Connect with us

بی بی سی فارسی

‘اراضی ممنوعه’ در آپارات

خپور شوی

د

(Last Updated On: وږی ۱۴, ۱۳۹۹)

این هفته در آپارات فیلم ‘اراضی ممنوعه’ ساخته محمد رنجبر در روز جمعه چهاردهم شهریور برای بار آخر به نمایش درآمد. پس از آن آپارات گفتگویی با کارگردان فیلم و همچنین عادله محسنی حقوق‌دان، و حسین دانش کارشناس سینمای افغانستان خواهد داشت .

درباره فیلم

وضعیت زنان در سال‌های اخیر در افغانستان با وجود همه سختی‌ها در قیاس با دوران طالبان به تدریج تغییر کرده و آنان در بخش‌های زیادی وارد عرصه کار شده‌اند. محمد رنجبر فیلم‌ساز افغانستانی در مستند اراضی ممنوعه به سراغ دخترهایی رفته که دلشان می‌خواهد در عرصه‌های نظامی و انتظامی فعالیت کنند. این دخترها بر خلاف همه فشار‌های مذهبی، سنتی و اجتماعی به دنبال این هستند که در صفوف نظامی و انتظامی افغانستان جایی برای خود باز کنند. ‘اراضی ممنوعه’ یک مستند گزارشی ناشی از یک دسترسی منحصر‌به‌فرد به مراکز آموزشی نظامی در افغانستان است.

درباره کارگردان

محمد رنجبر در سال ۱۳۶۵ در ولایت غزنی در افغانستان است. او دانش‌آموخته رشته کارگردانی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه کابل است. او از سال ۲۰۰۹ میلادی به عنوان کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌بردار با سازمان‌های بین‌المللی مختلفی همکاری داشته است. او چندین فیلم کوتاه و مستند ساخته از جمله فیلم کوتاه او ‘حسینا’ در جشنواره اولین فیلم جهان اسلام در سال ۲۰۱۲ نامزد دریافت جایزه شد. فیلم‌های دیگر او ‘مقصر کیست؟ ‘، ‘مرد تنها ‘، تاکسی ‘ و ‘حقیقت پنهان ‘ و ‘هدیه مادر ‘ را می‌توان نام برد که دو فیلم آخر در برنامه آپارات قبلا پخش شده‌اند.

درباره کارشناسان برنامه

عادله محسنی، حقوقدان متولد ۱۳۵۱ در کابل است. او به همراه خانواده‌اش در سال ۱۳۵۷ به ایران مهاجرت کرده است و در دانشگاه تبریز حقوق قضایی خوانده است. خانم محسنی پس از سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ به افغانستان بازگشته و ابتدا با موسسه روزنه و سپس با سازمانهای مردم‌نهاد و موسسات کانادایی، امریکایی و آلمانی فعال در افغانستان بر روی قوانینی چون ‘منع خشونت علیه زنان ‘، ‘ قانون خانواده ‘، ‘قانون قرارداد ازدواج(ثبت ازدواج و طلاق) ‘ و ‘تعدیل احوال شخصیه تشیع ‘ کار کرده است. او در پی پیوستن به کمپینی درباره حقوق زنان در سال ۲۰۱۲ به مرگ تهدید شد و مجبور شد ابتدا به هندوستان و در سال ۲۰۱۵ به انگلستان مهاجرت کند.

حسین دانش متولد کابل و دانش آموخته سینما از ایران است. او اولین فیلم کوتاهش به نام ‘آیینه ‘ را در سال ١٣٧١ در ایران ساخته است. دانش از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۵ خورشیدی در موسسه سینمایی ‘افغان فیلم ‘ در کابل به عنوان نویسنده و کارگردان مشغول به کار بوده است. او در همان سالها به اتفاق صدیق برمک کارگردان افغان، در دوره فیلم‌سازی برای هنرجویان سینما در کابل تدریس کرده است. حسین دانش فیلم‌ مستند بلند و ضد جنگ ‘گذرگاه ‘ را در دوران جنگ‌های داخلی افغانستان در کابل ساخته است. فیلم ‘ گذرگاه ‘ جایزه حقوق بشر و جایزه بهترین مستند را از دومین جشنواره فیلم کابل دریافت کرده است. همچنین این فیلم در جشنواره مستند مونترال مورد تقدیر قرار گرفته است. مستند ‘گذرگاه ‘ در جشنواره های لایپزیک المان، جشنواره گوتنبرگ ، جشنواره دهلی و جشنواره گوانژانکو چین به نمایش در آمده است. از او‌ در عرصه نقد فیلم و سینمای افغانستان، مطالبی در سایت بی‌بی‌سی فارسی، روزنامه هشت صبح کابل و نشریه ادبی هنری ‘نبشت ‘ منتشر شده است. دانش، از سال ٢٠١٠ ساکن سوئد است و به عنوان دستیار مدیر فیلمبرادری، اپراتور و تکنیسین دوربین در صنعت فیلم‌سازی سوئد کار می‌کند. او همچنین داور چند دوره از جشنواره فیلم افغانستان در سوئد بوده و با جشنواره بین‌المللی فیلم گوتنبرگ همکاری داشته است.

گفتگوی آپارات – اراضی ممنوعه

گفتگوی آپارات با عادله محسنی حقوق‌دان، حسین دانش کارشناس سینمای افغانستان و محمد رنجبر کارگردان فیلم ‘اراضی ممنوعه’ را اینجا ببینید.

زمان پخش برنامه آپارات به وقت ایران :

جمعه ساعت ۲۱ ایران

شنبه ساعت ۱۱ ایران

یکشنبه ساعت ۲۴ ایران

سه‌شنبه ساعت ۱۶ ایران

چهارشنبه ساعت ۲۴ ایران

جمعه بعد ساعت ۲ بامداد

آرشیو برنامه های آپارات

برای دسترسی به صفحات برنامه‌های گذشته آپارات روی اینجاکلیک کنید.

آرشیو صفحه‌های آپارات

مشاهده برنامه از طریق وب‌سایت بی‌بی‌سی فارسی

این فیلم در ساعات اعلام شده در جدول فوق از طریق کلیک بر روی اینجا، لینک پخش زنده تلویزیون وب‌سایت بی‌بی‌سی فارسی

و یا اینجا، لینک پخش زنده تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی در کانال بی‌بی‌سی فارسی در یو‌تیوب نیز قابل مشاهده است.

آدرس پست الکترونیک برنامه آپارات: aparat@bbc.co.uk

آدرس فیس بوک برنامه آپارات: https://www.facebook.com/bbcpersiantv

می توانید از طریق پنجره زیر هم با ما تماس بگیرید:

Advertisement

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!