Connect with us

رویداد های اخیر

سفر خلیلزاد به کابل به منظور حل تنش ها برای شروع گفتگوهای میان افغانی

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه ی آمریکا برای صلح افغانستان به تاریخ ۲۹ جولای از کابل بازدید نمود و در دیدارش با رهبران افغان، تلاش های جاری برای حل چالش های باقی مانده فراراه گفتگوهای میان افغانی را به بحث گرفت.

سفارت آمریکا در کابل طی اعلامیه ی که به روز پنجشنبه منتشر شد گفته است که خلیلزاد با رییس جمهور اشرف غنی، رییس شورای عالی مصالحه داکتر عبدالله عبدالله، رییس جمهور پیشین حامد کرزی و دیگر مقامات دیدار کرده است.

در اعلامیه آمده است: “خلیلزاد در مورد تلاش های جاری برای حل چالش های باقی مانده گفتگوهای میان افغانی بحث و گفتگو نموده است از جمله کاهش خشونت ها از سوی دو طرف بعد از آتش بس عید قربان و آزادی کامل زندانیان.”

خلیلزاد روی توقف خونریزی و استفاده از این فرصت تاریخی برای صلح تاکید کرده است.

در اعلامیه همچنان آمده است: “سفیر خلیلزاد همچنان در مورد تلاش های منطقوی و بین المللی در حمایت از گفتگوهای میان افغانی معلومات ارایه کرده است.”

این در حالی است که سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به روز پنجشنبه گفته است که این گروه ۸۲ زندانی دولت افغانستان را از قید این گروه آزاد نموده است.

شاهین اذعان داشت که این گروه پروسه آزادی زندانیان حکومت را تکمیل و تعداد زندانیان آزاد شده را به ۱۰۰۰ رسانده است.

شاهین به روز چهارشنبه از دولت افغانستان خواست تا پروسه آزادی زندانیان طالب را به اساس توافق امضا شده میان آمریکا و طالبان در دوحه تکمیل کند.

این گروه همچنان آتش بس سه روزه را برای عید قربان در نظر گرفته است و به جنگجویان اش دستور داده است تا از حمله به نیروهای افغان دست بردارند.

در اعلامیه ی این گروه در تویتر آمده است که جنگجویان طالب دستور دارند تا بر روی نیروهای افغان حمله ی انجام ندهند مگر اینکه بخواهند حمله ی ارتش را جواب بدهند.

در اعلامیه ی طالبان آمده است: “بخاطر که هموطنان ما ایام مبارک عید را با اطمینان و خرسندی بیشتر سپری نمایند، به همه مجاهدین امارت اسلامی هدایت داده میشود که در سه شب و روز عید مبارک اضحی از طرف خود هیچ نوع عملیات را علیه دشمن اجرا نکنند.”

از سوی دیگر بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل گفته است که حکومت ایران به دولت افغانستان و طالبان گفته است که چالش های باقی مانده را حل کنند و گفتگوهای میان افغانی را شروع نمایند.

امینیان به آریانا نیوز گفته است: “مقامات حکومت افغانستان برای بدست آوردن صلح باید متحد باشند. ما هم از هردو طرف خواسته ایم تا اختلافات شان را کنار گذاشته و روی نظام سیاسی جمهوری به توافق برسند. ایران از دو طرف خواسته است تا خشونت ها را پایان دهد.”

رویداد های اخیر

کرزی: تعلیم دختران «مسئله حیاتی» برای افغانستان است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور در دیدار با حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده خاص ایران، تعلیم دختران را «مسئله حیاتی» برای افغانستان خوانده است.

در صفحه ایکس آقای کرزی آمده که او در این دیدار از همکاری و ایستادگی تهران در کنار مردم افغانستان در مقاطع مختلف و از کمک‌های آن کشور به‌خصوص در بخش تعلیم و اعطای بورسیه‌های تحصیلی برای جوانان افغان ابراز امتنان کرده است.

کرزی همچنان صلح و ثبات را در منطقه به نفع همه دانسته است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ازبیکستان به افغانستان یک محموله کمکی فرستاد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

یک محموله از کمک‌های بشردوستانه ازبیکستان به مقام‌های محلی ولایت بلخ در بندر تجارتی حیرتان تسلیم داده شد.

مسوولان محلی می‌گویند، این کمک‌ها نزدیک به ۱۶۰ تُن مواد خوراکی که مشمول آرد، روغن، گندم، بوره و گوشت بوده از سوی والی سرخان‌دریای ازبیکستان به والی بلخ سپرده شده است.

والی سرخان‌دریا هدف از ارسال این کمک‌‌ها را حمایت و دست‌گیری از مردم افغانستان بیان کرده و بر گسترش روابطه حسنه میان دو کشور تاکید کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

مجاهد: روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی با اشاره به سفر‌های شمار زیادی از نمایندگان دیپلوماتیک و هیأت‌های خارجی به‌کشور و هم‌چنان سفر مقام‌های بلندپایه کشور به خارج می‌گوید، امارت اسلامی به‌سطح گسترده پذیرفته شده و مناسبات با امارت اسلامی تأمین بوده و رفت‌آمدها جریان دارد.

آقای مجاهد می‌افزاید، روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است و بر موثریت آن افزوده می‌شود.

با این‌حال سخنگوی امارت اسلامی تأکید می‌کند که برداشت بعضی‌ها مبنی بر این‌که افغانستان دیگر منزوی شده و اقتصادش درحال خراب شدن است و مناسبات آن با کشورها تأمین شده نمی‌تواند، همه نادرست ثابت شد.

به گفته‌ی آقای مجاهد اکنون معلوم شد که افغانستان هم از نگاه سیاسی و هم از منظر اقتصادی گام‌های صعودی بر می‌دارد و این تلاش‌ها بیشتر شده و تسریع خواهد شد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!