افغانستان احساس مسئولیت بیشتری کنند. این مقام از آنها خواست تا «چالش های پیش روی افغانستان را شناسایی و از توانایی های فکری خود برای جستجوی راه حل ها استفاده کنند.»

در همین حال، مختار احمد، رئیس کمیسیون تحصیلات عالی پاکستان، موفقیت های محصلین را تبریک گفت و از تلاش و فداکاری آنها تقدیر کرد. وی از محصلین افغان که مقام های اول را در برنامه های تحصیلی مربوطه خود کسب نمودند، قدردانی کرد.

آقای مختار همچنین بر اهمیت شبکه سازی در توسعه شغلی تاکید کرد و محصلین را تشویق نمود تا از پتانسیل خود استفاده کنند و به آنها یادآوری کرد که «پاکستان خانه دوم آنهاست.»

آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان گفت که بسیاری از فارغ التحصیلان افغان که فرصت های تحصیلات عالی را در پاکستان دنبال کردند، اکنون به طور فعال در بخش های مختلف در افغانستان مشارکت دارند. وی به فارغ التحصیلان افغان تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که بازگشت آنها به افغانستان باعث شود تا بتوانند به طور مؤثر به ملت خود خدمت کرده و مسئولیت های گوناگون را بر عهده بگیرند.

وی تاکید کرد که دانش و تخصص این افراد «نه تنها خانواده آنها را روشن می کند، بلکه تصمیم گیری آگاهانه را در زندگی حرفه ای و شخصی آنها تقویت می کند.»

وی در پایان با تاکید بر «روابط همزیستی پاکستان و افغانستان، بر پیوند ارزشمندی که بین دو کشور وجود دارد و تاثیر مثبت آن بر آینده مشترک آنها تاکید کرد.»

Trending

خروج از نسخه موبایل