تجارت

یک شرکت ترکی علاقه‌مند سرمایه‌گذاری برای تولید برق از باد در افغانستان است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۹, ۱۴۰۲)

وزارت انرژی و آب می‌گوید که یک شرکت ترکی علاقه‌مند سرمایه‌گذاری روی پروژه تولید ۲۰۰ میگاوات برق از منابع بادی در افغانستان است.

وزارت انرژی و آب در توییتر نگاشته است که عبداللطیف منصور، وزیر این وزارت با سلیمان جیلیو، رییس شرکت «۷۷ ترکی» امروز (یک‌شنبه) در کابل دیدار کرده است.

در این دیدار، هردو جانب پیرامون توسعه همکاری‌های مشترک به‌ منظور سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های تولید انرژی از منابع مختلف بحث و گفتگو کردند.

از سویی هم، آقای منصور از کارکردهای شرکت ۷۷ ترکی در افغانستان ابراز امتنان کرد و تطبیق پروژه فاز دوم بند کجکی از سوی این شرکت را برای مردم افغانستان یک دستاورد ارزشمند خواند.

برعلاوه، آقای منصور به توسعه و گسترش سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های انرژی تاکید کرد و به رییس این شرکت اطمینان داد که رهبری وزارت انرژی و آب به انجام هرگونه همکاری جهت فراهم‌سازی زمینه سرمایه‌گذاری با شرکت مذکور متعهد می‌باشد.

در اخیر، هردو جناح توافق کردند که هرچه زودتر تفاهم‌نامه همکاری برای سرمایه‌گذاری در پروژه تولید ۲۰۰ میگاوات برق از منابع بادی میان دو طرف به امضا برسد تا مطابق آن کارهای عملی روی پروژه متذکره آغاز گردد.

این در حالی است که انرژی در افغانستان از طریق برق آبی و به دنبال آن سوخت فسیلی و برق آفتابی تأمین می‌شود، اما در حال حاضر، بیش از ۵۰ درصد برق از کشورهای همسایه وارد می‌شود.

بسیاری از مناطق روستایی به برق دسترسی ندارند، در حالی که مناطق شهری اغلب با محدودیت‌های شدید با مشکل مواجه می‌شوند.

افغانستان در حال حاضر، بیش از ۶۰۰ میگاوات برق تولید می‌کند، اما واردات آن در مجموع از ۶۷۰ میگاوات بیشتر است.

استراتیژی انکشاف ملی افغانستان انرژی‌های بدیل مانند برق بادی و آفتابی را به عنوان یک منبع انرژی با ارزش بالا برای توسعه شناسایی کرده است.

سال گذشته، وزارت انرژی و آب ۱۶ پروژه تولید برق را شناسایی کرد که پس از تأسیس، تولید برق را افزایش داده و به کاهش وابستگی کشور به همسایگان خود برای این انرژی حیاتی کمک می‌کند.

این وزارت در آن زمان اعلام کرد که از این ۱۶ پروژه، ۱۲ پروژه برق حرارتی و خورشیدی وجود دارد که شناسایی شده و پیشنهادهایی با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به اشتراک گذاشته شده است تا بتواند حمایت‌های مالی را جلب کند.

در همین حال، کارشناسان اقتصادی گفته‌اند که اگر بتوان سرمایه‌گذارانی برای حمایت از این بخش پیدا کرد و در صورت تولید برق بیشتر، صنعت رشد خواهد کرد.

پروژه‌های برق اولویت بندی شدند

در اپریل سال گذشته، کمیسیون اقتصادی امارت اسلامی افغانستان به ریاست ملا عبدالغنی برادر، معاون صدراعظم، به وزارتخانه‌های مختلف دستور داد تا پروژه‌های تولید برق را اولویت بندی کنند.

در آن زمان، کمیسیون گفت پس از «بحث‌های گسترده در مورد همه موضوعاتی که بخش خصوصی آماده سرمایه‌گذاری در آن‌ها است، تصمیم گرفته شد که تولید برق باید در اولویت قرار گیرد.»

بر اساس این اعلامیه، کمیسیون به وزارتخانه‌های مختلف تحت رهبری وزارت انرژی و آب دستور داد که از زغال سنگ نیز برق تولید کنند.

با وجود امکانات منابع برق آبی، زغال سنگ و سوخت فسیلی – و همچنین پتانسیل برای پروژه‌های برق خورشیدی و بادی، کمبود برق برای دهه‌ها افغانستان را در تاریکی قرار داده است.

با این حال، طی چند سال گذشته، یک مشارکت خصوصی موفق میان دولت افغانستان و بیات پاور به وجود آمده است. بیات پاور، بزرگترین شرکت تولید برق افغانستان است که پیشرفته‌ترین نیروگاه برق گازی منطقه را دارا می‌باشد.

این شرکت در سال ۲۰۱۹ راه اندازی شد و برق قابل اعتماد و کم هزینه را برای صدها هزار شهروند در افغانستان فراهم می‌کند.

بیات پاور همواره در صدد تأمین انرژی اساسی برای رشد اقتصادی افغانستان است.

فاز اول عملیات بیات پاور-۱ با توربین «فست پاور» SGT-A45 زیمنس»، پیشرفته ترین راه حل سیار گاز به برق در جهان، تا ۴۴ میگاوات برق برای خانه‌ها و مشاغل افغان تولید می‌کند.

بیات پاور تا به امروز بیش از ۷۰۰ میلیون کیلووات برق داخلی را به شبکه افغانستان تحویل داده است. با این حال، بیات پاور امیدوار است که در نهایت سه فاز را در مجموع راه اندازی کند که بیش از ۲۰۰ میگاوات برق تولید می‌کند و برای عرضه خدمات به میلیون‌ها مشتری مسکونی و تجاری افغان کافی می‌باشد.

Trending

خروج از نسخه موبایل