Connect with us

رویداد های اخیر

تاکید بر تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان در نشست تاشکند

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

شرکت کنندگان نشست بین المللی تاشکند در قطعنامه پایانی این نشست بر اهمیت تشکیل یک حکومت فراگیر، تضمین حقوق زنان و دسترسی دختران افغان به آموزش تاکید کرده اند.

همچنین در بخش دیگری از این قطعنامه، شرکت‌کنندگان این نشست بر اهمیت آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان که توسط امریکا مسدود شده، اشاره کرده‌اند.

نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای افغانستان یک‌باردیگر ابراز امیدواری کرد که حاکمان جدید افغانستان به زودی دروازه های مکاتب را به روی دختران مکاتب متوسطه ولیسه بازکنند.

توماس وست، نماینده وزارت خارجه امریکا برای افغانستان گفت: “ما هنوز امیدواریم که این تصمیم معکوس شود. برای ما بسیار مهم است که با جهان اسلام، با سازمان همکاری اسلامی، با قطر ترکیه، اندونیزیا، عربستان سعودی درتماس باشیم. این کشورها می توانند با طالبان (امارت اسلامی) صحبت کنند، بنابراین ما سخت کار می کنیم تا آن را معکوس کنیم وامیدواریم به زودی شاهد تغییر آن باشیم”.

با این حال، تام وست گفت که ایالات متحده درحال هماهنگ کردن سیاست های خود با کشورهای منطقه است تا ازیک آدرس با حاکمان جدید درمورد نگرانی ها صحبت شود.

وست گفت: “ازبکستان برخلاف ایالات متحده با طالبان (امارت اسلامی) در ارتباط با نگرانی های مربوط به تروریزم، بی ثباتی مرزها در تعامل است، بنابراین ما در حال هماهنگ کردن سیاست های خود با یکدیگرهستیم تا مطمین شویم با یک صدا با طالبان (امارت اسلامی) صحبت می کنیم”.

نماینده ویژه امریکا برای حقوق زنان و دختران درنشست تاشکند گفت که امنیت، ثبات اقتصادی و صلح نمی تواند بدون تامین حقوق زنان ویک روند همه شمول سیاسی به دست بیاید.

رینا امیری، نماینده امریکا درامورزنان ودختران افغان گفت: “وضعیت زنان درافغانستان تاثیرات منفی براقتصاد گذاشته است. افغان‌ها آرزوی تحصیل، کار وفرصت‌هایی برای آینده بهتربرای پسران و دختران خود دارند. همبستگی بین المللی مبنی برای حمایت از حق تحصیل دختران، حمایت قوی از حقوق زنان برای کار و سهم‌گیری آنان در اقتصاد وسیاست، دلگرم کننده است. اکثر اشتراک کنندگان نشست تاشکند خواهان روند سیاسی همه شمول درافغانستان شدند”.

در این نشست اما به گفته رینا امیری موضوع به رسمیت شناختن امارت اسلامی مطرح نشد ولی هیئت امارت اسلامی نتایج این نشست را مثبت ارزیابی کرد.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه گفت: “نظریات بسیار خوب تبادله شد و ما هم از اوضاع افغانستان برای آنها معلومات خوب دادیم. امیدوار هستیم که در این تبادله نظر و معلومات با کشور های همسایه و منطقه و جهان تعلقات اقتصادی و سیاسی و خوب‌ تر و قوی تر شود.”

آقای متقی همچنین گفت که نشست هایی را با نمایندگان امریکا درحاشیه نشست تاشکند برای آزاد سازی پول های منجمد شده بانک مرکزی افغانستان انجام داده است.

رویداد های اخیر

وزارت خارجه امریکا: واشنگتن تعامل با امارت اسلامی را فرصتی برای حفظ منافع ملی خود می‌داند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۲, ۱۴۰۳)

معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا می‌گوید وقتی منافع کشورش در میان باشد، واشنگتن از تعامل با امارت اسلامی دریغ نخواهد کرد.

ودانت پتل گفته است که تعامل با امارت اسلامی نه تنها بهترین راه برای حفظ منافع امریکا، بلکه برای حمایت از مردم افغانستان نیز است.

این سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز سه‌شنبه (۱۱ثور) در یک نشست خبری گفت که تعامل با امارت اسلامی زمینه گفتگوی مستقیم با آنها را فراهم می‌کند.

به گفته پتل این تعامل فرصتی است برای ادامه فشار بر امارت اسلامی به خاطر آزادی فوری و بدون قیدوشرط شهروندان امریکایی از جمله آنهایی که «به ناحق» گرفتار شده‌اند.

آقای پتل افزود که ایالات متحده از این فرصت‌ها برای گفتگو مستقیم با امارت اسلامی درباره تعهدات در مورد مقابله با تروریسم هم بهره می‌برد. او تاکید کرد که مسائل حقوق بشری نیز در دستور کار قرار دارد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

کمک ٨۴ میلیون دالری بانک جهانی به افغانستان

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۲, ۱۴۰۳)

بانک جهانی می‌گوید که این نهاد ۸۴ میلیون دالر کمک به افغانستان را به‌منظور مبارزه با بحران‌ اقتصادی و تطبیق پروژه‌های معیشتی در کشور تایید کرده است.

؛ بانک جهانی سه‌شنبه‌شب (۱۱ ثور) در اعلامیه‌ای اعلام کرده که قرار است ۷۰ میلیون این کمک از طریق صندوق امانی افغانستان (ای‌آرتی‌اف) و انجمن انکشاف بین‌المللی (آی‌دی‌ای) برای تطبیق پروژه‌های معیشتی در افغانستان هزینه شود.

ملیندا گود، مسوول بخش افغانستان بانک جهانی در این مورد گفته است که انجمن انکشاف بین‌المللی در ۱۸ ماه گذشته یک چارچوب مشخص و موثر را برای هزینه این پول در بخش‌های اشتغال‌زایی، به خصوص برای زنان در افغانستان تهیه کرده است.

به گفته گود، با این کمک، آی‌دی‌ای در شش حوزه و ۲۶ ولایت افغانستان به ارایه خدماتش برای شهروندان افغانستان در بخش‌های مختلف ادامه خواهد داد.

وی افزوده است: «با تمویل جدید، این پروژه فعالیت‌های خود را در مناطق روستایی و شهری بیشتر افزایش می‌دهد، فرصت‌های معیشتی بیشتری برای زنان فراهم می‌کند و به بازگشت‌کننده‌گان افغان اشتغال و خدمات ارایه می‌دهد.»

گفتنی است که این پروژه در سال ۲۰۲۲ با کمک ۲۶۵ میلیون دالری بانک جهانی به فعالیت‌های خود در مناطق روستایی و شهری افغانستان آغاز کرده بود.

این پروژه تا کنون به بیش از ۷۷۶ هزار خانواده افغان شغل کوتاه‌مدت ایجاد کرده است که از طریق آن حدود ۵.۴ میلیون تن بهره‌مند شده‌اند.

همچنان ۹۲ هزار و ۲۰۰ خانواده آسیب‌پذیر در افغانستان، از جمله خانواده‌های که سرپرست آنان زنان بودند، از کمک‌های نقدی و غیرنقدی این پروژه برخوردار شده‌اند.

برپایه اطلاعات بانک جهانی، در این مدت نزدیک به ۷.۴ میلیون افغان هم به خدمات اجتماعی مانند راه‌ها، مراکز صحی و آب آشامیدنی دسترسی پیدا کرده‌اند.

این نهاد خاطرنشان کرده است که طی دو سال گذشته بیش از ۲.۱ میلیون تن در زمینه صحت و تغذیه، تاثیرات تغییرات اقلیمی و مبارزه با رویدادهای طبیعی در افغانستان آموزش دیده‌اند.

پس از تسلط دوباره امارت اسلامی بر افغانستان، وضعیت معیشتی در کشور بدتر شده است و براساس اظهارات نهادهای بین‌المللی، حدود ۲۳ میلیون افغان طی سال جاری میلادی به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

این در حالی است که چند روز پیش نیز بانک جهانی از کمک ۱۶ میلیون دالری برای حمایت از تجارت‌های کوچک با تمرکز بر زنان و مشاغل تحت رهبری آنان در افغانستان خبر داده بود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

سازمان حفاظت از کودکان ۹۲ تُن دوا به افغانستان فرستاد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۱, ۱۴۰۳)

سازمان حفاظت از کودکان اعلام کرده که یک طیاره حامل ۹۲ تُن دوا برای تداوی ۶۷۵ هزار نفر وارد افغانستان شده است.

این سازمان با نشر اعلامیه‌ای روز سه شنبه (۱۱ ثور) گفت که این کمک نزدیک به ۴۰۰ هزار کودک مبتلا به مریضی‌های از قبیل عفونت‌ دستگاه تنفسی، سینه و بغل، اسهال و امراض جلدی را زیر پوشش قرار خواهد داد.

به گفته این سازمان، امراض عفونت دستگاه تنفسی و سرخکان امسال در میان کودکان در افغانستان افزایش یافته است.

از آغاز سال ۲۰۲۴، بیش از یک هزار کودک زیر سن پنج سال از اثر سینه و بغل جان باخته اند. موارد ابتلا به بیماری سرخکان نیز در مقایسه با سال گذشته ۴۴ درصد افزایش یافته است.

ارشاد ملک، مسوول بخش افغانستان سازمان حفاظت از کودکان گفته است: «بسیاری از کودکان در افغانستان به دلیل بیماری‌های قابل پیشگیری می‌میرند. ورود این ادویه به این معنی است که بیش از ۴۰۰ هزار کودک در برخی از دورافتاده ترین مناطق کشور تحت تداوی احتمالاً نجات دهنده قرار خواهند گرفت.»

وی افزود که روزانه در سراسر جهان، حدود ۱۶ هزار کودک زیر سن ۵ سال از اثر مریضی‌های قابل پیشگیری جان شان را از دست می‌دهند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!