اخبار ویژه

وزارت انرژی و آب: شانزده پروژه تولید برق روی دست گرفته شده است

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۲۸, ۱۴۰۱)

وزارت انرژی وآب می‌گوید که شانزده پروژه تولید برق را روی دست گرفته است تا افغانستان در درازمدت بتواند از رهگذر تولید انرژی برق به خودکفایی برسد.

مولوی اختر محمد نصرت، سخنگوی این وزارت گفته است که از مجموعه این پروژه ها، دوازده پروژه آن تولید برق حرارتی و آفتابی خواهد بود. به گفته وی، طرح این پروژه ها را در حال حاضر با سرمایه گذاران داخلی و خارجی شریک کرده اند تا با جلب توجه سرمایه گذاران کار عملی این پروژه ها آغاز شود.

با این حال، آقای نصرت می‌افزاید که با سرمایه سرمایه گذاران کشورهای روسیه، ایران، امریکا، چین و ترکیه بحث‌های دراین مورد شده است اما هیچ توافقی روی هیچ یکی از این پروژه ها صورت نگرفته است.

درهمین حال، آگاهان اقتصادی به این باورند که اگر در بخش تولید برق سرمایه گذاری صورت گیرد، صنعت کشور رشد خواهد کرد، زیرا بخش بزرگ از مشکلات صنعت کاران در کشورهمین کمبود و یا هم نبود برق است.

تاج محمد تلاش، یکی از آگاهان اقتصادی کشور می‌گوید: “من فکر می‌کنم که دومین عامل که می‌تواند در رشد سکتور زراعت نقش مهم را انجام دهد، انرژی است. امارت اسلامی می‌تواند انرژی را به سه بخش اولویت بندی کند، از طریق آب، باد و آفتاب.”

این درحالیست که افغانستان بیشترین پول را به کشورهای بیرونی از بابت صرفیه برق می پردازد. بربنیاد آمار وزارت اقتصاد، هم اکنون افغانستان سالانه بیش از۲۵۰ میلیون دالر هزینه مصرف برق را به کشورهای دیگر میپردازد.

Trending

خروج از نسخه موبایل