Connect with us

صحت

قلندر عباد خواهان کمک آذربایجان برای ارتقای ظرفیت کارمندان صحی افغانستان شد

منتشر شده

در

(Last Updated On: )

سرپرست وزارت صحت عامه خواهان کمک آذربایجان برای ارتقای ظرفیت کارمندان بخش صحی کشور شده است.

قلندر عباد این خواست را در دیدار با الهام محمدوف، سفیر آذربایجان در کابل بیان کرده است.

دو طرف همچنان در مورد همکاری‌ها در بخش صحت، ارتقای ظرفیت کارکنان صحی افغان، نقش آذربایجان در بخش صحت و سایر موضوعات گفتگو کرده اند.

از سویی هم‌، سفیر آذربایجان در این دیدار گفته که کشورش در تلاش است تا در بخش صحت، به‌گونه دوامدار با افغانستان کمک و همکاری کند.

طبق یک خبر دیگر، سنگ تهداب ساخت بخش تولید آکسیجن در شفاخانه‌ صحت طفل اندراگاندی در کابل گذاشته شد.

مسوولان وزارت صحت عامه می‌گویند که این بخش با همکاری مالی و تخنیکی سازمان جهانی صحت ساخته می‌شود و با ظرفیت تولید ۲۰۰ بالون آکسیجن در یک شبانه روز، علاوه بر تامین آکسیجن برای این شفاخانه، آکسیجن لازم را در اختیار سایر شفاخانه‌ها قرار خواهد داد.

صحت

وزارت صحت عامه: در یک سال گذشته بیش از ۱۶۰ هزار یونت خون جمع‌آوری شده است

Published

on

(Last Updated On: )

مسوولان وزارت صحت عامه در گرامیداشت از روز جهانی اهدای خون امروز (پنج‌شنبه، ۲۴ جوزا) طی نشستی در کابل گفته‌اند که در یک سال گذشته بیش از ۱۶۰ هزار یونت خون از سرتاسر کشور جمع آوری کرده‌اند.

به گفته‌ مسوولان صحی، در سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی ۱۵۰ هزار مرد و ۸ هزار زن خون اهدا کردند.

از سوی دیگر، مسوولان وزارت صحت عامه اهدای خون را برای نجات انسان‌ها یک امر حیاتی می‌دانند.

عبدالولی حقانی، مُعین عرضه خدمات وزارت صحت عامه گفته است: «خوشبختانه کارمندن وزارت صحت عامه توانسته‌اند که شمار اهداکنندگان خون را از ۲۰ فیصد به ۵۰ فیصد افزایش دهند.»

در همین حال، مسوولان در بانک مرکزی خون بیان نمودند که این نهاد مطابق به نورم‌های جهانی، خون مصئون و پاک را برای نیازمندان توزیع می‌کنند.

سیف الرحمن پشتون، آمر بانک مرکزی خون گفته است: «در یک سال گذشته شش صدهزار و ۷۷ یونت خون گرفته شده است.»

از سویی هم، شماری از اشتراک‌کنند‌گان در این برنامه برای تشویق بیشتر مردم به مناسبت این روز خون اهدا کردند.

یکی از اهداکنندگان خون گفت: «ما این خون را برای نیازمندانی که تلسمیا و بیماری‌های سرطانی دارند، به خطر رضای خدا اهدا می‌کنیم.»

گفتنی است که همه ساله این روز به منظور ترویج فرهنگ اهدای خون و گسترش آگاهی‌عامه از سوی وزارت صحت عامه بزرگداشت می‌شود.

Continue Reading

صحت

تب کانگو طی دو ماه اخیر ۳۸ درصد افزایش یافته است

Published

on

(Last Updated On: )

در آستانه فرارسیدن عید قربان، وزارت صحت عامه از افزایش ۳۸ درصدی واقعات تب کانگو طی دو ماه اخیر در سراسر کشور خبر می‌دهد.

وزارت صحت عامه می‌گوید که در سال گذشته حدود ۲۴۴ واقعه مثبت تب کانگو ثبت شده بود که از این میان حدود ۱۰۰ بیمار جان باختند.

شرافت زمان، سخنگوی این وزارت می‌ افزاید که در پنج ماه نخست سال روان میلادی، ۲۰۳ واقعه مثبت تب کانگو و شش مورد مرگ ناشی از آن در سراسر افغانستان ثبت شده است.

به گفته وی، در دو ماه پسین تب کانگو افزایش ۳۸ درصدی داشه است.

ویروس کانگو از حیوان به انسان انتقال می‌یابد و از اینکه مردم در روزهای عید، حیوانات را قربانی می‌کنند احتمال انتقال این مرض به انسان بیشتر می‌شود.

فرید الله عمری، یکی از داکتران می‌گوید: «بسیار مهم است که در روزهای عید پس از ذبح حیوانات، حد اقل پانزده دقیقه بگذاریم که خون آن به گونه کامل بیرون شود. سپس خونی را که در زمین ریخته، توسط خاک بپوشانیم و اگر در جای دیگر باشد با صابون، پودر یا تنها با آب بشوییم. زمانی که حیوان را پوست کردیم، پوست آن‌را هر چه عاجل تر در یک خریطه پلاستیکی گره زده و در یک گوشه بگذاریم.»

باشندگان کشور هم به این باور اند که برای مصاب نشدن به این مرض باید حفظ الصحه در جریان قربانی در نظر گرفته شود.

به گفته داکتران، برای جلوگیری از شیوع بیماری کانگو، افراد مصاب باید قرنطینه شوند و آنان باید از تماس با افراد سالم خودداری نمایند.

Continue Reading

صحت

سازمان صحی جهان: در افغانستان روزانه ۲۴ مادر و ۱۶۷ کودک جان‌های خود را از دست می‌دهند

Published

on

(Last Updated On: )

سازمان صحی جهان می‌گوید که در افغانستان روزانه ۲۴ مادر و ۱۶۷ کودک به دلیل امراض قابل پیش‌گیری مرتبط با بارداری و زایمان جان‌های خود را از دست می‌دهند.

این سازمان با نشر این آمار می‌افزاید که به دلیل کمبود بودجه در کل ۴۲۸ مرکز صحی ثابت و سیار در سال ۲۰۲۳ در افغانستان بسته شده‌اند و اگر بودجه برای کمک رسانی کاهش یابد، آمار مرگ و میر کودکان و مادران در افغانستان افزایش خواهد یافت.

این سازمان افزوده است که برای مقابله با خطرات جدی به ۳۵۲ میلیون دالرنیاز دارد و اگر بودجه  برای کمک رسانی کاهش یابد، این آمار افزایش خواهد یافت.

در بخشی از گزارش سازمان صحی جهان آمده است است که:«روزانه ۲۴ مادر و ۱۶۷ کودک در افغانستان جان‌های خود را از دست می‌دهند. این مادران و کودکان به دلیل امراض قابل پیش‌گیری مرتبط با بارداری و زایمان جان‌های شان را از دست می‌دهند. اگر جامعه جهانی بودجه بیش‌تری برای کمک‌های بشری تخصیص ندهد، این آمار در سراسر افغانستان افزایش خواهد یافت.»

این گزارش افزوده است که به دلیل کمبود بودجه در کل 428 مرکز صحی ثابت و سیار در سال 2023 در افغانستان بسته شده‌اند که این کار بر دسترسی بیش از سه میلیون نفر به مراقبت‌های صحی تاثیر ویران‌گری داشته است.

شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامه این ارقام را نادرست می‌داند و می‌گوید در شش ماه اخیر 300 مادر در هنگام ولادت جان‌های شانرا از دست داده اند.

عدم مراقبت‌های قبل از ولادت، فقر، استفاده خودسرانه از دوا، ولادت‌های پی درپی و دسترسی نداشتن مادران به مراکز صحی به مرگ و میر مادران و کودکان می‌افزاید.

سازمان جهانی صحت افزوده است که شهروندان افغانستان به دلیل بیماری، ‌خشکسالی و سیلاب‌های اخیر با کمبود مواد غذایی و سوءتغذیه روبه‌رواند که در این میان زنان و کودکان بیشتر آسیب پذیر اند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!