رویداد های اخیر

گزارش: امریکا در نظر دارد تا ترجمانان افغان را موقتا به کشورهای آسیای میانه انتقال کند

Published

on

(Last Updated On: سرطان ۱۲, ۱۴۰۰)

خبرگزاری رویترز به نقل از سه منابع گزارش کرده است که اداره بایدن موقتا انتقال ترجمانان افغان به سه کشور آسیایی میانه را بررسی میکند.

این گزارش افزوده که اداره بایدن با قزاقستان، تاجیکستان و ازبیکستان در حال گفتگو است تا این کشورها به ترجمانان افغان که در کشور شان احساس خطر میکنند موقتا پناه بدهند.

منابع که نخواستند نام اش افشا شود گفته که تاکنون در این باره توافق صورت نگرفته است.

این درحالی است که در این اواخر درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و طالبان افزایش یافته و چندین ولسوالی میان دو طرف دست بدست شده است.

هزاران ترجمان افغان که در ۲۰ سال گذشته با نیروهای امریکایی در افغانستان کار کرده اند نگران اند که با خروج سربازان خارجی از افغانستان زندگی آنان با خطر مواجه میشوند.

قبل از این امریکا اعلام کرده بود که برنامه‌ای را زیر نظر دارد تا ترجمانان افغان را به کشورهای دیگر انتقال کند تا در آنجا درخواست ویزه‌های شان را تکمیل کنند.

جان ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز تایید کرده است که ترجمانان افغان به کشورهای دیگر منتقل خواهد شد، اما در این باره جزییات  ارایه نکرده است.

ساکی در این باره گفته” از لحاظ امنیتی نمی‌خواهم در مورد کشوری سوم و تعداد آنها معلومات بدهم. اما ما برنامه داریم تا  آنها را قبل از خروج به خارج از افغانستان انتقال دهیم.”

جوبایدن، رییس جمهور امریکا نیز گفته کسانیکه با نیروهای امریکایی کمک کرده است تنها نخواهد ماند.

وزارت خارجه امریکا گفته که انتونی بلینکن، وزیر خارجه آن کشور با همتایان تاجیک و ازبیک خود در باره افغانستان گفتگو کرده است، اما در این باره جزییات نداده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل