Connect with us

اخبار ساحوی

دها تن در يك حملۀ انتحاري در قندوز كشته وزخمي شدند

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

در پى يك حمله انتحارى بر مراسم فاتحه خواني در منطقۀ قرلق ولسوالى ارچى ولايت قندوز بشمول شيخ صدرالدين ولسوال اين ولسوالى دوازده تن كشته و بيست تن زخمى شدند.

مسوولين امنيتي ميگويند، امروز ساعت هشت صبح يك انتحار كننده درمراسمى فاتحه خواني در مسجد منطقۀ قرلن ولسوالى ارچى خود را در حالى انفجار داد كه ولسوال به مسجد در حال داخل شدن بود.

سمونوال عبادالله امر امنيت قومانداني امنيه ولايت قندوز ميگويد:

طبق بررسى هاى اوليه در كشته شدگان شيخ صدرالدين ولسوال ارچى، مدير ادارى ولسوالى، شمارى از باشندگان اين ولسوالى و يكتعداد سران بانفوذ اين منطقه شامل اند.

وى افزود، زخمى ها افراد ملكى اند و امكان دارد كه تلفات افزايش يابد.

شیخ صدرالدین طى پنج سال گذشته ولسوال دشت ارچي بود كه قبل از اين از چند افجار جان بسلامت برده بود.

شيخ صدرالدين وزبک تا مرگ در مقابل طالبان جنگيده است.

مسووليت اين حمله را كسى ويا گروهى به عهده نه گرفته است.

Advertisement

اخبار ساحوی

پوتین برای دوره جدید ریاست‌جمهوری سوگند یاد کرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۹, ۱۴۰۳)

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز سه‌شنبه (۱۸ثور) با ادای سوگند در مراسمی در کاخ کرملین به عنوان رئیس‌جمهور این کشور دوره جدید ریاست جمهوری خود را آغاز کرد.

پوتین پیش از این چهار بار برای دفاع از قانون اساسی روسیه سوگند یاد کرده است.

ولادیمیر پوتین از سال ۱۹۹۹به این سو به عنوان رئیس‌جمهور یا صدراعظم در صحنه سیاسی روسیه در قدرت بوده است.

پوتین ۷۱ساله در ماه مارچ گذشته به عنوان برنده انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه شناخته شد.

این درحالی است که معروف‌ترین رقیب او، الکسی ناوالنی، یک ماه پیش به‌طور ناگهانی در زندانی در قطب شمال درگذشت.

خانم الکسی ناوالنی، با انتشار ویدئویی قبل از مراسم تحلیف ریاست جمهوری در شبکه یوتیوب، پوتین را “ظالم و قاتل” خواند و از حامیان خود خواست که “به مبارزه علیه پوتین ادامه دهند.”

امریکا، بریتانیا و شماری از کشورهای دیگر مراسم سوگند ریاست‌جمهوری آقای پوتین را تحریم کرده‌اند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا، روز دوشنبه گفت: «ما در مراسم تحلیف نماینده نخواهیم داشت. انتخابات [روسیه] را آزاد و عادلانه نمی‌دانیم، ولی پوتین رئیس‌جمهور روسیه است و قرار است در این سمت به کار خود ادامه دهد.»

به گزارش خبرگزاری آلمان و به نقل از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا، برخی از کشورها مانند فرانسه، هنگری و اسلواکی برای “ادامه برقراری کانال‌های ارتباطی” خود با مسکو،  نمایندگانی به مراسم تحلیف پوتین فرستادند.

ولادیمیر پوتین که نزدیک به ۲۵سال از حضورش در قدرت می‌گذرد، قرار است تا سال ۲۰۳۰به عنوان رئیس‌جمهور روسیه به کار خود ادامه دهد.

Continue Reading

اخبار ساحوی

پوتین دستور تمرینات نظامی جهت استفاده از سلاح هسته‌ای را صادر کرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۷, ۱۴۰۳)

به نقل از خبرگزاری رویترز، براساس اعلام وزارت دفاع روسیه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور پس از آنچه تهدیدهای تحریک‌آمیز برخی مقام‌های غربی خوانده شده، دستور آغاز تمرینات نظامی استفاده از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را صادر کرده است.

بنا به اعلام وزارت دفاع روسیه، براساس دستور پوتین، در این تمرینات آمادگی نیروهای هسته‌ای غیر راهبردی مسکو به منظور انجام عملیات‌های جنگی به آزمایش گذاشته خواهد شد.

همچنین، در این تمرینات نظامی تمرین آماده‌سازی و استقرار تسلیحات هسته‌ای غیر راهبردی نیز گنجانده خواهد شد. به گفته وزارت دفاع روسیه، آرایش‌های راکتی در منطقه نظامی جنوبی و نیروهای دریایی در این تمرینات مشارکت خواهند داشت.

در بخشی از بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: «این تمرینات با هدف حصول اطمینان از تمامیت ارضی و حاکمیتی روسیه و در واکنش به اظهارات و تهدیدهای تحریک‌آمیز برخی مقام‌های غربی علیه فدراسیون روسیه صورت خواهد گرفت.»

هرچند در این بیانیه نام مقام‌های مورد نظر روسیه یاد نشده اما مسکو به دفعات تاکید کرده که اظهارات امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه درباره احتمال مداخله مستقیم پاریس در جنگ اوکراین، به شدت خطرناک است.

روسیه تاکید دارد که امریکا و متحدان اروپایی این کشور با حمایت از اوکراین با ده‌ها میلیون دالر سلاح، جهان را در آستانه رویارویی قدرت‌های هسته‌ای قرار داده‌اند.

Continue Reading

اخبار ساحوی

ترکیه روابط تجارتی خود با اسرائیل را تعلیق کرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۴, ۱۴۰۳)

وزارت تجارت ترکیه‌ روز پنج‌شنبه (۱۳ ثور) در بیانیه‌ای اعلام کرد در واکنش به «تشدید فاجعه انسانی» در غزه تمامی صادرات و واردات به مقصد اسرائیل را متوقف کرده است.

در بیانیه وزارت تجارت ترکیه تصریح شده است که این تعلیق شامل تمامی مبادلات صادراتی و وارداتی بین دو کشور است.

این بیانیه تاکید کرده است: ترکیه این تدابیر اتخاذ شده جدید را تا زمانی که دولت اسرائیل اجازه جریان بی‌وقفه و کافی کمک‌های بشردوستانه به غزه را ندهد، به شدت و قاطعانه اجرا خواهد شد.

گزارش‌ها حاکی است که تجارت بین اسرائيل و ترکیه در سال ۲۰۲۳ بیش از ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دالر بوده است.

ترکیه پس از آن که اسرائیل اجازه نداد این کشور در ارسال کمک‌های هوایی به غزه مشارکت کند، محدودیت‌های تجارتی خود علیه اسرائیل را اعمال کرد.

در واکنش به این اقدام، ییسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، در همین روز گفت که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، با بستن بنادر به روی واردات و صادرات اسرائیل، توافقات بین دو کشور را زیر پا گذاشته است.

ییسرائیل کاتز در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: «این رفتار یک دیکتاتور است. منافع مردم و تاجران ترکیه را نادیده می‌گیرد و توافقات تجاری بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد.»

وزیر خارجه اسرائیل تاکید کرد که کشورش فوراً به دنبال جایگزین‌هایی برای مبادلات تجارتی با ترکیه خواهد بود.

انتقاد شدید رجب طیب اردوغان از حمله اسرائیل به غزه یکی از دلایل بالا گرفتن جنگ لفظی بین مقام‌های دو کشور است.

از زمان حمله گروه حماس به اسرائیل در سال گذشته و حمله متقابل اسرائیل به غزه که بیش از ۳۴ هزار کشته بر جا گذاشته و مشخص نیست چه زمانی پایان یابد، رئیس جمهور ترکیه چند بار به شدت از اقدامات اسرائیل انتقاد کرده است.

امریکا و شماری از کشورهای اروپایی گروه حماس را سازمانی تروریستی می‌دانند.

رجب طیب اردوغان که با گروه حماس رفتاری حسنه دارد اغلب بنیامین نتانیاهو، صدر اعظم اسرائیل، را با آدولف هیتلر مقایسه کرده و ایالات متحده را به حمایت از «نسل کشی» فلسطینیان متهم کرده است.

در پاسخ به این اظهارات رجب طیب اردوغان مقام‌های اسرائیلی گفته‌اند، ترکیه «در کنار ایران، بزرگ‌ترین کشور حامی تروریسم در جهان» است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!