Connect with us

رویداد های اخیر

دومین نشست دوحه در مورد افغانستان برگزار شد

منتشر شده

در

(Last Updated On: )

دومین نشست دو روزه‌ی خاص سازمان ملل متحد در مورد افغانستان به میزبانی سرمنشی این سازمان امروز (۲۹ دلو) در شهر دوحه، پایتخت قطر برگزار شد.

قرار است که نمایندگان حدود ۲۰ کشور جهان و هم‌چنان ملل متحد در مورد افغانستان بحث کنند اما گفتگوی آن‌ها پشت دروازه‌های بسته خواهد بود.

بحث در مورد تعیین نماینده جدید سازمان ملل برای افغانستان، بررسی گزارش فریدون سینیرلی اوغلو، هماهنگ کننده خاص ملل متحد برای کشور و مسایل حقوق بشری به ویژه حقوق زنان از آجندای مهم این نشست گفته شده است.

حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده خاص ایران برای افغانستان که در این نشست اشتراک کرده، ابراز امیدواری می‌کند که نشست دوحه بتواند گره‌گشای مشکلات افغانستان باشد.

بر بنیاد گزارش‌ها، نمایندگان حدود ۲۰ کشور جهان در نشست دوحه سرگرم مشوره درباره اتخاذ مواضع خویش در قبال افغانستان زیر کنترول امارت اسلامی خواهند بود.

در این نشست هم‌چنان شماری از فعالان حقوق زنان افغان و نمایندگانی از جامعه مدنی کشور حضور دارند.

با این حال، هیأت امارت اسلامی در نشست دوحه اشتراک نکرده است. سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که آنان از سازمان ملل خواستار برگزاری این نشست به سطح بلند و با حضور سرپرست وزارت خارجه افغانستان به‌حیث طرف اصلی گفتگو کننده از جانب افغانستان شده بودند و نیز موضوع تعامل و موضوعات مهم را به آجندای آن پیشنهاد کرده بودند که به دلیل پذیرفته نشدن این خواسته‌ها، امارت اسلامی تصمیم گرفت در این نشست هیأتی را نفرستد.

آقای مجاهد افزوده است که آنان هیچ توقع و انتظاری از این نشست ندارند.

از سویی هم، شماری از آگاهان به این باوراند که دراین نشست تصمیم بزرگی در رابطه به مسایل افغانستان گرفته نخواهد شد و تنها ممکن است در مورد تعیین نماینده جدید سازمان ملل برای افغانستان تصمیم گرفته شود.

دراین نشست دو روزه ابتدا نمایندگان خاص کشورها به رهبری سرمنشی سازمان ملل متحد بحث و گفتگو می‌کنند و سپس نشست‌های حاشیه‌‌یی با نمایندگان جامعه مدنی و فعالان حقوق زنان افغان برگزار می‌شود.

رویداد های اخیر

صدراعظم آلمان: مهاجران جنایت‌کار اخراج‌ می‌شوند

Published

on

(Last Updated On: )

صدراعظم آلمان گفته است که مجرمان حتی اگر از افغانستان یا سوریه آمده باشند، باید از این کشور اخراج شوند. اولوف شولتز این اظهارات را در واکنش به حمله یک‌ شهروند افغان بر تجمع مخالفان اسلام در شهر منهایم آلمان که منجر به کشته‌شدن یک افسر پولیس و زخمی‌شدن ۴ تن دیگر شد، بیان کرده است.

اولوف شولتز امروز (پنج‌شنبه، ۱۷ جوزا) طی یک‌ سخنرانی در بوندستاگ یا پارلمان آلمان خاطرنشان کرد که مهاجران افغان و‌ سوریه که مرتکب جنایت می‌شوند، باید به کشورشان برگردند.

او افزوده است: «من خشمگین می‌شوم وقتی کسی‌که در اینجا به‌دنبال حفاظت است، مرتکب شدیدترین جنایات می‌شود. این جنایت‌کاران حتا اگر از سوریه یا افغانستان آمده باشند، اخراج خواهند شد.»

وی تأکید کرده است که در آلمان جایی برای «جنایت‌کاران جدی و تهدیدات ترویستی» وجود ندارد.

شولتز تصریح کرد که وزارت داخله آلمان در تلاش است تا امکان اخراج‌ مجرمان و افراد خطرناک به افغانستان و‌ سوریه را فراهم کند.

پیش از این، مقام‌های دیگر آلمان از جمله وزیر امور داخله و وزیر امور خارجه این کشور بر اخراج‌ مهاجران افغان تأکید کرده بودند‌.

Continue Reading

رویداد های اخیر

علاقمندی روز افزون روسیه برای ساختن روابط با امارت اسلامی

Published

on

(Last Updated On: )

رییس جمهور روسیه بر ایجاد رابطه‌ی نزدیک میان کابل و مسکو تأکید کرده است. ولادیمیر پوتین، در حاشیهٔ نشست بین‌المللی اقتصادی سنت پیترسبرگ در صحبت با خبرنگاران گفته امارت اسلامی در افغانستان قدرت را به دست دارد و این واقعیت باید درک شود.

او ثبات در افغانستان را برای مسکو مهم دانسته و از امارت اسلامی خواستار ایجاد حکومت فراگیر نیز شده است.

درتازه ترین مورد ولادیمیرپوتین، رییس جمهور روسیه گفته که مسکو می‌خواهد با امارت اسلامی رابطه ایجاد کند. پوتین که در حاشیه نشست بین‌المللی اقتصادی سنت پیترسبرگ با خبرنگاران صحبت می‌کرد تأکید کرده است که امارت اسلامی در افغانستان قدرت را به دست دارند و باید با این وقعیت کنار آمد.

پوتین می‌گوید: «ما همیشه به این باور بوده ایم که باید با واقعیت‌ کنار بیاییم. طالبان (امارت اسلامی) در افغانستان قدرت را در دست دارند. ما باید با حکومت طالبان (امارت اسلامی) روابط ایجاد کنیم.»

پوتین تصریح کرده است که برای روسیه و ازبکستان ثبات در افغانستان نسبت به فرصت‌های اقتصادی خیلی مهم است و اما او از امارت اسلامی می‌خواهد تا به وعده‌های خود در مورد ایجاد حکومت همه‌شمول عمل کند.

پوتین افزوده است که: «برای ما و ازبکستان امنیت و ثبات در افغانستان نسبت به فرصت‌های اقتصادی خیلی مهم می‌باشد، طالبان (امارت اسلامی) به وعده‌های خود در مورد موضوع  خیلی حساس یعنی ایجاد حکومت همه‌شمول با اشتراک تمام اقوام و گروه‌های سیاسی عمل کنند. موضوعات کلان در سطح شورای امنیت سازمان ملل هم باید بحث و حل گردد.»

در کمتر از دوهفته اخیر مقام‌های دولت روسیه در سطوح مختلف بر گسترش تعامل میان کابل و مسکو تأکید کرده اند. پیشتر، سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه نیز گفته بود که مسکو می‌خواهد نام امارت اسلامی را از فهرست سازمان‌های تروریستی آن کشور حذف کند. ضمیرکابلوف نماینده خاص روسیه برای افغانستان نیز اخیراً گفته که امارت اسلامی دیگر دشمن روسیه پنداشته نمی‌‌شود.

در همین حال امارت اسلامی از گسترش روابط با روسیه استقبال می‌کند و تأکید دارد که افغانستان در چارچوب سیاست متوازن خواستار داشتن روابط نیک با همه کشورها است.

روسیه از سال ۲۰۰۳ به اینسو، امارت اسلامی را درج فهرست گروه‌های ممنوعه در آن کشور کرده است، اما پس از روی کارآمدن دوباره‌ی امارت اسلامی در افغانستان در کمتر از سه سال گذشته رابطه‌ی خوبی با امارت اسلامی بر قرار کرده و افزون بر پذیرش دیپلومات‌های امارت اسلامی همواره در نشست‌های بین‌المللی بر حمایت از حکومت سرپرست افغانستان موقف‌گیری کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

کشته شدن دست‌کم ۲۷ تن در حمله هوایی اسرائیل به یک مکتب در غزه

Published

on

(Last Updated On: )

اردوی اسرائیل روز پنج‌شنبه (ششم جون) اعلام کرد در حمله هوایی به یک مکتب سازمان ملل در نوار غزه چندین شبه‌نظامی عضو حماس کشته شدند. اسرائیل مدعی شده این مکتب واقع در منطقه نصیرات، که به “اونروا” (سازمان کاریابی و کمک‌رسانی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی) تعلق داشته، پایگاه نیروهای حماس بوده است.

در بیانیه اردوی اسرائیل آمده است “تروریست‌های حماس و جهاد اسلامی” در ساختمان این مکتب کار عملیاتی کرده و حمله تروریستی خود به خاک اسرائیل در روز هفتم اکتبر سال گذشته را از “منطقه‌ای اطراف این مکتب” هدایت و از این مکتب به عنوان “پناهگاه” استفاده کرده‌اند.

با این حال اسرائیل هنوز مدارکی برای تأیید این ادعا ارائه نکرده است. اردوی اسرائیل تنها دو تصویر از این ساختمان در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرده که در یکی از آنها پشت‌بام و در دیگری طبقات دوم و سوم ساختمان که به گفته اسرائیل محل پنهان شدن نیروهای حماس بوده، علامت‌گذاری شده‌اند.

حماس که از سوی امریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود، اعلام کرد در این حمله دستکم ۲۷ تن کشته و شمار زیادی زخمی شدند. این گروه اسرائیل را به ارتکاب یک “قتل‌عام وحشتناک” متهم کرده است.

به گزارش رویترز اسماعیل الثوابته، رئیس دفتر رسانه‌ای حماس با رد اتهامات اسرائیل، این کشور را به “ساختن داستان‌های جعلی” برای تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی متهم کرد.

ژولیت توما، مدیر بخش ارتباطات اونروا روز پنج‌شنبه (ششم جون) شمار کشته‌شدگان در این حمله را بین ۳۵ تا ۴۵ نفر اعلام کرد. او به خبرگزاری رویترز گفت در حال حاضر این نهاد قادر به تأیید تعداد دقیق کشته‌شدگان نیست.

مقام‌های شفاخانه “الاقصی” در دیرالبلح از افزایش شمار کشته‌شدگان  به ۳۷ تن خبر داده‌اند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از اداره صحت غزه که حماس آن را اداره می‌کند، نوشت شماری زن و کودک در میان کشته‌شدگان بوده‌اند. این خبرگزاری به نقل از مقام‌های محلی و شاهدان عینی می‌نویسد فلسطینیانی که به دلیل حملات اسرائیل از شمال غزه گریخته بودند در این مکتب پناه گرفته بودند. یک شاهد عینی به این خبرگزاری گفته راکت‌های اسرائیلی به صنف‌های درسی واقع در “طبقه دوم و سوم” این ساختمان، جایی که “خانواده‌ها” مستقر شده بودند، اصابت کردند.

اردوی اسرائیل مدعی شده پیش از حمله جت‌های جنگنده به این مکتب در صبح پنج‌شنبه، اقدامات لازم برای کاهش خطر آسیب به غیرنظامیان را انجام داده است.

اسرائیل بارها حماس را به سوءاستفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی متهم کرده و می‌گوید این گروه شبه‌نظامی از اماکنی نظیر شفاخانه‌ها و مکتب‌ها برای مخفی کردن تسلیحات نظامی، مهمات و ایجاد مقر قوماندانی استفاده می‌کند. حماس این اتهامات را تکذیب کرده است.

از زمان آغاز جنگ در نوار غزه شمار زیادی از فلسطینیان آواره در مکتب‌ها متعلق به اونروا پناه گرفته‌اند.

حمله روز پنج‌شنبه به یکی از این مکتب‌ها پس از آن رخ داد که اسرائیل اعلام کرد یک عملیات نظامی جدید را برای هدف قرار دادن نیروهای حماس در مرکز غزه آغاز کرده است. این کشور پیش‌تر گفته بود در جریان مذاکرات برای برقراری آتش‌‌بس، جنگ را متوقف نخواهد کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا هفته گذشته یک طرح جدید سه مرحله‌ای برای آتش‌بس در غزه ارائه کرد. حماس و اسرائیل تاکنون رسما در باره این طرح اعلام موضع نکرده‌اند. اسماعیل هنیه، رهبر حماس، تنها روز چهارشنبه (پنجم جون) گفت این گروه به عنوان بخشی از طرح آتش‌بس، خواستار توقف دائمی جنگ در غزه و عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی از این باریکه ساحلی است. به نوشته رویترز به نظر می‌رسد اظهارنظر هنیه، پاسخی به طرح آتش‌بس بایدن بوده باشد.

ویلیام برنز، رئیس سی آی ای، در همین رابطه روز چهارشنبه با شماری از مقام‌های مصر و قطر، دو کشوری در مذاکرات آتش‌بس غزه میانجی‌گری می‌کنند، در دوحه دیدار کرد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!