تغییرات اقلیمی

پیامدهای فاجعه بار ذوب شدن یخ‌های قطب جنوب

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۰, ۱۴۰۲)

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ذوب سریع یخ‌های قطب جنوب به طور چشمگیری جریان‌های اقیانوسی را کاهش می‌دهد و می‌تواند نتایج فاجعه باری برای آب و هوای جهانی، زنجیره غذایی دریایی و حتی ثبات سکوهای یخی به همراه داشته باشد.

گردش معکوس اقیانوس‌ها که توسط حرکت «آب متراکم‌تر» به سمت کف دریا رانده می‌شود، به انتقال گرما، کاربن، آکسیجن و مواد مغذی حیاتی در سراسر جهان کمک می‌کند.

اما بر اساس مطالعه‌ای که روز چهارشنبه (۹حمل) در مجله «نیچر» منتشر شد، جریان عمیق آب اقیانوس‌ها از قطب جنوب می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ تا ۴۰ درصد کاهش یابد.

آلن میکس، اقلیم‌شناس در پوهنتون ایالتی اورگان گفت: «اینکه این اتفاق به این سرعت در حال وقوع است، خیره کننده است.»

با افزایش دما، آب شیرین حاصل از ذوب یخ‌های قطب جنوب وارد اقیانوس می‌شود و شوری و غلظت آب‌های سطحی را کاهش می‌دهد. به این ترتیب جریان‌های رو به پایین به سمت کف دریا هم کمتر می‌شود که گردش معکوس اقیانوس‌ها را دچار مشکل خواهد کرد.

گفته می‌شود تاثیر آبی که از ذوب شدن یخ‌ها به دست آمده هنوز در مدل‌های تحقیقاتی برای توصیف سناریوهای تغییرات اقلیمی آینده گنجانده نشده است.

استیو رینتول، یکی از نویسندگان این تحقیقات می‌گوید: «گردش معکوس اقیانوس‌ها به مواد مغذی اجازه می‌دهد تا از پایین به سمت بالا حرکت کنند. از طرفی در اقیانوس منجمد جنوبی حدود سه‌چهارم تولید جهانی فیتوپلانکتون (موجودات زنده مکروسکوپی) گنجانده شده که اساس زنجیره غذایی را تشکیل می‌دهد.»

Trending

خروج از نسخه موبایل