Connect with us

رویداد های اخیر

سخنرانی غنی در نشست ویژه سازمان ملل متحد در مورد مبارزه با ویروس کووید-۱۹

منتشر شده

در

(Last Updated On: قوس ۱۴, ۱۳۹۹)

محمد اشرف غنی رییس جمهوری کشور در نشست خاص مجمع عمومی ملل متحد گفت که پس از گزارش اولین مورد ویروس کرونا در هرات حکومت برای مهار آن به صورت فوری اقدام کرد.

وی شب گذشته در نشست سازمان ملل که به صورت مجاری برگزار شده بود گفت: “ویرو کرونا در اخیر ماه فبروری، از طریق ولایت هرات که با ایرانمرز مشترک دارد، به افغانستان شیوع پیدا کرد. با آگاهی از این که شیوع ویروس به ما آسیب شدید وارد خواهد کرد، سریعاً اقدام کردیم. پس از تحلیل و مشورت با اقشار مختلف جامعه در سراسر افغانستان، ما مسیر مبارزه با ویروس را به پنج مرحله اعتراف، شیوع، فلاکت/اوج شیوع مرض، آرامش و بازگشت به وضیعت عادی، برنامه‌ریزی نمودیم.”

آقای غنی افزوده که در نتیجه اقدامات سریع، افغانستان توانست میزان مرگ و میر را در سطح پایین نگه دارد.

به گفته وی: “ما توانستیم اقدامات خود را طوری مدیریت کنیم تا وضعیت معیشتی مردم را در درازمدت به خطر نیندازد و منتج به تشدید فقر و عدم مصوونیت غذایی مردم نگردد.”

رییس جمهوری گفت درس‌هایی که حکومت آموخت این است:

اول، گستردگی تاثیرات مخرب و ویرانگر این بیماری همه‌گیر، باگذشت هر روز، بیش از پیش نمایان می‌‎گردد. ما تاثیرات کوتاه مدت شیوع ویروس از جمله تلفات جانی، زیان‌های شغلی و رکود اقتصادی را در همان ابتدا تجربه کردیم؛ اما تاکنون نتوانسته‌ایم، تأثیرات میان مدت و درازمدت شیوع این ویروس را جبران نماییم و کاملاً با آن مقابله کنیم. از این جهت، همزمان با این که با تأثیرات فوری آن مقابله می‎کنیم، ما باید آینده نگر باشیم و آمادگی مقابله با تأثیرات درازمدت آن را داشته باشیم.

دوم، تاثیر بیماری همه‌گیر کرونا، به سطح جهانی بوده و هیچ کشوری از شیوع آن در امان نبوده است. اما اقدامات در مقابل این بیماری، تا حد زیادی، در سطح ملی متمرکز شده است. به عنوان جامعه جهانی، ما نتوانسته‌ایم از فعالیت های خویش مانند یک مجموعه منسجم برای مقابله با ویروس کرونا، استفاده کامل نماییم.

آقای تاکید کرد که جهان فرصتی در اختیار داشت تا با وحدت و همبستگی بی‌سابقه با این بیماری همه گیر مبارزه کند.

سوم، برخلاف توقعات، این مرض ساری باعث تامین برابری نگردید، بلکه خلاهای کنونی و نابرابری را در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه افزایش داده است. در نتیجه شیوع ویروس، برخی کشورها به شدت متضرر شدند؛ به طور مثال، افغانستان به عنوان یک کشور فقیر مانند بسیاری از کشورهای فقیر دیگر در سراسر جهان، قادر به طرح و تطبیق بسته‌های تشویقی مؤثر نبود. همچنین، ما باید در زمینه برقراری قرنطین، احتیاط را مراعات می‎کردیم تا از وارد آمدن آسیب‌های جدی بر اقتصاد ما و وضعیت معیشتی مردم ما، که می‌توانست تأثیری به مراتب عمیق‌تر از شیوع ویروس داشته باشد، جلوگیری کنیم.

وی گفته است: “اقدام مشترک در سطح جهانی می‌توانست روند مبارزه با ویروس را موثرتر و منسجم‌تر سازد و منابع جهانی باید به صورت گسترده‌تر منسجم و بسیج می‌شدند. ما از سازمان ملل متحد و سرمنشی آن به خاطر نقش عمده و کار خستگی‌ناپذیرشان قدردانی می‌کنیم.”

رییس جمهوری همچنان گفته است که افغانستان با خطر موج دوم کرونا مواجه است.

آفای غنی گفته است: “در حال حاضر، موج دوم کرونا به درب خانه‌های ما رسیده است. با داشتن آگاهی اندک از این که چگونه هوای سرد در شرایطی که مردم با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌تواند بر شیوع این ویروس تأثیرگذار باشد، ما با موج دوم این ویروس در جریان فصل زمستان مواجه هستیم.”

رویداد های اخیر

تولیدات سمنت غوری در بغلان افزایش یافته است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۹, ۱۴۰۳)

مسوولان شرکت دولتی سمنت غوری در ولایت بغلان می‌گویند که میزان تولید سمنت در این شرکت نسبت به گذشته افزایش یافته است. به گفته آنان، در سال ۱۴۰۲ یک صدوپنجاه هزار تُن سمنت تولید شده است و تلاش دارند تا در سال جاری میزان تولید را به ۱۸۰ هزار تُن برسانند.

عبدالوکیل قیومی، معاون مالی و اداری شرکت سمنت غوری بغلان در این مورد گفته است: «در سال گذشته پلانی که داشتیم موفقانه ۱۵۰ تُن سمنت را تولید نمودیم و به بازار عرضه کردیم. خوشبختانه که در سال ۱۴۰۲ ما بیشتر از ۲۰۰ میلیون افغانی مفاد هم داشتیم.»

به گفته‌ مسوولان این شرکت، تلاش‌ها برای بلندبردن ظرفیت تولید جریان دارد و با بلندرفتن ظرفیت تولید روزانه یک هزار بوری سمنت تولید خواهند کرد.

محمد طاهر، آمر بخش بسته بندی شرکت سمنت غوری بغلان گفت: «فعلاً چهار داش ما فعال است که ما در بیست‌وچهار ساعت تقریباً یک هزار الی ۱۲ صد تُن سمنت تولید می‌کنیم.»

از سویی هم، در این شرکت برای ۷۵۰ تن زمینه کار فراهم شده است و برخی کارگران از سرمایه‌گذاران خواهان سرمایه‌گذاری در کشور و فراهم‌کردن زمینه کار برای جوانان هستند.

حکیم، کارگر در شرکت سمنت غوری بغلان گفت: «سرمایه‌گذاران در وطن خود سرمایه‌گذاری کنند تا زمینه کار به ما مساعد شود.»

محمد یوسف، کارگر در شرکت سمنت غوری بغلان نیز علاوه کرد: «چندین فابریکه دیگر در کشور ما ساخته شود تا سمنت خارجی کمتر به کشور وارد شود و از تولیدات خود ما استفاده بکنیم.»

گفتنی است که شرکت سمنت غوری بغلان حدود ۴۰ سال پیش تأسیس شد و یکی از بزرگ‌ترین شرکت تولید سمنت در افغانستان به شمار می‌رود. مدیریت این شرکت از سوی برنامه شرکت انکشاف ملی پیش برده می‌شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

څار: سفرهای دیپلومات امریکایی به قطر و پاکستان در مورد افغانستان

Published

on

(Last Updated On: ثور ۹, ۱۴۰۳)

Continue Reading

رویداد های اخیر

مولوی عبدالکبیر: کشورهای منطقه به‌گونه مشترک ثبات و توسعه را گسترش دهند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۹, ۱۴۰۳)

معاون سیاسی رئیس‎الوزرا در دیدار با معاون صدراعظم قزاقستان در کابل گفته است که کشورهای منطقه باید مشترکاً در اجرای پروژه های بزرگ منطقه‌ای سهیم شوند.

بربنیاد خبرنامه معاونیت سیاسی ریاست الوزرا، در این دیدار مولوی عبدالکبیر از سرمایه گذاران قزاقستان دعوت نمود تا در افغانستان سرمایه گذاری نمایند.

وی افزود که امارت اسلامی سرحدات افغانستان را به گونه کامل کنترول کرده، مواد مخدر و فساد را از بین برده و حاکمیت ملی مستقل را احیا نموده است.

به نقل از خبرنامه، معاون صدراعظم قزاقستان از پیشرفت‌ها در افغانستان توسط امارت اسلامی، قدردانی کرده و گفته است که کشورش آماده روابط تجارتی، ترانزیتی و سرمایه‌گذاری درازمدت با افغانستان می‌باشد.

ژومانگارین در زمینه اعطای بورسیه‌های تحصیلی به جوانان افغان ابراز آمادگی کرده و افزود که هم اکنون افغانستان نمونه یک کشور آرام در سطح منطقه است و به همین منظور جهان می‌خواهد در بخش‌های مختلف روابط خود را با امارت اسلامی برقرار نماید.

معاون صدراعظم قزاقستان همچنان خواستار آغاز پروازهای مستقیم میان کابل و الماتا شد و گفت که کشورش در بخش فرهنگی آماده همکاری دو جانبه با حکومت افغانستان است.

در کمتر از سه سال گذشته، امارت اسلامی بارها تاکید کرده است که با ایجاد امنیت سراسری در افغانستان بیش از هرزمان دیگری فرصت تطبیق پروژه های بزرگ اقتصادی در کشور مساعد بوده و نیاز است که افغانستان به نقطه اتصال کشورهای منطقه مبدل شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!