Connect with us

ننگرهار

بزرگان قومی ننگرهار خواهان بازگشایی مکاتب دخترانه شدند

منتشر شده

در

(Last Updated On: جوزا ۲۸, ۱۴۰۲)

شماری از بزرگان قومی در ولایت ننگرهار امروز (یک‌شنبه، ۲۸جوزا) در مراسم فراغت شاگردان صنف دوازده در ولسوالی بهسود خواهان بازگشایی مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم هستند و می‌گویند که نباید دختران بیش از این از رفتن به مکتب و فراگیری علم و دانش محروم بمانند.

مسوولان معارف ننگرهار هم ابراز امیدواری می‌کنند که مکاتب بالاتر از صنف ششم در آینده نه چندان دور باز شود.

شاگردان در این جشن خواهان توزیع به موقع کتب درسی در مکاتب، بازگشایی مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم و در زمینه فراهم کردن بورسیه هستند.

برخی از استادان و بزرگان قومی هم از امارت اسلامی می‌خواهند که درب مکاتب را به روی دختران باز کنند و در چوکات اسلامی زمینه آموزش را برای دختران فراهم کنند.

از سوی هم مسوولان ریاست معارف ولایت ننگرهار توجه بر کیفیت معارف را از اولویت‌های کاری شان عنوان میکنند و می‌گویند که انتظار دارند که در آینده نه چندان دور مکاتب به روی دختران باز شود.

خواست ها برای بازگشایی مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم در حالی مطرح می‌شود که وزارت معارف در دوسال گذشته قادر به تدوین طرح بازگشایی مکاتب به روی دختران نشده است.

ننگرهار

نمایندگی جدید خدمات مشتریان شرکت مخابراتی افغان بیسیم در ننگرهار افتتاح شد

Published

on

(Last Updated On: سرطان ۶, ۱۴۰۲)

شبکه مخابراتی افغان بیسیم یک نمایندگی جدید خدمات مشتریان اش را در شهر جلال‌آباد، مرکز ولایت ننگرهار، ایجاد کرد. مسوولان شرکت افغان بیسیم می‌گویند که این شرکت متعهد است تا خدمات مخابراتی و اینترنتی با کیفیت را در تمامی نقاط این ولایت ارایه کند.

به گفته آنان، بسیاری از مناطق در ولایات شرقی کشور تحت پوشش خدمات مخابراتی و اینترنتی این شبکه قرار دارد.

مسوولان در این شرکت می‌گویند در نظر دارند که در سال جاری تمامی نقاط ولایت ننگرهار را تحت پوشش قرار دهند و خدمات اینترنتی با کیفیت را نیز عرضه کنند.

عطاالله ساحل، رییس زون شرق شرکت مخابراتی افغان بیسیم، در این مورد می‌گوید: «افغان بیسیم کوشش می‌کند تمام ولسوالی‌ها (در ننگرهار) را تحت پوشش خود قرار دهد و ان‌شاء‌الله تا ختم سال ۲۰۲۳ شما شاهد ارایه خدمات ۲جی، ۳جی و ۴جی در بیشتر ساحات در این ولایت خواهید بود که پیش از این فعال نبودند.»

با این حال، مسوولان اداره ترا در ننگرهار می‌گویند در کنار این‌که جلو فروش سیم‌ کارت‌های غیرقانونی را در این ولایت گرفته‌اند، فعالیت ۴۵ دستگاهی که منجر به اختلال در شبکه‌های مخابراتی می‌شد را نیز متوقف کرده‌اند.

ریاست مخابرات و تکنالوژی ننگرهار همچنان گفته است که در آینده نزدیک در کنار شماری از مناطق دوردست این ولایت، شاهراه‌ها نیز تحت پوشش خدمات مخابراتی قرار خواهند گرفت.

Continue Reading

اخبار ساحوی

بیش از ۵۰۰ خانواده نیازمند در ننگرهار کمک شدند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۵, ۱۴۰۲)

مسوولان محلی در ولایت ننگرهار می‌گویند که بیش از پنجصد خانواده نیازمند در این ولایت امروز (پنج‌شنبه، ۲۴ حمل) از سوی یک نهاد خیریه کمک دریافت کردند.

این کمک‌ها شامل مواد خوراکی بوده که به خانواده‌های نیازمند در ولسوالی «سره رود» ننگرهار توزیع شده است.

تاج الدین، قوماندان امنیه ننگرهار، از نهاد‌های بین‌المللی و ثروتمندان کشور همچنان خواسته است که در ماه مبارک رمضان کمک‌های شان را به خانواده‌های فقیر افزایش دهند.

از سویی هم، نیازمندانی که از این کمک‌ها مستفید شده‌اند، خواستار توجه بیشتر مسوولان امارت اسلامی و نهادهای خیریه بر وضعیت فقرا اند.

این در حالی است که نه تنها در ولایت ننگرهار بل در سایر ولایات کشور بسیاری از مردم به دلیل نبود کار از وضعیت بد اقتصادی شکایت دارند و از دولت و نهاد‌های خیریه خواهان کمک هستند.

Continue Reading

اخبار ساحوی

بازداشت پنج تن در پیوند به قاچاق سنگ لیتیم در ولایت ننگرهار

Published

on

(Last Updated On: دلو ۲, ۱۴۰۱)

وزارت معادن و پترولیم می‌گوید که درهمکاری با ریاست استخبارات روزگذشته (شنبه ۱ دلو) از قاچاق نزدیک به هزار تُن سنگ تخته پت یا لیتیم که از ولایات نورستان و کنر به ولایت ننگرهار تدریجاً قاچاق و به خارج انتقال می‌گردید جلوگیری شد.

وزارت معادن و پترولیم گفته است که ۳۰۰ تُن سنگ لیتیم باالفعل از نزد قاچاقبران ضبط و رسما تسلیم هیئت وزارت معادن و پترولیم شد و حدود ۷۰۰ تُن آن در ولایت کنر مهر و لاک گردید.

این وزارت افزوده است که در پیوند به این قضیه شماری از قاچاقبران داخلی و خارجی از سوی نهادهای استخباراتی و امنیتی دستگیر گردیدند.

داکتر بشیر، رئیس امور عملیاتی ریاست استخبارات روز گذشته در یک نشست خبری در ولایت ننگرهار گفت که نزدیک به ۳۰۰ تُن این سنگ‌های قیمتی در ننگرهار و باقی در کنر کشف و ضبط شده است.

وی دراین رابطه گفت:«ما اطلاع یافتیم که برنامه‌ قاچاق این سنگ‌های قیمتی وجود دارد که قرارداد نشده و مخفیانه استخراج می‌شود. بنابرین برای دستگیری عاملان اصلی، به آنها فرصت دادیم که به شهر جلال آباد برسند. پنج تن دستگیر شدند، دو قاچاقچی خارجی که چینی هستند و سه افغان که همکار آنها بودند و بیشتر خریداری را آنها انجام می دادند.»

لیتیم فلز کم یافت است که از آن بیشتر در فناوری‌های نوین از جمله باتری مبایل‌های هوشمند، موترهای برقی، کمپیوترها و طیاره‌های بدون سرنشین استفاده می‌شود.

مسؤلان می‌افزایند که بر اساس فرمان رهبر امارت اسلامی قاچاق و انتقال غیرقانونی سنگ‌های قیمتی کشور ممنوع قرار داده شده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!