Connect with us

رویداد های اخیر

پوهنتون عبدالولی خان پاکستان ۵۰ بورسیه به زنان افغان اعطا می‌کند

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۲۲, ۱۴۰۲)

پوهنتون عبدالولی خان در ایالت خیبرپختوانخوا پاکستان اعلام کرده است که ۵۰ بورسیه به زنان افغان اعطا می‌کند.

شایسته ارشاد، رئیس مالی این پوهنتون به خبرگزاری امریکایی «دی میدیا لاین» گفت: «سال آینده، بورسیه های بیشتری برای محصلان اناث افغان ارائه می‌کنیم. محصلان اناث همچنان می‌توانند از طریق وب سایت پوهنتون ثبت نام کنند.»

بر اساس گزارش این خبرگزاری روز دوشنبه، مسئولان پوهنتون عبدالولی خان و پوهنتون طبی خیبر که هر دو در ایالت خیبرپختونخوا واقع اند در دیدار با معاون قونسگری افغانستان در پیشاور تصمیم گرفتند تا محصلان افغان را نیز آموزش دهند.

ضیاء الحق، معاون پوهنتون طبی خیبر به مقامات افغان اطمینان داد که این پوهنتون از پذیرش محصلان افغان در تمامی رشته های خود از جمله فیزیوتراپی و فارمسی استقبال می‌کند و پذیرش آنان را تسهیل خواهد کرد.

عالمگیر خان، سخنگوی این پوهنتون گفت: «هدف از این تصمیم کمک به در دسترس بودن پرسونل طبی آموزش دیده برای مقابله با مشکلات صحی افغانستان جنگ زده است.»

وی افزود: «ما تصمیم گرفته‌ایم که در همه رشته‌ها، اعم از طب عمومی و طب دندان، از محصلان افغان به اندازه محصلان پاکستانی فیس بگیریم. برای اولین بار، پذیرش برای محصلان افغان، به ویژه محصلان دختر، فراهم شده است که می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. هیچ سهمیه ای برای پذیرش اختصاص نداده ایم. تمامی محصلان افغانستان که می‌آیند پذیرفته خواهند شد. پیشنهاد ما برای تمام محصلان افغانستان است، چه در پاکستان باشند و چه در افغانستان.»

خان گفت: «این نهاد به درخواست مقامات افغان که هیئت آنها از ما دیدار کرد، عمل نمود. مایه خوشحالی بود که مقامات افغان حمایت خود را به ویژه از تحصیلات عالی زنان ابراز کردند. هيئت افغان نگرش واقعاً خوش بينانه و سازگارانه نسبت به آموزش زنان داشت. بنا به درخواست مقامات افغان، یک نمایندگی پوهنتون طبی خیبر در کابل ایجاد خواهد شد و آنها حمایت کامل خود را در این زمینه اعلام کرده اند.»

رویداد های اخیر

دیدار رییس یوناما با وزیر خارجه ایران

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۵, ۱۴۰۳)

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در دیدار با رییس یوناما مشکلات افغانستان را «پیچیده» ارزیابی کرده و بر آنچه که «راه‌حل‌های متنوع و چندلایه» خوانده می‌شود تاکید کرده است.

وزارت خارجه‌ی ایران در بیانیه‌ای که روز گذشته (دوشنبه، ۲۴ثور) منتشر کرده نوشته است که خانم رزا اتنبایوا، نماینده سرمنشی سازمان ملل متحد در امور افغانستان با دکتر امیرعبداللهیان دیدار و گفتگو کرده است.

در این بیانیه به نقل از وزیر خارجه‌ی ایران آمده است که: «تداوم مداخلات هدفمند امریکا در مسایل داخلی افغانستان، وضعیت این کشور را پیچیده تر خواهد کرد.»

به گفته‌ی او، «مشکلات افغانستان پیچیده است، پس باید بر راه حل‌های متنوع و چند لایه تمرکز کرد.»

این دیدار در آستانه برگزاری سومین نشست دوحه برگزار شده که به تعقیب اولین و دومین نشست دوحه با تمرکز بر وضعیت افغانستان و با میزبانی سازمان ملل برگزار می‌شود.

در بیانیه وزارت خارجه ایران آمده است که رزا اتنبایوا در این دیدار در مورد «نشست آتی دوحه ٣ در قطر» با امیرعبدالهیان به رایزنی پرداخته و تبادل نظر کرده‌اند.

خانم اتنبایوا با ابراز قدردانی از حسن میزبانی دولت و مردم ایران از اتباع افغانستان و تلاش‎های صورت گرفته برای بهبود وضعیت آنان، از بی‌تفاوتی جامعه بین‌المللی در خصوص بحران انسانی در افغانستان انتقاد کرد.

نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان با تایید پیچیدگی شرایط و روند تحولات افعانستان، بر ضرورت هماهنگ‌ سازی مواضع متنوع و مختلف فعالان منطقه‌ای برای کمک به توسعه و ثبات در این کشور تاکید کرد.

اتنبایوا با مهم ارزیابی کردن ابتکارات منطقه‌ای ایران، از استمرار تلاش‌های سیاسی ایران در چارچوب نشست همسایگان استقبال نمود.

همزمان با این، حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده‌‌ی خاص رییس‌جمهور ایران در امور افغانستان نیز در دیدار جداگانه با خانم اوتنبایوا، خواهان توجه خاص سازمان ملل به واقعیت‌های افغانستان و منطقه در نشست “سوم دوحه درباره افغانستان” شده است.

تاریخ برگزاری سومین نشست دوحه و طرح آجندای آن هنوز مشخص نشده، اما تعیین نماینده‌ی خاص برای افغانستان از سوی سازمان ملل که طرح این سازمان برای حل مسئله‌ی افغانستان را دنبال کند از بخش‌های کلیدی این نشست خواهد بود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

سازمان ملل حق رأی افغانستان در مجمع عمومی این سازمان را به گونۀ موقت تعلیق کرده است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۵, ۱۴۰۳)

سازمان ملل متحد از تعلیق موقت حق رای افغانستان و پنج کشور دیگر در مجمع عمومی این سازمان خبر داده است.

این سازمان اخیراً در ویب سایت خود نوشته که افغانستان در پرداخت حق‌العضویت سالانۀ خود به این سازمان کوتاهی کرده است.

این خبر از سوی نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد نیز تأیید شده است.

همچنان این سازمان گفته است که طبق مادۀ ۱۹ منشور این سازمان، هر کشور عضو که برای دو سال و یا بیشتر از آن در پرداخت حق‌ عضویت‌اش کوتاهی کرده باشد، از حق دادن رای در مجمع این سازمان محروم می شود.

بر اساس اطلاعات ملل متحد، افغانستان به دلیل عدم پرداخت حق عضویت‌اش برای سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به این سازمان بدهکار است.

حق عضویت سالانۀ ملل متحد دو میلیون دالر است.

بر اساس گزارش‌ها، پیش از این حق عضویت سالانۀ ملل متحد توسط وزارت خارجۀ افغانستان پرداخت می‌شد.

این درحالی است که پیش از این ملل متحد از پذیرش سهیل شاهین، نمایندۀ معرفی شدۀ حکومت سرپرست افغانستان برای نمایندگی دایمی افغانستان در این سازمان خودداری کرده است.

طبق مادۀ ۱۹ منشور سازمان ملل متحد، اگر کشوری حق عضویت در این سازمان را نداشته باشد، همچنان حق رای در مجمع عمومی این سازمان را خواهد داشت.

بر اساس معلومات ارائه شده در ویب سایت ملل متحد، افغانستان، اکوادور، کومورس، ونزوئلا، سومالیا و سائوتومه و پرنسیپ کشورهایی هستند که در بیش از دو سال گذشته پول حق عضویت‌شان را نپرداخته اند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

دو صد غرفه در نمایشگاه هفته صنعت در کابل به محصولات زنان اختصاص داده شده است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۴, ۱۴۰۳)

در نمایشگاه ملی و بین المللی هفته صنعت که روز گذشته (یکشنبه) در کابل گشایش یافت، ۲۰۰ غرفه به محصولات تولیدی زنان اختصاص داده شده است.

این نمایشگاه هفت روزه که در مرکز نمایشگاه بین المللی افغانستان واقع چمن حضوری برگزار شده است، در مجموع دارای ۸۰۰ غرفه می‌باشد.

زنان متشبث نیز تولیدات، صنایع دستی و نقاشی‌‎های شان را به نمایش گذاشته اند.

مهناز که از دو سال بدینسو نقاشی کرده، اثرهای هنری اش را در این نمایشگاه به دید عموم گذاشته است.

او می‌گوید: «این نمایشگاه بسیار خوب است. مردم ما را خیلی تشویق می‌کنند که باعث می‌شود که به خود افتخار کنیم. ولی در این نمایشگاه ما فروش نداشتیم چون اقتصاد مردم خیلی ضعیف شده است.»

مانند مهناز هستند زنانی که نقشی در رشد اقتصادی فردی و کشور دارند و از طریق‌ فعالیت‌های تجارتی می‌خواهند این پیام را بدهند که زنان افغان توانایی لازم در بخش‌های مختلف به ویژه تجارت دارند، هرچند که از فروشات شان چندان راضی به نظر نمی‌رسند.

نورین، شرکت کننده در این نمایشگاه می‌گوید: «زمینه رشد را برای ما فراهم کنند؛ به ما اجازه دهند که در زمینه‌های مختلف رشد کنیم؛ افغانستان در هر زمینه استعدادهای زیادی دارد.»

بازدید کنندگان هم بر حمایت از زنان تجارت پیشه و بر استفاده از تولیدات زنان تاکید دارند.

ذاکره، بازدید کننده می‌گوید: «این نمایشگاه بر دختران افغان تاثیرات خیلی مثبت دارد. می‌توانند دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند و در کار و بار خود رونق ایجاد کنند.»

برگزار کنندگان این نمایشگاه می‌گویند که زنان متشبث بیشتر صنایع دستی، لباس دست دوز افغانی، مواد خوراکی وغیر خوراکی را به نمایش گذاشته اند.

نمایشگاه ملی و بین‌المللی هفته صنعت درحالی برگزار می‌شود که به تاریخ ششم ماه ثور نیز یک نمایشگاه تجارتی مشترک میان افغانستان و قزاقستان برگزار شده بود.

بر اساس آمار مرکز نمایشگاه های بین المللی افغانستان، در یک سال گذشته نزدیک به ده نمایشگاه مشترک محصولات افغانستان با کشورهایی مانند قطر، عمان، ایران، ترکیه، قزاقستان، ترکمنستان در کابل برگزار شده است و در آینده نزدیک، نمایشگاه‌های مشترک بیشتری در ازبکستان و ایران برگزار خواهد شد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!