جهان

گورباچف، آخرین رییس جمهور اتحاد جماهیر شوروی سابق در گذشت

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

رسانه‌های روسی روز سه‌شنبه (۸سنبله) به نقل از شفاخانه بالینی مرکزی در مسکو گزارش داده اند که میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، پس از یک دوره مریضی طولانی شدید به عمر ۹۱ سالگی در مسکو درگذشت.

آقای گورباچف که در سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۱ قدرت را در دست داشت و روابط ایالات متحده و شوروی را بهبود بخشید، آخرین رهبر زنده دوران جنگ سرد بود.

او تقریبا تمام دو دهه آخر عمر خود رادر حاشیه سیاست گذراند و پس از اقدام روسیه در یکجا سازی شبه‌جزیره کریمه به خاک خود در سال ۲۰۱۴ و نیز حمله نظامی این کشور به اوکراین، به طور مداوم از کرملین و کاخ سفید درخواست کرد که روابط خود را بهبود ببخشند.

گورباچف در این سال‌های آخر چندین مرتبه در شفاخانه بستری شد.

گورباچف چهره‌ای مورد احترام در غرب بود که گاهی با اسم مستعار گوربی از او یاد می‌شد. این احترام بخاطری تلاش‌های وی در کاهش تنش‌های هسته‌ای میان ایالات متحده و شوروی در دهه ۱۹۸۰ بود.

وی در اکتوبر ۱۹۹۰ به‌دلیل نقش در پایان جنگ سرد برنده جایزه صلح نوبل شد. از جمله برجسته‌ترین اقدامات وی جلوگیری از دخالت نظامی در کشورهای عضو جماهیر شوروی و عدم اعزام نیروی نظامی برای مقابله با جنبش‌های استقلال طلب بود.

گورباچف در ۲۵ دسامبر ۱۹۹۱ از سمت خود استعفا داد و در همان روز اتحاد جماهیر شوروی منحل شد.

او همچنین به خاطر اصلاحات در اتحاد جماهیر شوروی که به شفافیت بیشتر و آزادی عمومی انجامید و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را تسریع کرد، مورد ستایش غرب است.

واکنش رهبران جهان:

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، نهایت تاثر خود را از درگذشت او اعلام کرد. سخنگوی پوتین گفت که او «تلگرام غم‌شریکی برای خانواده و دوستانش خواهد فرستاد».

در گزارش رویترز آمده است که پوتین در سال ۲۰۱۸ گفته که اگر بتواند کشورهای جماهیر شوری را دو باره یکجا می‌کند.”

جو بایدن در بیانیه‌ای گفته است که گورباچف آینده‌ای متفاوت را تصور کرده بود و شجاعت آن را داشت که برای دستیابی به چنین آینده‌ای موقعیت خود را به خطر بیندازد.

بایدن افزود است که:” او به – اصلاحات و بازسازی – نه به عنوان یک شعار صرف، بلکه به عنوان مسیری رو به جلو برای مردم اتحاد جماهیر شوروی پس از سال‌ها انزوا و محرومیت اعتقاد داشت.”

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت که گورباچف که در سال ۱۹۹۰ جایزه صلح نوبل را دریافت کرد، راه را برای اروپای آزاد باز کرد.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، گفت:”من همواره شهامت و درستی او ستایش می‌کنم… در زمانه‌ای که پوتین به اوکراین تجاوز نظامی کرده، تعهد نامتزلزل او به باز کردن جامعه شوروی الگویی برای همه ما باقی خواهد ماند.”

Trending

خروج از نسخه موبایل