Connect with us

جهان

پیروزی حزب سوسیال‌ دموکرات‌ در انتخابات آلمان

منتشر شده

در

(Last Updated On: میزان ۵, ۱۴۰۰)

خبرگزاری رویترز بنا بر تازه‌ترین نتایج به دست آمده از شمارش آرا در انتخابات روز یک‌شنبه ( ۴ میزان) آلمان از پیروزی حزب سوسیال دموکرات‌ چپ میانه بر حزب محافظه‌کار در رقابتی تنگاتنگ خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در حالی که شمارش آرا ساعت‌ها پس از به پایان رسیدن رای‌گیری در انتخابات سراسری آلمان در شامگاه یکشنبه همچنان ادامه دارد، نتایج نشان می‌دهد که حزب سوسیال دموکرات‌ چپ میانه با کسب حدود ۲۶ درصد آرا پیشتاز انتخابات است و مسئولیت تشکیل دولت آینده را برعهده خواهد داشت.

حزب محافظه‌کار خانم مرکل با ۲۴.۵ درصد و سبزها نیز با کسب بیش از ۱۴ درصد آرا در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.

به این ترتیب اولاف شولتس از حزب سوسیال دموکرات، وزیر امور مالی آلمان در دولت ائتلافی مرکل، که پیروز سه مناظره تلویزیونی شناخته شده بود، جانشین خانم مرکل خواهد شد.

در آخرین نظرسنجی‌ها پیشتازی حزب او نسبت به احزاب محافظه‌کار کاهش یافته بود و همین امر امکان برنده شدن لاشت با یک اختلاف اندک را فراهم کرده بود.

به گزارش رویترز، از قبل پیش‌بینی می‌شد که در این انتخابات سوسیال دموکرات‌های چپ میانه چالشی قوی برای محافظه‌کاران حامی آنگلا مرکل به شمار بیایند.

مرکل که از سال ۲۰۰۵ میلادی قدرت را در دست داشته است، و به دلیل با پایان انتخابات بعد از ۱۶ سال از صدراعظمی کناره‌گیری می‌کند.

رای‌گیری روز یکشنبه مسیر جدیدی را برای آینده بزرگترین اقتصاد اروپا تعیین خواهد کرد.

اگر آرا میان احزاب مختلف تقسیم می‌شد، احزابی که عمده آرا را به دست آورده‌ بودند قبل از شروع مذاکرات رسمی‌تر برای تشکیل ائتلاف که ممکن بود ماه‌ها به طول انجامد، نظرات یکدیگر را جویا می‌شدند و تا آن زمان مرکل ۶۷ ساله به عنوان سرپرست دولت امور را در دست می‌داشت.

آرمین لاشت، از حزب دموکرات مسیحی آنگلا مرکل، رقیب شولتس بود و می‌خواست جایگزین مرکل شود. او پس از انداختن رای خود به صندوق در آخن به خبرنگاران گفته بود: «همه ما احساس می‌کنیم که این یک انتخابات فدرال بسیار مهم است … که در سال‌های آینده مسیر آلمان را تعیین می‌کند و بنابراین هر رأی اهمیت دارد.»

جهان

بایدن: اگر اسرائیل به شهر رفح حمله کند ارسال تسلیحات به تلبیب را متوقف خواهیم کرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۰, ۱۴۰۳)

رئیس‌جمهور امریکا هشدار داد که چنانچه اسرائیل به رفح حمله گسترده زمینی ترتیب دهد، کمک تسلیحاتی و ارسال مهمات به اردوی این کشور را متوقف خواهند کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در مصاحبه با شبکه سی ان ان در خصوص بحران غزه گفت: «چنانچه اسرائیل به رفح حمله گسترده زمینی ترتیب دهد، کمک تسلیحاتی و ارسال مهمات به اردوی این کشور را متوقف خواهیم کرد.

بایدن درباره توقف ارسال محموله‌های بمب به اسرائیل اظهار داشت: «تلفات گسترده غیرنظامیان در غزه در نتیجه این بمب‌ها و راه‌های دیگر نفوذ اسرائیل به مراکز غیرنظامیان بود.»

بدین ترتیب بایدن اعتراف کرد که از بمب‌های ساخت امریکا برای کشتن غیرنظامیان فلسطینی در غزه استفاده شده است.

رئیس‌جمهور امریکا خاطرنشان کرد: «بارها به اسرائیل در خصوص حمله زمینی گسترده به رفح هشدار داده بودیم، این موضوع را در آخرین دیدار خود با بنیامین نتانیاهو، صدر اعظم اسرائیل، به وضوح بیان کرده بودم.

بایدن تصریح کرد: «هنوز اسرائیل به صورت گسترده و همه‌جانبه وارد رفح نشده‌، اگر وارد شود، به صراحت اعلام می‌کنم که سلاح‌های مورد استفاده در رفح و شهرهای دیگر را ارسال نخواهیم کرد.»

وی با تاکید بر اینکه واشنگتن همچنان متعهد به تامین امنیت اسرائیل است، گفت: «ارسال برخی از سلاح‌ها، بمب‌ها و گلوله‌های توپ که اسرائیل در شهرک‌های غیرنظامی استفاده می‌کند را متوقف خواهیم کرد.»

اسرائیل طی هفته جاری به گذرگاه رفح، شهری که بیش از یک میلیون فلسطینی آواره به آن پناه برده‌اند، حمله کرد، اما گفت که این حمله صرفا عملیات محدودی بوده است.

Continue Reading

جهان

امریکا به برقراری توافق میان حماس و اسرائیل امیدوار است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۹, ۱۴۰۳)

خبرگزار رویترز گزارش داده است که ایالات متحده بر این باور است که با از سرگیری مذاکرات در قاهره در روز چهارشنبه، می توان اختلافات باقی مانده بین اسرائیل و حماس را در مذاکرات بر سر آخرین پیشنهاد آتش بس برطرف کرد.

از سوی دیگر نیروهای اسرائیلی روز سه شنبه گذرگاه اصلی مرزی بین غزه و مصر در رفح، شهر جنوبی غزه را که بیش از یک میلیون آواره فلسطینی در آن پناه گرفته اند، تصرف کردند. این گذرگاه یک مسیر حیاتی برای کمک‌ به منطقه کوچکی را که صدها هزار نفر در آن بی‌خانمان و گرسنه هستند، قطع کرده است.

دو منبع مصری گفتند که در قاهره، هر پنج هیأت شرکت کننده در مذاکرات آتش بس در روز سه شنبه – حماس، اسرائیل، ایالات متحده، مصر و قطر – به ازسرگیری مذاکرات واکنش مثبت نشان دادند و انتظار می رود دیدارها صبح چهارشنبه ادامه یابد. به گفته یک منبع آگاه، بیل برنز، رئیس استخبارات امریکا، قرار بود روز چهارشنبه از قاهره به اسرائیل سفر کند تا با بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل و مقام‌های اسرائیلی دیدار کند.

این درحالی است که شامگاه دوشنبه اخباری مبنی بر توافق دو طرف بر مفاد آتش بس منتشر شد اما با حمله محدود اسرائیل به رفح همه چیز تغیر کرد. با این حال امیدواری امریکا حاکی از شانس زنده ماندن توافق دارد.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید گفت که حماس یک پیشنهاد اصلاح شده ارائه کرده و متن جدید نشان می‌دهد که کمبودی‌های باقی‌مانده را می‌توان «کاملاً برطرف کرد».

Continue Reading

جهان

سرنوشت مبهم توافق آتش بس در غزه؛ اسرائیل می‌گوید که به حملات رفح ادامه می‌دهد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۸, ۱۴۰۳)

حماس روز دوشنبه با پیشنهاد میانجی‌گران برای آتش‌بس در غزه موافقت کرد، اما اسرائیل گفت که شرایط این پیشنهاد خواسته‌هایش را برآورده نمی‌کند و همزمان با برنامه‌ریزی برای ادامه مذاکرات برای توافق، حملات خود را در رفح ادامه می‌دهد.

حملات اسرائیل بر غزه در هفت ماه گذشته بیش از ۳۴ هزار کشته بر جای گذاشته است و اسرائیل اخیراً حملاتش را بر رفح در جنوب غزه آغاز کرده است، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی پناه گرفته اند.

حماس در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی آن، به میانجی‌های قطری و مصری اطلاع داده که این گروه پیشنهاد آتش‌بس آنها را پذیرفته است.

دفتر بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسرائیل، بعداً اعلام کرد که پیشنهاد آتش‌بس مطابق با خواسته‌های اسرائیل نیست، اما اسرائیل هیاتی را برای دیدار با مذاکره‌کنندگان برای تلاش برای دستیابی به توافق می‌فرستد.

وزارت خارجه قطر اعلام کرد که هیات این کشور روز سه شنبه برای از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم بین اسرائیل و حماس به قاهره می‌رود.

دفتر نتنیاهو در بیانیه‌ای اضافه کرد که کابینه جنگ وی ادامه عملیات در رفح را تایید کرده است. ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن در شبکه اجتماعی ایکس گفت که نتنیاهو با بمباران رفح، آتش بس را به خطر می‌اندازد.

یک مقام اسرائیلی به رویترز گفته است پیشنهادی که حماس با آن موافقت کرد، نسخه ضعیف پیشنهاد مصر و شامل عناصری بود که اسرائیل نمی توانست آن را بپذیرد.

این مقام اسرائیلی گفت: «به نظر می رسد این یک حیله است تا اسرائیل را شبیه طرفی جلوه دهد که توافق را رد می‌کند.»

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفت که واشنگتن در ساعات آینده درباره واکنش حماس با متحدانش گفتگو خواهد کرد و توافق «کاملاً قابل دستیابی» است.

به گفته مقامات صحت غزه، بیش از ۳۴ هزار و ۶۰۰ فلسطینی در حملات اسرائیل کشته شده اند. سازمان ملل متحد گفته است که قحطی در این منطقه قریب الوقوع است.

جنگ زمانی آغاز شد که حماس در هفتم اکتوبر به اسرائیل حمله کرد و حدود ۱۲۰۰ نفر را کشت و ۲۵۲ نفر دیگر را اسیر گرفت. بر اساس آمار اسرائیل، ۱۳۳ نفر هنوز در غزه در اسارت هستند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!