صحت

سازمان جهانی صحت: نیمی از جمعیت جهان در معرض خطر بیماری دنگی هستند

Published

on

(Last Updated On: سرطان ۳۱, ۱۴۰۲)

سازمان جهانی صحت روز جمعه هشدار داد که موارد ابتلا به تب دنگی ممکن امسال به بالاترین حد خود برسد و یکی از دلایل آن افزایش حرارت جهان است که به پشه های ناقل این ویروس کمک می‌کند.

به گفته این سازمان، نرخ ابتلا به دنگی در سطح جهان در حال افزایش است و موارد گزارش شده از سال ۲۰۰۰، هشت برابر شده و در سال ۲۰۲۲ به ۴.۲ میلیون نفر رسیده است.

بر اساس گزارش وزارت صحت سودان در ماه مارچ، این بیماری در خرطوم، پایتخت این کشور برای اولین بار در تاریخ شناسایی شد، در حالی که اروپا افزایش موارد ابتلا را گزارش داده و پرو در اکثر مناطق وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

در ماه جنوری، سازمانی جهانی صحت هشدار داد که دنگی سریع‌ترین بیماری گرمسیری در جهان و یک «تهدید همه گیر» است.

رامان ولیودان، متخصص کنترول بیماری‌های گرمسیری سازمان جهانی صحت هشدار داد که نیمی از جمعیت جهان در معرض خطر بیماری دینگی هستند.

او گفت: موارد گزارش شده به سازمان جهانی صحت در سال ۲۰۱۹ با ۵.۲ میلیون مورد در ۱۲۹ کشور به بالاترین حد خود رسید. امسال جهان در مسیر ابتلای بیش از چهار میلیون نفر قرار دارد که بیشتر به فصل باران های موسمی آسیا بستگی دارد.

او گفت که در حال حاضر نزدیک به ۳ میلیون مورد در قاره امریکا گزارش شده است و نگرانی در مورد گسترش به بولیویا، پاراگوای و پرو وجود دارد.

ارجنتاین که در سال‌های اخیر با یکی از بدترین شیوع بیماری دنگی مواجه شده است، پشه‌ها را با استفاده از تشعشعاتی که DNA آنها را قبل از رهاسازی در طبیعت تغییر می‌دهد، عقیم می‌کند.

ولیودان گفت: «منطقه امریکا قطعاً در وضعیت بدی قرار دارد و ما امیدواریم که منطقه آسیا بتواند آن را کنترول کند.»

سازمان جهانی صحت می‌گوید موارد گزارش شده از این بیماری که باعث تب و درد عضلات می‎شود، تنها یک بخش کمی از کل موارد ابتلا در سطح جهان را نشان می‌دهد، زیرا اکثر موارد بدون علامت هستند. این بیماری در کمتر از یک درصد افراد کشنده است.

گفته می‌شود که آب و هوای گرم به تکثیر سریع‌تر پشه‌ها کمک می‌کند و ویروس را قادر می‌سازد در بدن آنها تکثیر شود. ولیودان افزایش انتقالات کالاها و مردم، شهرنشینی و مشکلات مرتبط با صحت را از دیگر عوامل این افزایش ذکر کرد.

وی در پاسخ به این سوال که امواج گرمایی که نیمکره شمالی کره زمین را تحت تاثیر قرار می دهد چگونه بر گسترش این بیماری تاثیر می گذارد، گفت: هنوز زود است که بگوییم.

او گفت که حرارت بیش از ۴۵ درجه سانتی گرید «باید پشه را بیشتر از تولید مثل آن بکشد، اما پشه حشره بسیار باهوشی است و می‌تواند در ظروف ذخیره آب که درجه حرارت آنچنان بالا نمی رود تولید مثل کند.»

Trending

خروج از نسخه موبایل