رویداد های اخیر

کرزی: تعلیم دختران و پسران برای ترقی افغانستان ضروریست

Published

on

(Last Updated On: قوس ۲, ۱۴۰۲)

حامد کرزی، رئیس جمهور سابق افغانستان بار دیگر بر بازگشایی مکاتب و پوهنتون‌ها به روی دختران در کشور تاکید کرده است.

آقای کرزی ناوقت روز گذشته (چهارشنبه، اول قوس) در صفحه اکس خود نوشته که او در دیدار با دو مقام ایرانی در کابل، تعلیم دختران و پسران را برای رفاه و ترقی افغانستان ضروری دانست.

در ادامه گفته شده است که آقای کرزی در دیدار با حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در افغانستان و نماینده ویژه آن کشور برای افغانستان و مهدی مصطفوی، عضو شورای ستراتیژی روابط خارجی ایران گفته است که گفتمان ملی یگانه راه برای برقراری صلح و ثبات پایدار در افغانستان است.

پیش از این، آقای کرزی، سیاستمداران دیگر و سازمان‌های بین‌المللی از امارت اسلامی خواسته اند که درهای مکاتب و پوهنتون‌ها را به روی دختران و زنان باز کند.

پس از حاکمیت دوباره امارت اسلامی بر افغانستان در ۱۵ آگست ۲۰۲۱، امارت اسلامی مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم را بست و در دسمبر ۲۰۲۲ نیز مانع رفتن محصلین دختر به پوهنتون شد.

از سویی هم، برخی از اگاهان بر این باور اند که بسته ماندن مکاتب هیچ توجیه ندارد و دولت سرپرست باید برای بازگشایی مکاتب اقدامات جدی نماید.

بیش از دوسال از بسته ماندن مکاتب بالاتر از صنف ششم و یک سال هم از تعلیق تحصیل دختران سپری می‌شود و در حالی که تاچند روز دیگر سال تعلیمی ۱۴۰۲ به پایان می‌رسد، اما از برداشته شدن محدودیت‌ها در روند تعلیمی و تحصیلی در برابر دختران هیچ خبری نیست.

درهمین حال، شماری از دانش آموزان دختر می‌گویند که با گذشت هر روز فرصت‌ها و آرزوهای شان را از دست می‌دهند و با آینده مبهم رو‌به‌رو اند.

این درحالیست که برخی مقامات عالی رتبه امارت اسلامی همواره تعلیم و تحصیل برای دختران و پسران را مهم خوانده و تاکید کرده اند که باید دروازه‌های تعلیم و تحصیل به روی همه اتباع کشور باز باشد، اما با گذشت بیش از دوسال هنوز روشن نیست که رهبری امارت اسلامی چه زمانی به معضل بسته ماندن مکاتب و تعلیق تحصیل دختران نقطه پایان می‌گذارد.

Trending

خروج از نسخه موبایل