Connect with us

تجارت

پنجاه درصد شرکت‌های صادر کنندۀ زعفران از فعالیت باز مانده اند

منتشر شده

در

(Last Updated On: سنبله ۳۰, ۱۴۰۱)

مسوولان اتاق زراعت و مالداری امروز (چهارشنبه ۳۰سنبله) گفته اند که پنجاه درصد شرکت‌های صادر کنندۀ زعفران در کشور از فعالیت باز مانده اند.

این اتاق از وزارت زراعت ومالداری میخواهد که اقداماتی را برای کشت و گسترش صادرات زعفران روی دست گیرد.

وزارت زراعت و مالداری می‌گوید که روند توزیع پیاز زعفران را به دهاقین آغاز کرده اند و متعهد به حمایت از کشت و صادرات زعفران است.

زعفران یکی از مهمترین محصولات زراعتی کشور محسوب می‌شود، اما در سال‌های اخیر تولید کنندگان وهم صادر کنندگان با مشکلاتی روبه‌رو شده اند.

از یکسو گسترش ویروس کرونا و از سوی دیگر تحولات سیاسی در افغانستان سبب شد تا صادرات این محصول زراعتی با مشکلاتی مواجه شود. براساس گفته‌های اتاق زراعت و مالداری با وجودی که زعفران کشور شهرت جهانی دارد اما با گذشت هر روز وضعیت بدتر شده و نیمی از شرکت‌های صادراتی از فعالیت باز مانده اند.

میرویس حاجی زاده، معاون اتاق زراعت ومالداری می‌گوید که:« زعفران کشور ما در بازارهای بین‌المللی نام خوب و خریداران خوبی دارد و ما امیدواریم وزارتخانه‌های سکتوری توجه جدی برای زعفران داشته باشند.»

به گفته‌ای این اتحادیه، تعداد شرکت‌های فعال در این بخش به ۷۰ شرکت میرسید که حالا تنها ۳۵ شرکت فعال است و صدها تن که در این شرکت‌ها کار میکردند حالا کارشانرا از دست داده اند.

محمد ناصر فیضی، عضو انجمن صادرکنندگان زعفران می‌گوید که:« مشکل ما مربوط به چهار سال گذشته است و در حال حاضر برای صادرات با مشکل مواجه هستیم و تولید ما نیز کاهش یافته است، باید به این بخش توجه جدی شود.»

مسوولان وزارت زراعت و مالداری می‌گویند که تلاش‌های شانرا را برای انکشاف سکتور زعفران گسترش داده و روند توزیع پیاز زعفران به دهاقین کشور را در برخی ولایات کشور نیز آغاز کرده اند.

مولوی مصباح‌الدین مستین، سخنگوی وزارت زراعت ومالداری می‌گوید که:« تلاش داریم تا در بخش کشت، تولید و صادرات زعفران سهولت‌های بیشتر را فراهم سازیم تا باشد مثل گذشته در بازارهای بین المللی مشتریان خود را داشته باشیم.»

این درحالی است که زعفران یکی از بدیل‌های مهم کوکنار نیز محسوب می‌شود. به باور آگاهان حالا که حکومت کشت کوکنار را ممنوع اعلام کرده است شاید بسیاری از دهاقین زعفران کشت کنند از این رو نیاز است تا حمایت گسترده از زعفران صورت گیرد و حکومت هم برای این محصول زراعتی بازاریابی کند.

تجارت

ابراز علاقمندی تاجران جمهوری تاتارستان برای سرمایه‌گذاری بالای منابع نفت و گاز افغانستان

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۹, ۱۴۰۳)

وزارت معادن و پترولیم می گوید که سرپرست این وزارت با شماری از تاجران و نمایندگان شرکت‌های پروسس نفت و گاز جمهوری تاتارستان در دفتر کارش ملاقات نموده است.

دراین دیدار تاجران جمهوری تاتارستان ضمن اظهار خرسندی از ملاقات شان با رهبری وزارت معادن و پترولیم، در مورد سابقه و تجارب کاری شان در بخش استخراج و پروسس نفت و گاز معلومات داده افزوده اند که: «ازینکه افغانستان دارای یک سیستم منظم و امنیت کامل می‌باشد و زمینه مناسب نیز برای سرمایه‌گذاری مساعد گردیده است، شرکت‌های ما در نظر دارد تا روی سروی، اکتشاف و استخراج منابع نفت و گاز افغانستان سرمایه‌گذاری نماید و علاقمند هستند تا با همکاری‌ وزارت معادن و پترولیم به افغانستان آمده در بخش استخراج و پروسس نفت و گاز سرمایه‌گذاری نمایند.»

درهمین حال، شهاب الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم از تصمیم و برنامه شان برای سرمایه‌گذاری روی منابع نفت و گاز کشور استقبال نموده افزوده است که: «خوشبختانه افغانستان دارای منابع سرشار نفت و گاز در حوزه‌های مختلف بوده و هم اکنون بلاک‌های نفت و گازی هرات در مرحله اعلان قراردارد که تاجران کشور تاتارستان نیز می‌توانند روی منابع نفت و گاز کشور سرمایه‌گذاری نمایند.»

همچنان آقای دلاور گفته است که وزارت معادن و پترولیم جهت ایجاد سهولت‌ها برای سرمایه‌گذاری آماده همکاری در مطابقت با قوانین مربوطه می‌باشد.

Continue Reading

تجارت

شرکت‌های افغانستان و ترکمنستان بیش از ۱۰ قرارداد را در بخش‌های مواد ساختمانی و خوراکی امضا کردند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۸, ۱۴۰۳)

وزارت صنعت و تجارت خبر داده است که شرکت‌های افغانستان و ترکمنستان بیش از ۱۰ قرارداد و دو تفاهمنامه را در بخش‌های مواد ساختمانی از جمله سیخ گول، رنگ، سنگ مرمر و مواد خوراکی امضا کرده اند.

این قراردادها در جریان سفر یک هیات تجارتی ترکمنستان به ولایت هرات و با حضور نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت امضا شده است.

طبق خبرنامه وزارت صنعت و تجارت، آقای عزیزی در مراسم امضای این قراردادها گفت: «بهترین فُرصت جهت گسترش روابط تجارتی و اقتصادی میان افغانستان و ترکمنستان مهیا گردیده است که دو طرف باید از آن استفاده اعظمی نمایند.»

وزارت صنعت و تجارت خاطر نشان کرده که قراردادهای مذکور در نتیجه سفر سرپرست این وزارت به ترکمنستان و ملاقات با قربانقلی بردی محمد اف، رهبر ملی ترکمنستان عقد شده است.

پیش از این، هیات تجارتی ترکمنستان گفته بودند که هدف آنان گسترش روابط اقتصادی میان بخش‌های خصوصی دو کشور می‌باشد، بنابرین تلاش می‌کنند تا سالانه صدها تُن مواد ساختمانی را از صنعت کاران افغانستان خریداری کنند.

Continue Reading

تجارت

علاقمندی اتحادیه صنعت کاران ترکمنستان برای خرید مواد ساختمانی از شهرک صنعتی هرات

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۸, ۱۴۰۳)

اتحادیه صنعت کاران ترکمنستان علاقمند قرارداد در بخش مواد ساختمانی با صنعت کاران هرات هستند. هیأت اقتصادی آن‌کشور که سه روز می‌شود درهرات بسر می‌برد از کارخانه‌های مختلف به خصوص سنگ مرمر، سیخ گل و تولید رنگ ساختمانی دیدن کرده اند.

این هیأت که از بخش سکتور خصوصی ترکمنستان به هرات آمده می‌گویند هدف آنها گسترش روابط اقتصادی میان بخش‌های خصوصی دو کشور می‌باشد، بنابرین تلاش می‌کنند تا سالانه صدها تُن مواد ساختمانی را از صنعت کاران افغانستان خریداری کنند.

قرار است به زودی قراردادهای در بخش فروش سنگ مرمر، رنگ ساختمانی و سیخ گل میان صنعت کاران دو کشور امضا شود.

چاریار، عضوهیأت اقتصادی ترکمنستان می‌گوید که: «در جریان این سفر که ما در هرات بودیم و محصولات که ما در کارخانه‌ها دیدیم و مخصوصاً کارهای که صنایع دستی بود در قسمت سنگ مرمر، سنگ اونیکس، این‌ها واقعاً شگفت‌انگیز است، طبیعتاً که در دنیا صنایع دستی یکی از گران‌بها ترین و محبوب ترین محصولات گفته می‌شود، بناء ما از محصولات که اینجا دیدیم شگفت زده شدیم.»

اتاق صنایع و معادن هرات می‌گوید که این ظرفیت درشهرک صنعتی هرات حالا وجود دارد که در بخش‌های مختلف کالاهای تولیدی را به بیرون از کشور صادر کند. درحال حاضر حدود ۴۰ شرکت در بخش پروسس سنگ مرمر فعالیت دارد، توافق هیأت اقتصادی ترکمنستان با صنعت کاران هرات می‌تواند گام ارزشمندی در قسمت تجارت مواد ساختمانی باشد.

با این حال برخی کارخانه داران به این باور اند که وضعیت تولید مواد ساختمانی طی سال‌های اخیر بهتر شده است، ظرفیت‌ها در قسمت تولید و پروسس سنگ مرمر وهمچنان سیخ گل بلند رفته است.

اتاق صنایع و معادن هرات می‌گوید که فعلا در شهرک صنعتی این ولایت بیش از ۸۰۰ کارخانه فعال می‌باشند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!