Connect with us

رویداد های اخیر

استانکزی: کشورها در استقرار امنیت افغانستان نقش فعال ایفا کنند

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۴, ۱۴۰۱)

شیرمحمد عباس استانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه امارت اسلامی از کشورهای همسایه می‌خواهد تا در قبال بازسازی، امنیت و توسعه تجارت افغانستان را یاری کنند.

آقای استانکزی این مطلب را در برنامه بهره برداری شبکه برق رسانی میدان هوایی بلخ بیان کرده است.

او می‌گوید: «طوریکه افغانها در آزادی منطقه نقش مهم داشتند و نگذاشتند که اجنبی‌ها پایگاه دایمی داشته باشند و به قیمت خون خود منطقه و کشور خود را آزاد ساخته و آزادی را به کشورهای دیگر هم انتقال دادند، حالا این وظیفه اخلاقی تمام کشورها و کشورهای منطقه است تا مسئولیت خود را ادا سازند.»

طرح بازسازی شبکه برق‌رسانی میدان هوایی بلخ به کمک مالی و تخنیکی کشور ازبیکستان انجام شده است.

عصمت‌الله ایرگاش‌یف، نماینده رییس جمهور ازبیکستان برای افغانستان، از ادامه‌ همکاری‌های کشورش به افغانستان اطمینان می‌دهد.

او می‌گوید: «روابط بین ما و حکومت کنونی از یکسال قبل آغاز نشد؛ اولین ملاقات در سال ۱۹۹۰ بود؛ از همان زمان رهبریت حکومت ازبیکستان همیشه کوشش می‌کرد که در افغانستان صلح و ثبات بیاید و از همان زمان با تمام افغان‌ها، احزاب و حرکات سیاسی ملاقات دوستانه داشتیم و امروز ما شاهد توسعه روابط با افغانستان هستیم.»

با این حال رفع مشکلات تخنیکی میدان هوایی بلخ با استقبال وزارت ترانسپورت و هوانوردی روبه رو شده است. وزیر ترانسپورت می‌گوید پس از تکمیل این طرح میدان‌ هوایی مزارشریف آماده‌ هر نوع پرواز است.

حمیدالله آخند زاده، وزیر ترانسپوت می‌گوید: «تیم تخنیکی کشور ازبیکستان سیستم لایتنگ، خط رنوی ، بخش رادیو وتخنیک را ترمیم، سب استیشن برق ۲۰ کیلوولت را جدیداً احداث و کارمندان فنی ما را آموزش های مسلکی دادند.»

کشور ازبیکستان از چندین ماه به این سو مشغول ترمیم میدان هوایی مزارشریف بود که حالا با آموزش بخش های تخنیکی و ترمیم خط رنوی این میدان آماده پروازهای داخلی و بین المللی شده است.

رویداد های اخیر

هند: امریکا اهمیت بندر چابهار برای افغانستان را درک می‌کند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۹, ۱۴۰۳)

وزارت امور خارجه هند روز جمعه اعلام کرد که ایالات متحده اهمیت بندر چابهار را برای تداوم کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و ارائه راه‌های بدیل اقتصادی برای این کشور درک می‌کند.

هند اخیراً یک توافقنامه ۱۰ ساله را برای توسعه و بهره برداری از بندر استراتژیک چابهار ایران امضا کرد. دهلی نو قصد دارد روابط تجارتی خود را با افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی، با دور زدن بنادر پاکستان، تقویت کند.

اما این توافق باعث احتمال وضع تحریم‌ها از سوی ایالات متحده شده است، کشوری که هند در دهه‌های اخیر روابط اقتصادی و نظامی نزدیکی با آن برقرار کرده است.

رندیر جیسوال، سخنگوی وزارت امور خارجه هند، خاطر نشان کرده که هند از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۸۵ هزار تُن گندم، ۲۰۰ تُن حبوبات و ۴۰ هزار لیتر مواد ضد آفات زراعتی را از طریق بندر چابهار به افغانستان ارسال کرده است.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ایالات متحده همچنین اهمیت بندر چابهار را برای ادامه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و ارائه راه‌های بدیل اقتصادی برای افغانستان درک می‌کند.»

وی افزود: «وزیر امور خارجه کشور ما نیز اخیراً در جلسات متعددی در این باره صحبت کرد و گفت که ما نباید به این پروژه نظر کوتاه داشته باشیم، این پروژه نقش مهمی در اتصال منطقه‌ای دارد، به ویژه برای کشورهای محصور در خشکی در این منطقه.»

آقای جیسوال همچنین تصریح کرد که ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه برای افغانستان، با یک هیات هندی به رهبری جی پی سینگ، مسوول بخش پاکستان، افغانستان و ایران در وزارت امور خارجه هند، دیدار و در مورد وضعیت افغانستان گفتگو کرده است.

وی افزود که آنان بر ضرورت ارائه کمک‌های توسعه‌ای و بشردوستانه به مردم افغانستان تاکید ورزیدند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

در پی سیلاب‌ها در افغانستان، رئیس جمهور نیکاراگوا به رهبر امارت اسلامی پیام تسلیت فرستاده است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۹, ۱۴۰۳)

سفارت افغانستان در چین می‌گوید که رئیس جمهور نیکاراگوا در پی سیلاب‌های مرگبار در افغانستان به مولوی هبت الله آخندزاده، رهبر امارت اسلامی، پیام تسلیت فرستاده است.

بر بنیاد خبرنامه سفارت که امروز (شنبه، ۲۹ ثور) منتشر شد، این پیام از سوی مایکل کیمپل، سفیر نیکاراگوا در چین به بلال کریمی، سفیر افغانستان در چین سپرده شده است.

در این پیام، دانیل اورتیگا، رئیس جمهور نیکاراگوا ضمن ابراز همدردی در مورد سیلاب‌ها، برای ایجاد روابط خوب با امارت اسلامی و همکاری در زمینه‌های مختلف ابراز علاقه‌مندی کرده است.

سفیر نیکاراگوا اظهار کرده که مردم نیکاراگوا نیز مانند افغان‌ها پس از یک مبارزه سخت در برابر استعمارگران، به استقلال دست یافتند که این نقطه مشترک بین دو کشور است.

از سوی دیگر، بلال کریمی، سفیر افغانستان در چین، گفته است که پیام تسلیت رئیس جمهور نیکاراگوا را به رهبر امارت اسلامی می‌رساند. او همچنان از حفظ روابط خوب با این کشور اطمینان داد.

آقای کریمی تاکید کرده که تمام کشورهای امریکای لاتین حایز اهمیت است، اما پیش قدمی نیکاراگوا در این عرصه یک ابتکار مثبت و قابل تحسین است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

قمی: نشست دوحه واقعیت‌های افغانستان را منعکس کند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۹, ۱۴۰۳)

نماینده خاص ایران برای افغانستان در دیدار با همتای ایتالیایی اش اعلام کرده که تهران حاضر است نظر به مشورت‌هایی که انجام داده، با اروپا درخصوص تدوین نقشه جامع همکاری در مورد افغانستان کار کند.

حسن کاظمی قمی در دیدار با نماینده خاص ایتالیا برای افغانستان گفته است که موضوعات نشست سوم سازمان ملل متحد در مورد افغانستان در دوحه، مبتنی بر واقعیت‌های منطقه و افغانستان باشد.

او در صفحه ایکس خود نوشته است: «اقدامات کشورهای فرامنطقه تاکنون بر حل بحران و چالش‌های افغانستان مفید واقع نشده و در صورت استمرار این وضعیت، سر ریز چالش ها گریبانگیر اروپا نیز خواهد شد‌.»

آخرین نشست سازمان ملل متحد در مورد افغانستان در دوحه در فبروری امسال برگزار شده بود، اما اهداف عمده آن براورده نشد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!