Connect with us

رویداد های اخیر

حنفی: افغانستان برای توسعه و خودکفایی به علوم عصری نیاز دارد

منتشر شده

در

(Last Updated On: دلو ۲۴, ۱۴۰۱)

معاون اداری ریاست الوزراء می‌گوید که امارت اسلامی به‌منظور تقویت نظام تحصیلی و برای رسیدن به یک افغانستان خودکفا از هیچ نوع تلاش دریغ نخواهد کرد.

عبدالسلام حنفی طی یک سیمینار «دینی و علمی برای استادان پوهنتون‌های مرکز» که از سوی وزارت تحصیلات عالی در پوهنتون کابل برگزار شد، گفته است که بدون فراگیری علوم عصری، افغانستان به خودکفایی نخواهد رسید و نیاز است توجه بیشتر به علوم عصری صورت گیرد.

معاون اداری ریاست الوزراء خاطرنشان کرده است که طی جنگ‌های تحمیلی در افغانستان، در کنار سایر زیربنا‌ها، مراکز تحصیلی و تعلیمی نیز آسیب دیده و امارت اسلامی با امکاناتی که در دست دارد روی بازنگری و انکشاف نصاب تحصیلی معیاری تلاش می‌کند.

آقای حنفی هم‌چنان گفته است که به‌دلیل نبود شفاخانه‌های معیاری، مردم ناگزیر اند تا به کشورهای بیرونی سفر کنند.

به گفته او، مردم افغانستان نباید انتظار داشته باشند که کشورهای منطقه و جهان افغانستان را آباد کنند بلکه خود مردم و حکومت دست به کار شوند و کشور را به سوی توسعه سوق دهند.

آقای حنفی در این سیمینار گفت: «اگر این توقع را داشته باشیم که همسایه‌ها، کشورهای منطقه و دنیا میایند افغانستان را آباد می‌کنند، این یک خواب و خیال است.»

از سویی هم، ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی کشور هدف این سیمینار را مذاکره و مباحثه با استادان بیان کرده و گفته است که امارت اسلامی به تحصیل و تعلیم جوانان کشور در پرتو ارزش‌های دینی و منافع ملی کشور متعهد می‌باشد.

قرار است این سیمینار تا یک روز دیگر با حضور مقام‌های ارشد امارت اسلامی و حدود هشت‌صد تن از استادان پوهنتون‌های مرکزی ادامه داشته باشد.

گفتنی است که این نخستین سیمینار بزرگ علمی می‌باشد که پس از روی کارآمدن امارت اسلامی از سوی وزارت تحصیلات عالی برگزار شده است.

رویداد های اخیر

فراخوان سازمان همکاری اسلامی برای کمک عاجل به سیلاب‌زدگان افغانستان

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۴, ۱۴۰۳)

سازمان همکاری اسلامی از کشورهای عضو این سازمان، کشورهای جهان و نهادهای کمک‌رسان درخواست کرده که برای سیلاب‌زدگان در افغانستان کمک‌های عاجل ارسال کنند.

طی چند روز اخیر ولایت‌های شمالی و غربی افغانستان گواه سرازیرشدن سیلاب ویرانگر و مرگ‌بار بوده‌اند.

براساس آمار تنها در بغلان بیش از ۳۰۰ نفر جان باخته‌اند. در تخار نیز از جان‌باختن بیش از ۲۰ نفر گزارش شده است.

میزان خسارات مالی تاکنون برآورد نشده است. در حال حاضر گفته می‌شود که صدها خانه بر اثر سیلاب ویران شده‌‌اند و خسارات زیاد به زمین‌های زراعتی وارد شده است.

سازمان همکاری اسلامی شب گذشته (یک‌شنبه، ۲۲ ثور) در اعلامیه‌ای گفته است که پیامدهای غم‌انگیز سیل جاری باید زنگ خطری را برای جامعه اسلامی و فراتر از آن به صدا درآورد.

این سازمان گفته است که به‌عنوان یک موضوع عاجل از همه کشورهای عضو خود و سایر کشورهای جهان و همچنین سازمان‌های کمکی می‌خواهد تا به سرعت کمک‌های نجات‌دهنده را برای کمک به مردم افغانستان که تحت تأثیر سیلاب‌های جاری قرار گرفته‌اند، هدایت کنند.

سازمان همکاری اسلامی گفته است که تعداد فزاینده‌ای از خانواده‌ها و کودکان آسیب‌پذیر در روزها و هفته‌های آینده به شدت به حمایت فوری نیاز خواهند داشت تا زنده بمانند و بهبود یابند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

سیلاب‌ها در بغلان تاکنون ۳۱۵ کشته و بیش از ۱۵۰۰ زخمی برجای گذاشته است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۳, ۱۴۰۳)

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان تایید کرده است که ۳۱۵ نفر از اثر سیلاب‌ها در ولایت بغلان جان باخته و یک هزار و ۶۳۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

این وزارت با نشر خبرنامه‌ای امروز (یکشنبه، ۲۳ ثور) گفته است که ۶۶۵ خانه به طور کلی و قسمی تخریب و یک هزار راس مواشی تلف شده‌اند.

در خبرنامه آمده است که احتمال افزایش میزان خسارات مالی و جانی وجود دارد.

در همین حال، معاون اقتصادی ریاست الوزرا نیز در سفرش به بغلان گفته است که امارت اسلامی با تمام امکانات به سیلاب‌زدگان کمک خواهد کرد.

ملا عبدالغنی برادر طی نشستی در این ولایت افزود که به خانواده‌های جان باختگان، مجروحان و نیازمندان رسیدگی همه جانبه صورت می‌گیرد.

از سویی هم، وزارت مهاجرین از ارسال بسته‌های کمکی برای سیلاب‌زدگان بغلان خبر داده که مشمول البسه، لباس، خیمه و ترپال می‌باشد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ازبکستان یک میلیون تُن زغال سنگ از افغانستان خریداری می‌کند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۳, ۱۴۰۳)

یک هیات بلند پایه ازبیکستان در سفرش به کابل گفته است که این کشور می‌خواهد برای خریداری حدود یک میلیون تًن زغال سنگ از افغانستان، تیم تخنیکی اش را به کابل بفرستد.

هیات متشکل از الهام محکموف، وزیر ترانسپورت ازبیکستان و عصمت الله ارگاشیف، نماینده خاص ازبیکستان برای افغانستان این مطلب را در دیدار با امیر خان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه بیان کرده است.

طبق خبرنامه وزارت امور خارجه که امروز (یکشنبه، ۲۳ ثور) منتشر شد، در این دیدار، دو طرف در مورد روابط دوجانبه سیاسی، اقتصادی، اتصال منطقه‌ای، پروژه های ترانزیتی، تجارت، سرمایه گذاری مشترک و نقش و اهمیت ترانزیتی افغانستان و ازبکستان گفتگو کرده اند.

آقای متقی گفت که افغانستان پس از یک مدت طولانی به مسیر صلح و ثبات بازگشته است و این فرصت خوبی برای ازبکستان، سایر همسایگان و منطقه است تا از سیاست اتصال منطقه‌ای اقتصاد محور امارت اسلامی استفاده کنند.

از سوی دیگر، وزیر ترانسپورت ازبکستان تصریح کرد که این بار با یک تیم تخنیکی قوی به کابل آمده که متشکل از نمایندگان سکتور خصوصی، انجنیران خط آهن، زمین شناسی و معدن است.

آقای محکموف گفت که ازبکستان از سیاست امارت اسلامی که می‌خواهد افغانستان به مرکز ترانزیتی منطقه تبدیل شود، حمایت می‌کند.

او خاطر نشان کرد که برای آغاز کار عملی و امکان سنجی پروژه خط آهن افغان ترانس، تیمی از انجنیران را با خود آورده و هیات دیگری نیز در هفته جاری با تجهیزات به افغانستان می‌آید که عملاً کار خود را با اداره خط آهن افغانستان و سایر نهادهای مرتبط آغاز خواهد کرد.

آقای محکموف گفت که ازبکستان آماده است تا خدمات گمرکی و سرحدی را ۲۴ ساعته کند و تعرفه‌ها را کاهش دهد.

در همین حال، نماینده خاص ازبکستان برای افغانستان اظهار کرد که کشورش اکنون برای رانندگان موترهای باربری و تاجران ویزه طویل المدت می‌دهد و این روند در بخش‌های تعلیمی، صحی و سیاحتی نیز آغاز خواهد شد.

وی افزود که قرار است در آینده نزدیک انجنیران ازبکستانی به هدف آغاز کار ساخت مدرسه امام بخاری در مزار شریف به افغانستان سفر کنند. به گفته وی، ازبکستان آماده است تا در بخش ترمیم اماکن تاریخی و زیارت‌ها به گونه مشترک با وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان کار کند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!