Connect with us

تغییرات اقلیمی

پیامدهای فاجعه بار ذوب شدن یخ‌های قطب جنوب

منتشر شده

در

(Last Updated On: )

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ذوب سریع یخ‌های قطب جنوب به طور چشمگیری جریان‌های اقیانوسی را کاهش می‌دهد و می‌تواند نتایج فاجعه باری برای آب و هوای جهانی، زنجیره غذایی دریایی و حتی ثبات سکوهای یخی به همراه داشته باشد.

گردش معکوس اقیانوس‌ها که توسط حرکت «آب متراکم‌تر» به سمت کف دریا رانده می‌شود، به انتقال گرما، کاربن، آکسیجن و مواد مغذی حیاتی در سراسر جهان کمک می‌کند.

اما بر اساس مطالعه‌ای که روز چهارشنبه (۹حمل) در مجله «نیچر» منتشر شد، جریان عمیق آب اقیانوس‌ها از قطب جنوب می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ تا ۴۰ درصد کاهش یابد.

آلن میکس، اقلیم‌شناس در پوهنتون ایالتی اورگان گفت: «اینکه این اتفاق به این سرعت در حال وقوع است، خیره کننده است.»

با افزایش دما، آب شیرین حاصل از ذوب یخ‌های قطب جنوب وارد اقیانوس می‌شود و شوری و غلظت آب‌های سطحی را کاهش می‌دهد. به این ترتیب جریان‌های رو به پایین به سمت کف دریا هم کمتر می‌شود که گردش معکوس اقیانوس‌ها را دچار مشکل خواهد کرد.

گفته می‌شود تاثیر آبی که از ذوب شدن یخ‌ها به دست آمده هنوز در مدل‌های تحقیقاتی برای توصیف سناریوهای تغییرات اقلیمی آینده گنجانده نشده است.

استیو رینتول، یکی از نویسندگان این تحقیقات می‌گوید: «گردش معکوس اقیانوس‌ها به مواد مغذی اجازه می‌دهد تا از پایین به سمت بالا حرکت کنند. از طرفی در اقیانوس منجمد جنوبی حدود سه‌چهارم تولید جهانی فیتوپلانکتون (موجودات زنده مکروسکوپی) گنجانده شده که اساس زنجیره غذایی را تشکیل می‌دهد.»

تغییرات اقلیمی

نگرانی اداره محیط زیست از کاهش کمک‌ها در بخش مبارزه با تغییرات اقلیمی در افغانستان

Published

on

(Last Updated On: )

اداره ملی حفاظت از محیط زیست از کاهش کمک‌‌های جامعه جهانی در بخش مبارزه با تغییرات اقلیمی ابراز نگرانی می‌کند. مسوولان این اداره می‌گویند که کاهش کمک‌ها منجر می‌شود تا افغانستان آسیب‌های بیشتری را متحمل شود.

این اداره در مورد این موضوع نشست مشترکی را با حضور علمای دینی در کابل برگزار کرده است. در این نشست، مسوولان این نهاد از کاهش کمک‌های جهانی ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که توقف پروژه‌ها در این بخش سبب خواهد شد تا افغانستان آسیب‌پذیرتر شود.

عبدالسلام حقانی، مُعین مالی و اداری حفاظت از محیط زیست گفته است که کشورها در قسمت تغییرات اقلیمی منافع خویش را بیشتر مدنظر گرفته‌اند اما تاثیرات آن بالای افغانستان بیشتر بوده است.

در همین حال، اشتراک کنندگان گفته‌اند که علما می‌توانند از طریق منابر و مساجد به مردم آگاهی دهند تا از یکسو از محیط زیست حفاظت شده و از سوی دیگر از قطع جنگلات جلوگیری شود.

غوث‌الدین حقانی، رئیس انسجام مساجد وزارت ارشاد حج و اوقاف نیز گفت: «اگر هوا پاک باشد، آب پاک باشد، زمین پاک باشد؛ انسان از امراض و مصیبت‌ها نجات می‌یابد.»

با این حال، شماری دیگر از اشتراک کنندگان می‌گویند، باید کار پروژه‌های که در بخش مبارزه با تغییرات اقلیمی بوده است از سر گرفته شود.

عزت‌الله صدیقی، رئیس موسسه رها گفت: «اگر این کمک‌ها صورت نگیرد، من مطمین هستم که هم پیشرفت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی حتا سیاسی ما را بیشتر خدشه‌دار خواهد کرد.»

افغانستان در حال حاضر ششمین کشور آسیب‌پذیر از نظر تغییرات اقلیمی در جهان محسوب می‌شود. هرچند که نقشی در تولید گاز‌های گل‌خانه‌ای ندارد و اما تولید همین گازها سبب شده تا افغانستان با خشک‌سالی، زلزله و جاری شدن سیلاب‌ها مواجه شود.

Continue Reading

تغییرات اقلیمی

تحقیق: سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین تابستان را در ۲۰۰۰ سال گذشته داشت

Published

on

(Last Updated On: )

بر اساس تحقیق جدیدی که روز سه‌شنبه (۲۵ ثور) نشر شد، تابستان سال ۲۰۲۳ در نیم‌کرۀ شمالی زمین، گرم‌ترین تابستان در ۲۰۰۰ سال گذشته بوده است.

دانشمندان می‌گویند که نشانه‌هایی وجود دارد که تغییرات اقلیمی زادۀ دست بشر، منجر به گرمای بی‌پیشنه در کرۀ زمین شده است.

ین اسپر، نویسندۀ این تحقیق و آموزگار علم اقلیم در پوهنتون یوهانیس گوتنبرگ آلمان، به خبرگزاری فرانس‌پرس گفت که تولید زیاد گاز‌های گلخانه‌ای توسط بشر منجر به این وضعیت شده است.

دانشمندان در این تحقیق پس از جمع‌آوری اطلاعات از سرتاسر نیم‌کرۀ شمالی و بررسی آن پی بردند که از سال ۲۴۶ پس از میلاد تا کنون، ۲۰۲۳ گرم‌ترین تابستان را داشته است.

همچنین دانشمندان پی بردند که سرد‌ترین تابستان در ۲۰۰۰ سال گذشته، حدود چهار درجه سانتی‌گراد در مقایسه با سال ۲۰۲۳ سردتر بوده است.

اسپر گفت که یگانه راه برای جلوگیری از گرم شدن فزایندۀ جو زمین این است که تولید گاز‌های گلخانه‌ای کاهش یابد. او گفت: «هرقدر در این زمینه تاخیر کنیم، کار دشوارتر و پرهزینه‌تر خواهد شد.»

یک تحقیق دیگر که آن‌هم روز سه‌شنبه در ژورنال طبیعت نشر شد، هشدار داده است که گرمای زیاد زمین سبب خواهد شد که تا سال ۲۰۵۰ میلیون‌ها فرد سالمند در جهان با خطرات ناشی از گرمای شدید روبرو شوند.

بر اساس این تحقیق، همین حالا ۱۴ درصد جمعیت سالمند جهان در گرمای بلندتر از ۳۷.۵ درجۀ سانتی‌گراد به سر برده و با تهدید ابتلا به بیماری‌ها و حتا خطر مرگ روبرو اند و این رقم تا ۲۵ سال دیگر، به خصوص در آسیا و افریقا، به ۲۳درصد افزایش خواهد یافت.

گیاکومو فالچیتا، نویسندۀ این تحقیق و محقق در مرکز تغییر اقلیم اروپا-مدیترانه، گفت که هرچند سال ۲۰۵۰ اکنون بسیار دور به نظر می‌رسد، اما کسانیکه امروز ۴۰ ساله اند تا آن زمان سالمندان ۶۵ ساله بوده و در مقابل امواج گرما آسیب‌پذیر خواهند بود.

این محقق امور اقلیم گفت که نمی‌توان از افزایش جمعیت سالمندان و پیرشدن بشر جلوگیری کرد، اما به گفتۀ وی با کاهش گاز‌های گلخانه‌ای می‌توان از معروض شدن نسل‌های سالمند آینده در برابر گرمای شدید تا حدی محافظت کرد.

Continue Reading

تغییرات اقلیمی

سازمان ملل هشدار سرخ را در رابطه با گرم شدن زمین به صدا درآورد

Published

on

(Last Updated On: )

سازمان جهانی هواشناسی روز سه‌شنبه هشدار داد که تمام رکوردهای جهانی مربوط به تغییرات آب و هوا در جهان طی سال گذشته شکسته شد و این شرایط حتی می‌تواند در سال ۲۰۲۴ بدتر هم بشود.

این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد در گزارش سالانه «وضعیت آب و هوای جهانی» تصریح کرد که حداوسط دمای هوا به بالاترین حد خود طی ۱۷۴ سال گذشته رسیده به طوری که ۱.۴۵ درجه سانتیگراد گرم‌تر از دوره ماقبل صنعتی شدن است.

بر اساس این گزارش، دمای اقیانوس‌ها به بالاترین حد خود طی ۶۵ سالی رسیده که ثبت شده و ۹۰ درصد دریاها سال گذشته متحمل موج‌های گرما شده‌اند که این مسئله به زنجیره‌های غذایی آسیب می‌زند.

سلسته سائولو، سرمنشی سازمان جهانی هواشناسی گفت: «سازمان جهانی هواشناسی هشدار سرخ را برای جهان به صدا درمی‌آورد.»

وی افزود: «آن‌چه در سال ۲۰۲۳ شاهد بودیم، به خصوص در رابطه با گرمایش بی‌سابقه اقیانوس‌ها، عقب‌نشینی یخچال‌های طبیعی و از بین رفتن یخ‌های قطب جنوب، منشاء نگرانی است.»

این مقام سازمان ملل سپس به خبرنگاران گفت، گرم شدن اقیانوس‌ها از این جهت منشاء نگرانی است که «تقریباْ غیرقابل برگشت» است و احتمالا هزاره‌ها سال طول می‌کشد تا شرایط آن مثل سابق بشود.

وی عنوان کرد: «این روند بسیار نگران‌کننده است چرا که ویژگی آب این است که به نسبت جو، گرما را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کند.»

تغییرات اقلیمی ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی به همراه ظهور الگوی آب و هوایی پدیده ال‌نینو، باعث ثبت رکوردهای جهانی طی سال ۲۰۲۳ شد.

عمر بادور، مسئول واحد نظارت بر آب و هوای سازمان جهانی هواشناسی، به خبرنگاران گفت، «احتمال بسیار زیادی وجود دارد» که گرما در سال ۲۰۲۴ رکوردهای جدیدی بر جای بگذارد چرا که به گفته او، سال بعد از ظهور ال‌نینو معمولا گرم‌تر می‌شود.

گزارش روز سه‌شنبه گویای آب شدن شدید یخ‌های قطب جنوب است به طوری که سطح آن یک میلیون کیلومتر مربع کمتر از قبل شده بود که این گستره به وسعت کشور مصر است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!