Connect with us

رویداد های اخیر

شماری از زلزله زدگان هرات: کمک‌رسانی کُند و غیر عادلانه است

منتشر شده

در

(Last Updated On: )

شماری از خانواده های آسیب دیده از زلزله های هرات از کُندی روند کمک رسانی شکایت دارند و می‌گویند با آنکه محموله های کمک همه روزه به ساحات زلزله زده فرستاده می‌شود، اما این کمک‌ها به گونه عادلانه به همه توزیع نمی‌گردد.

از سوی دیگر با نزدیک شدن فصل زمستان زندگی برای برای این خانواده ها دشوارتر شده است، زیرا همه زیر خیمه ها زندگی می‌کنند و امکانات کنونی برای آنها کافی نیست.

نور احمد و برادرش در قریه سیاه آب ولسوالی زنده جان هرات ده تن از اعضای خانواده خود را از دست داده اند. آنها همانند ده ها خانواده دیگر این شب وروزهای سرد را زیر خیمه سپری می‌کنند. اما از کندی روند کمک رسانی گلایه دارند.

او می‌گوید: «ما غرق هستیم. نمی‌فهمیم که چه حالت داریم و چه نیاز داریم. ده نفر را خودم از دست دادم. فراست این را ندارم که بگویم چه نیاز دارم. کاش که من هم می‌رفتم از بس که بالای من غم و پریشانی است.»

عید محمد می‌گوید: «سوخت که اصلاً نداریم. به گاز وغیره خیلی ضرورت داریم. آرد و برنج را که کمک می‌کنند خام که خورده نمی‌شود. باید گاز باشد که از آن استفاده کنیم.»

میزان کمک‌های مردمی، نهادهای خیریه و موسسات نسبت به روزهای نخست کمتر شده است. خانواده های آسیب دیده می‌گویند به گونه درست این کمک‌ها توزیع نمی‌شود. برخی از آنان می‌گویند با کمبود خیمه، لباس زمستانی، غذا و امکانات پخت وپز روبه‌رو هستند.

جمیله، یک تن از متضررین می‌گوید: «بسیار خنک می‌خوریم. چهار خانواده در یک خیمه هستیم. جای ما تنگ است. هیچ چیز هم نداریم. از خنکی شب تا صبح می‌لرزیم.»

لعل محمد، یک تن دیگر از متضررین می‌گوید: «کمک‌ها به ما رسانده شد از هر لحاظ از قبیل خوراک وغیره. به ما خیمه دادند. ما به آب هم ضرورت داریم.»

کمک‌ها تا حالا بیشتر لباس زمستانی، غذا، بسته های کمکی غذایی همانند برنج، آرد و روغن و خیمه بوده است. مسئولان محلی می‌گویند در تمام ساحات روند توزیع کمک‌ها را نظارت می‌کنند.

عبدالسلام هجرت، مسئول توزیع کمک‌ها به آسیب دیدگان زلزله های هرات می‌گوید: «الحمدلله مشکلات تا حد زیادی حل شده است. خیمه رسیده است. مواد کمکی برای مردم رسیده است. آنعده کسانی که کمک نقدی می‌کنند به ساحاتی می‌رسانیم که ضرورت داشته باشند.»

نزدیک به سه هفته از نخستین زلزله در هرات می‌گذرد؛ مردم شب و روز آرام ندارند؛ اکثریت خانواده های آسیب دیده هنوز هم چشم انتظار کمک‌های اولیه هستند.

رویداد های اخیر

گزارش ویژه از غذاهای خیابانی کابل

Published

on

(Last Updated On: )

Continue Reading

رویداد های اخیر

یونیسف: ۳ میلیارد ساعت درسی در افغانستان برای دختران ضایع شده است

در اعلامیه یونیسف آمده که این نهاد به رغم ممنوعیت دختران از تعلیم در افغانستان، یونیسف در همکاری با سایر نهادهای کمک‌کننده زمینه تعلیم را برای نزدیک به سه میلیون کودک در کشور فراهم کرده‌است.

Published

on

(Last Updated On: )

یونیسف اعلام کرده که با گذشت هزار روز از ممنوعیت تعلیمی دختران بالاتر از صنف ششم، سه میلیارد ساعت درسی آنان ضایع شده‌است.

کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف، این روز را یک نقطه عطف، “غم انگیز” و نگران‌کننده خوانده‌است.

خانم راسل محرومیت سیستماتیک ۱.۵ میلیون دختر از تعلیمی و تحصیل توسط امارت اسلامی را نه تنها نقض آشکار حق تعلیمی آنان عنوان کرده؛ بلکه گفته که این امر و بدتر شدن وضعیت روحی دختران شده‌است.

وی تاکید کرد حقوق کودکان، به خصوص دختران نمی‌تواند، گروگان سیاست باشد.

به باور راسل، این ممنوعیت علاوه بر تاثیر منفی بر وضعیت روحی دختران، سبب تشدید بحران‌های بشری در افغانستان نیز خواهد شد.

راسل تاکید کرد «تعلیم و پرورش فقط فرصت‌ها را فراهم نمی‌کند، از دختران در برابر ازدواج زودهنگام، سوءتغذیه و سایر مشکلات صحی محافظت می‌کند.»

در اعلامیه یونیسف آمده که این نهاد به رغم ممنوعیت دختران از تعلیم در افغانستان، یونیسف در همکاری با سایر نهادهای کمک‌کننده زمینه تعلیم را برای نزدیک به سه میلیون کودک در کشور فراهم کرده‌است.

مدیر اجرایی یونیسف تصریح کرد «ما همراه با شرکا خود ۲.۷ میلیون کودک را در تعلیم ابتدایی نگه‌می‌داریم، صنف‌های آموزش مبتنی بر جامعه را برای ۶۰۰ هزار کودک که دو سوم آن‌ها دختر هستند، راه‌اندازی می‌کنیم، و هر کاری که بتوانیم برای حفظ زیرساخت‌های آموزشی انجام می‌دهیم.”

یونیسف بار دیگر از امارت اسلامی خواسته تا دروازه مکاتب بالاتر از صنف ششم و پوهنتون‌ها را به روی دختران در افغانستان باز کنند.

این سازمان از جامعه جهانی نیز خواسته که دختران افغان را بیشتر از هر زمان دیگر حمایت کند.

این درحالیست که از دستور تعلیق تعلیم دختران توسط امارت اسلامی ۱۰۰۰ روز می‌گذرد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

سرپرست د افغانستان بانک: ارزش پول افغانی و میزان نقدینگی در بانک‌ها رو به بهبود است

هدایت‌الله بدری در نشست شورای عالی د افغانستان بانک گفت وضعیت نقدینگی در بانک‌ها بهبود یافته چون «سپرده‌های مردم در سکتور بانکداری اسلامی نظر به ربع قبل ۴ درصد افزایش یافته است.»

Published

on

(Last Updated On: )

سرپرست د افغانستان بانک می‌گوید ارزش افغانی در برابر دالر در مقایسه با ارز کشورهای منطقه ثابت مانده است.

هدایت‌الله بدری در نشست شورای عالی د افغانستان بانک گفت وضعیت نقدینگی در بانک‌ها بهبود یافته چون «سپرده‌های مردم در سکتور بانکداری اسلامی نظر به ربع قبل ۴ درصد افزایش یافته است.»

بدری از بهبود وضعیت دارایی، مدیریت و نقدینگی بانک‌ها هم سخن زده است.

آگاهان اقتصادی کمک‌های نقدی بشر دوستانه ، انتقال اسعار خارجی به کشور و جلوگیری از قاچاق دالر را از عوامل مهم ثبات ارزش افغانی در برابر ارزهای‌ دیگر می‌دانند.

همزمان با این، نشست کمیته خطرات و رعایت قانون بانک مرکزی نیز برگزار شده است. در این، نشست در مورد پیش‌برد موثر امور بانک مرکزی، تطبیق قوانین و مقررات، مبارزه با پولشویی و عواید ناشی از جرایم و لست‌های تعزیرات ملی و بین‌المللی به بحث گرفته شده است.

نشست شورا عالی بانک مرکزی افغانستان بالاترین مرجع تصمیم گیری در قبال سیاست‌های این بانک است و به شکل ربع وار و در یک سال چهار نشست می‌داشته باشد.

 

خبرهای مرتبط: 

 

د افغانستان بانک: با صرافان بدون جواز معاملات حواله و مبادله خود را انجام ندهید

راه‌اندازی سیستم جدید برداشت پول از ماشین‌های اتومات صرافی

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!