Connect with us

تجارت

آتش سوزی در مارکیت ځدران دکاندران را ۷ میلیون دالر خسارمند ساخته است

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

2

آتش سوزی د مرکز تجارتی اباسین زدران کابل زیان های سنگینی را برای دکانداران به بار آورده است.

اتاق های تجارت و صنایع می گوید در این آتش سوزی , بیشتراز هفت میلیون دالربرای دکانداران این مارکیت زیان وارد شده است. در همین حال دکانداران دولت را به کم کاری در کار آتش نشانی متهم می کنند و می گویند دولت باید در جبران خساره با آنان همکاری کند.

یک روز پس از آتش سوزی دریکی از بزرگترین مارکیت های پایتخت .

ساختمانی که روز پنجشنبه درمیان شعله های آتش سوخت هنوز هم در محاصره نیروهای امنیتی قرار دارد و به هیچ کس حتا برای دکانداران نیز اجازه نزدیک شدن به مارکیت داده نمی شود ظاهرا گفته می شود بیش از ۱۲۰۰ دکان دراین مارکیت همه حریق شده اند .

صیام پسرلی سخنگوی اتاق های تجارت و صنایع میگوید ” بیشتر از هفت میلیون دالر برای تجار و سرمایه گذار خساره وارد شد از ساعت ۹ شب تمام مارکیت سوخت و ساختمان هم آسیب دید.”

دکانداران مارکیت اباسین زدران می گویند آتش سوزی خسارات هنگفتی به آنان وارد کرده است .

مصیب دکاندار میگوید ” در تهکوی بودیم بوت فروشی داشتیم شاید من سرمایه کم دارم اما دیگران میلیون ها دار سرمایه شان از بین رفت.”

شفیع دکاندار گفت ” ۵۰ یا ۶۰ هزار دالر سرمایه داشتیم دکان های هستند که یک لک دالر سرمایه دارند همه آتش گرفته “.

این مرد که بساط کار و تجارت خود را از دوبی جمع کرده به کشور سرمایه گذاری نموده است این آتش سوزی حدود پنج لک دالر برایش خساره وارد کرده است.

عبدالوهاب دکاندار گفت ” خودم فعلا پنج لک دالر امریکایی ضرر کردیم یک شرکت دارم ۲۳ دکان، من چهارم حصه همین منزل هستم فکر می کنم هر منزل ۲۰ لک دالر سرمایه داشتند ضرب بزنید به ۱۲ منزل این خساره اش است.”

این نخستین بار نیست که آتش سوزی در مرکزهای تجارتی زیان های بی شمار را به سرمایه گذاران و صاحبان شرکت ها وارد می کند آگاهان نبود ساختمان های معیاری, درنظر نگرفتن تدابیر پشگیرانه ایمنی و پایان بودن ظرفیت نیروی آتش نشانی را از عوامل عمده ای آتش سوزی ها می دانند.

گزارشگر: لیدا نیازی

Advertisement

تجارت

ازبکستان قراردادهای صادراتی به ارزش ۴۴ میلیون دالر با افغانستان امضاء کرده است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۲, ۱۴۰۳)

ازبکستان قراردادهای صادراتی به ارزش ۴۴ میلیون دالر را با افغانستان امضا کرده است. رسانه‌های ازبکستانی گزارش داده اند که تاشکند با امضای قراردادهای صادراتی جدید، می‌خواهد قراردادهای تجاری و صادراتی بیش‌تری با افغانستان امضاء کند.

بر بنیاد این گزارش‌، این قراردادها در جریان سفر سه روزه تاجران افغان به تاشکند امضاء شده‌اند.

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری ازبکستان گفته است، دو کشور هم‌چنان در حال برنامه‌ریزی برای تشکیل یک شورای تجارت مشترک اوزبیکستان-افغانستان اند که ۱۸ شرکت افغانی عضویت این شورا را خواهد داشت.

افغانستان در حال حاضر سالانه به ارزش ۷ میلیارد دالر کالا وارد می‌کند که بخش بزرگ آن از ازبکستان و یا از طریق ازبکستان وارد می شود.

درهمین حال، به باور آگاهان ظرفیت‌های بیشتری برای  افزایش همکاری‌های تجارتی میان دو کشور وجود دارد.

پیشتر یک هیأت بلند پایه ازبکستان به رهبری وزارت خارجه آن‌کشور به کابل سفر کرده بود و در این سفر مقام‌های بلند پایه دو کشور تعهد سپردند که همکاری‌ها گسترش میدهند.

Continue Reading

تجارت

عزیزی: از سرمایه‌گذاران مالیزیا می‌خواهیم تا در افغانستان سرمایه‌گذاری نمایند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۵, ۱۴۰۳)

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت با نمایندگان از وزارت خارجه، وزارت دفاع، وزارت داخله و نماینده دفتر صدراعظم مالیزیا برای افغانستان به ریاست دکتر شازلینا بنت ذین العابدین دیدار و ملاقات نمود.

وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که، در این دیدار دو طرف روی تجارت دوجانبه، برگزاری کنفرانس تواصل تجارتی جهت استحکام روابط تجارتی دو کشور، بیلانس تجارت افغانستان و مالیزیا، ایجاد بازار برای محصولات افغانستان از جمله قالین، پنبه، سنگ‌های معدنی بحث و گفتگو نمودند.

به گفته این وزارت در پایان این دیدار سرپرست وزارت صنعت و تجارت با تاکید بر افزایش سرمایه‌گذاری از سوی کشورهای منطقه در افغانستان؛ از سرمایه‌گذاران کشور مالیزیا نیز خواست تا در افغانستان سرمایه‌گذاری نمایند.

Continue Reading

تجارت

صادرات افغانستان به ترکیه از طریق خط آهن آغاز شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۳, ۱۴۰۳)

وزارت امور داخله می‌گوید که صادرات افغانستان به ترکیه از طریق خط آهن هرات – خواف آغاز شد.

این وزارت در شبکه ایکس خود نگاشته است که :«صادرات افغانستان به ترکیه از طریق خط آهن هرات – خواف در فضای آرام آغاز شد.»

وزارت داخله افزوده است که تا یک ماه روزانه یک قطار و پس از آن روزانه دو قطار حرکت می‌کند.

به گفته این وزارت امنیت خط آهن خواف – هرات توسط محافظین معینیت تصدی ملی محافظت عامه تامین می‌گردد.

طرح راه آهن خواف – هرات نه تنها موجب اتصال ریلی ایران و افغانستان شده بلکه تکمیل کننده مسیری ۲ هزار کیلومتری در دهلیز ریلی شرق به غرب جهان از چین، ازبکستان، افغانستان، ایران، ترکیه و اروپا است.

همچنین افغانستان به عنوان کشوری محصور در خشکه بدون دسترسی به آب‌های آزاد جهان، با اتصال به شبکه ریلی ایران و بنادر جنوبی ایران از مسیری امن برای ارتباط با اروپا برخوردار می‌شود.

این خط ریلی برای تجارت ایران و افغانستان راهبردی است و سالانه ظرفیت جابجایی ۶ میلیون تُن کالا را میان دو کشور ایجاد می‌کند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!