Connect with us

رویداد های اخیر

دانش: طرح شورای مصالحه به هیچ صورت قابل ارائه نیست

منتشر شده

در

(Last Updated On: حمل ۲۴, ۱۴۰۰)

محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری با انتقاد از طرح شورای عالی مصالحه ملی در باره صلح، آن را  تقسیم قدرت میان دو قوم می‌خواند.

سرور دانش می‌گوید که در این طرح خواست یک جریان سیاسی که نظام صدارتی وحکومت انتقالی است برجسته ساخته شده و با طرح رییس جمهورغنی برخورد توهین آمیز شده است.

آقای دانش بر حفظ نظام ریاستی با چهار معاون و تعدیل صلاحیت‌های رییس جمهور تاکید کرده است.

دانش در این باره گفته است که “این طرح به جای تقویت اجماع در جبهه جمهوریت، اختلافات در درون جبهه جمهوریت را برجسته ساخته است و به همین جهت به هیچ صورت قابل ارائه به نشست استانبول یا نشست دیگر نیست”.

محمد هدایت، مشاور رسانه‌ای  معاون دوم رییس جمهور، در این باره میگوید:” در طول سالیان اخیر کسانی که شعار نخست وزیری می دادند و می دهند، در حقیقت جامه مفشن این مقام را برای قوم خاصی دوخته اند و در این صورت تکلیف دیگر قوم‌ها چه می شود؟ اقوام دیگر در این طرح به درجه ۳ و ۴ تنزل داده شده اند”.

اما یونس قانونی، رییس کمیته تهیه وتوحید طرح‌های صلح شورای عالی مصالحه ملی، از طرح ارایه شده دفاع میکند.

قانونی در این باره میگوید:” گفته‌های آقای دانش “توهین” به احزابی است که از این طرح‌ها حمایت کرده اند و این طرح‌ها را ساخته اند”.

طرح کمیته کاری شورای عالی مصالحۀ ملی شامل دو گزینه‌است:

 نخست طرح رییس‌جمهورغنی که بر انتخابات زودهنگام و حفظ رهبری دولت تاکید شده و دوم هم ساختار نظام ریاستی-صدارتی در این پیش ‌نویس زمان کار دولت انتقالی صلح هم تا سه سال پیش بینی شده است.

عطا محمد نور، عضو رهبری شورای مصالحه ملی، در این مورد میگوید:” این دیدگاه شخصی و فردی نبوده ۳۶ طرح بود که یک طرح جامع به میان آمد”.

 بر بنیاد این پیش‌نویس، دولت انتقالی صلح شامل قوه اجراییه، قوه قضاییه، شورای ملی، شورای فقه اسلامی، شورای عالی دولت و کمیسیون تعدیل قانون اساسی خواهد بود.

انتظار می‌رود که برای توحید گزینه‌های این پیش‌نویس، کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی تصمیم‌های نهایی را بگیرد و پس از آن، طرح افغانستان در نشست ترکیه روی میز،گذاشته شود.

رویداد های اخیر

تولیدات سمنت غوری در بغلان افزایش یافته است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۹, ۱۴۰۳)

مسوولان شرکت دولتی سمنت غوری در ولایت بغلان می‌گویند که میزان تولید سمنت در این شرکت نسبت به گذشته افزایش یافته است. به گفته آنان، در سال ۱۴۰۲ یک صدوپنجاه هزار تُن سمنت تولید شده است و تلاش دارند تا در سال جاری میزان تولید را به ۱۸۰ هزار تُن برسانند.

عبدالوکیل قیومی، معاون مالی و اداری شرکت سمنت غوری بغلان در این مورد گفته است: «در سال گذشته پلانی که داشتیم موفقانه ۱۵۰ تُن سمنت را تولید نمودیم و به بازار عرضه کردیم. خوشبختانه که در سال ۱۴۰۲ ما بیشتر از ۲۰۰ میلیون افغانی مفاد هم داشتیم.»

به گفته‌ مسوولان این شرکت، تلاش‌ها برای بلندبردن ظرفیت تولید جریان دارد و با بلندرفتن ظرفیت تولید روزانه یک هزار بوری سمنت تولید خواهند کرد.

محمد طاهر، آمر بخش بسته بندی شرکت سمنت غوری بغلان گفت: «فعلاً چهار داش ما فعال است که ما در بیست‌وچهار ساعت تقریباً یک هزار الی ۱۲ صد تُن سمنت تولید می‌کنیم.»

از سویی هم، در این شرکت برای ۷۵۰ تن زمینه کار فراهم شده است و برخی کارگران از سرمایه‌گذاران خواهان سرمایه‌گذاری در کشور و فراهم‌کردن زمینه کار برای جوانان هستند.

حکیم، کارگر در شرکت سمنت غوری بغلان گفت: «سرمایه‌گذاران در وطن خود سرمایه‌گذاری کنند تا زمینه کار به ما مساعد شود.»

محمد یوسف، کارگر در شرکت سمنت غوری بغلان نیز علاوه کرد: «چندین فابریکه دیگر در کشور ما ساخته شود تا سمنت خارجی کمتر به کشور وارد شود و از تولیدات خود ما استفاده بکنیم.»

گفتنی است که شرکت سمنت غوری بغلان حدود ۴۰ سال پیش تأسیس شد و یکی از بزرگ‌ترین شرکت تولید سمنت در افغانستان به شمار می‌رود. مدیریت این شرکت از سوی برنامه شرکت انکشاف ملی پیش برده می‌شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

څار: سفرهای دیپلومات امریکایی به قطر و پاکستان در مورد افغانستان

Published

on

(Last Updated On: ثور ۹, ۱۴۰۳)

Continue Reading

رویداد های اخیر

مولوی عبدالکبیر: کشورهای منطقه به‌گونه مشترک ثبات و توسعه را گسترش دهند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۹, ۱۴۰۳)

معاون سیاسی رئیس‎الوزرا در دیدار با معاون صدراعظم قزاقستان در کابل گفته است که کشورهای منطقه باید مشترکاً در اجرای پروژه های بزرگ منطقه‌ای سهیم شوند.

بربنیاد خبرنامه معاونیت سیاسی ریاست الوزرا، در این دیدار مولوی عبدالکبیر از سرمایه گذاران قزاقستان دعوت نمود تا در افغانستان سرمایه گذاری نمایند.

وی افزود که امارت اسلامی سرحدات افغانستان را به گونه کامل کنترول کرده، مواد مخدر و فساد را از بین برده و حاکمیت ملی مستقل را احیا نموده است.

به نقل از خبرنامه، معاون صدراعظم قزاقستان از پیشرفت‌ها در افغانستان توسط امارت اسلامی، قدردانی کرده و گفته است که کشورش آماده روابط تجارتی، ترانزیتی و سرمایه‌گذاری درازمدت با افغانستان می‌باشد.

ژومانگارین در زمینه اعطای بورسیه‌های تحصیلی به جوانان افغان ابراز آمادگی کرده و افزود که هم اکنون افغانستان نمونه یک کشور آرام در سطح منطقه است و به همین منظور جهان می‌خواهد در بخش‌های مختلف روابط خود را با امارت اسلامی برقرار نماید.

معاون صدراعظم قزاقستان همچنان خواستار آغاز پروازهای مستقیم میان کابل و الماتا شد و گفت که کشورش در بخش فرهنگی آماده همکاری دو جانبه با حکومت افغانستان است.

در کمتر از سه سال گذشته، امارت اسلامی بارها تاکید کرده است که با ایجاد امنیت سراسری در افغانستان بیش از هرزمان دیگری فرصت تطبیق پروژه های بزرگ اقتصادی در کشور مساعد بوده و نیاز است که افغانستان به نقطه اتصال کشورهای منطقه مبدل شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!