Connect with us

رویداد های اخیر

دولت ۲۲۸۴ زندانی طالبان را آزاد کرده، نه ۳هزار – شاهین

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر می گوید که دولت از رهایی ۳ هزار زندانی طالبان خبر می دهد، اما در حقیقت كمتر از ۲۵۰۰ نفر آزاد شده اند.

وی گفت که دولت تاکنون تنها ۲۲۸۴ زندانی طالبان را آزاد کرده است.

شاهین افزوده است که  روند آزادسازی زندانیان باید شفاف باشد و هیچگونه سردرگمی در این روند نباید رخ دهد.

از سوی دیگر، جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی، می گوید که قبل از عید، ۱۰۰۰ زندانی طالبان آزاد شده بودند.

به گفته وی؛ رئیس جمهور به مناسبت عید اعلام کرد که ۲ هزار زندانی طالبان را آزاد می کند که منجمله، ۱۰۰۰ تن آنان در روزهای عید رها شدند.

به اساس معلومات، طی سه روز گذشته، دولت ۷۱۰ زندانی طالبان را رها کرده و قرار است ۲۹۰ نفر دیگر نیز آزاد شوند که تعداد کل رها شده گان را به ۳۰۰۰ نفر خواهند رساند.

سید اکبر آغا، عضو پیشین طالبان، می گوید که به گفته برخی منابع معتبر، برخی قاچاقبران مواد مخدر نیز در لابلای آزادی زندانیان طالبان آزاد شده اند.

به گفته دولت، طالبان نیر در جمع بیش از ۴۰۰ زندانی که آزاد کرده، برخی از آنها غیرنظامیان اند.

هیئت مذاکره کننده دولت از طالبان می خواهد تا به زودی برای مذاکرات بین الافغانی حاضر شوند.

فاروق مجروح، عضو هیئت مذاکره کننده دولت، می گوید که برخی از کشورها آماده میزبانی این مذاکرات هستند و دولت و طالبان باید هرچه زودتر در مورد یک مکان مشخص توافق کنند.

از سوی دیگر، شورای عالی مصالحه ملی، که نهاد مسئول پیشبرد مذاکرات صلح است، از آغاز کار بالای ساختار این نهاد خبر می دهد.

فوزیه کوفی، عضو هیئت مذاکره کننده دولت، تاکید ورزیده است که زنان باید نقش تعیین کننده ای را در رهبری این شورا داشته باشند.

روند آزادی ۲۰۰۰ زندانی طالبان روز یکشنبه مطابق فرمان ریاست جمهوری به اتمام رسید، اما دولت از ادامه این روند چیزی نگفته است؛ ولی تیم فنی طالبان که برای شناسایی زندانیان به کابل آمده، هنوز در کابل است.

باید گفت که پیش از این، منابع به آریانا نیوز گفته بودند که مذاکرات بین الافغان ممکن به تاریخ ۱۰ الی ۱۵ جون آغاز شود؛ طالبان و دولت اما، درین مورد اظهار نظر نکرده اند.

دولت امیدوار است که آزادی زندانیان منجر به آغاز مذاکرات بین الافغانی و کاهش در سطح خشونت شود؛ اما، طالبان اصرار دارند که پس از آزادی ۵هزار زندانی، دور دوم گفتگوهای صلح یعنی مذاکرات بین الفغانی برگزار خواهد شد.

رویداد های اخیر

نشست سه‌جانبه میان افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان برگزار شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

نشست سه‌جانبه میان هیئت‌های افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان در ارتباط به اتصال شمال آسیا به جنوب آسیا و کاهش هزینه‌های ترانزیتی و ترانسپورتی در قلمرو سه کشور در کابل برگزار شد. در این نشست در مورد ایجاد کمیته مشترک تخنیکی برای تداوم گفتگوها نیز توافق صورت گرفت.

وزارت صنعت و تجارت با نشر خبرنامه‌ای نوشته که نشست سه‌جانبه به رهبری نورالدین عزیزی، سرپرست این وزارت، چاکی‌اف، معاون رئیس جمهور ترکمنستان و سریک ژومانگارین، معاون صدراعظم قزاقستان برگزار شده است.

براساس خبرنامه، این نشست در ادامه نشست‌های دوجانبه که میان سه کشور دایر شده بود، برگزار گردیده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

محمد یعقوب مجاهد: در افغانستان هیچ گروه مخرب به شمول داعش حضور فزیکی ندارد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

سرپرست وزارت دفاع ملی گفته است که در افغانستان هیچ گروه مخرب به شمول داعش به شکل فزیکی وجود ندارد و امارت اسلامی هم به کسی اجازه نخواهد داد تا از خاک این کشور تهدیدی به کشورهای منطقه ایجاد شود.

محمد یعقوب مجاهد این مطلب را روز پنجشنبه (۶ ثور) در دیدار با هیاتی از مالیزیا در کابل بیان کرده است.

طبق خبرنامه وزارت دفاع ملی، در این دیدار آقای مجاهد از برخورد نیک‌ مردم و حکومت مالیزیا با مهاجرین افغان در آن کشور و روابط دیرینه آن با افغانستان یادآوری کرده گفت: مالیزیا یک کشور قدرتمند و بزرگ‌ اسلامی است، امیدوارم این رفت و آمدها تقویت گردد.

وی افزود: خوشبختانه با روی کار آمدن امارت اسلامی گلیم اشغال برچیده شد و جنگ به طور کامل در این کشور ختم و امنیت سرتاسری برقرار گردید.

بر بنیاد خبرنامه وزارت دفاع ملی، در این دیدار هیات مالیزیا افغانستان را یک کشور دوست دانسته و ضمن تاکید بر همکاری‌های همه جانبه، اطمینان دادند آنچه که در افغانستان از نزدیک مشاهده نمودند، با مقام‌های کشور شان شریک خواهد شد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

اتحادیه اروپا ۱۷ میلیون یورو را برای حمایت از افغان‌های عودت کننده به کشور اختصاص داد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

اتحادیه اروپا توافقنامه‌ای به ارزش ۱۷ میلیون یورو با سازمان بین المللی مهاجرت به‌منظور بهبود دسترسی به خدمات اولیه، افزایش فرصت‌های اقتصادی، و حمایت از افغان‌های بازگشت کننده و جوامع میزبان آنان در افغانستان امضا کرده است.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد، گفت که این برنامه مخصوصاً بر نیازهای زنان و دختران متمرکز است.

در این بیانیه خاطر نشان شده است که از جنوری ۲۰۲۳ تا اپریل ۲۰۲۴، بیش از ۱.۵ میلیون افغان از پاکستان و ایران به کشور شان بازگشته اند.

پیتریس اوستوبز، یک مقام اتحادیه اروپا در جریان مراسم امضای توافقنامه در هرات گفت: «من از سختی‌هایی که عودت کنندگان هنگام اخراج به افغانستان با آن روبه‌رو هستند، متاثر شده ام. در کشوری که از فقر و تغییر اقلیم رنج می‌برد، و در شهری که به تازگی شاهد زلزله های ویرانگر بوده است، این واقعاً یک بحران در بحران است.»

رافایلا یودیچه، شارژدافیر اتحادیه اروپا برای افغانستان گفت که جوامعی که میزبان عودت کنندگان اند باید حمایت شوند.

وی افزود: «مشارکت با سازمان بین المللی مهاجرت دسترسی به خدمات ضروری را تضمین و ازعودت کنندگان افغان و جوامع میزبان آنان محافظت می‌کند. از آنجایی که زنان و دختران ممکن به طور خاص تحت تأثیر قرار گیرند، ما اطمینان حاصل می‌کنیم که همه اعضای جامعه می‌توانند از آن بهره ببرند.»

ماریا مویتا، نماینده سازمان بین‌المللی مهاجرت در افغانستان، گفت: «همکاری مستمر سازمان بین المللی مهاجرت با اتحادیه اروپا در توانمندسازی تیم‌های ما برای رسیدگی به صدها هزار عودت‌کننده افغان و سایر جوامع آسیب‌پذیر در کشور حیاتی بوده است.»

اتحادیه اروپا خاطر نشان کرده است که کمک اخیر، بخشی از یک برنامه پنج ساله است که در سراسر افغانستان و در چهار کشور منطقه اجرا می‌شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!