سوداگري
اوبو ته د افغانستان د لاسرسي ترټولو اقتصادي او خوندي لار چابهار دی – ایرانی چارواکی
د ایران د آزادې سیمې ټولنې اجرائیوي مدیر محمد سعید اربابي له ایسنا سره په یوه مرکه کې زیاته کړې: “د چابهار آزاده سیمه له افغانستان سره په ملګرتیا کې د آسیا زړه او د شمالي افغانستان د وچې پورې تړلو هېوادونو ته د لاسرسي او دا ایرانی بندر د هند له اوبو سره د پولو لرونکو هېوادونو؛ په ځانګړي توګه عمان، ختیځې افریقا، هند او سویل ختیځې آسیا ترمنځ د اړیکې غوره لار ده.”
د ایران د آزادې سیمې ټولنې اجرائیوي مدیر ویلي، چې چابهار افغانستان ته د ایران د نورو بندرونو او ګاونډ هېوادونو د لارو پر پرتله اوبو ته د لاسرسي ترټولو نږدې، اقتصادي او خوندي لار ده.
د ایران د آزادې سیمې ټولنې اجرائیوي مدیر محمد سعید اربابي له ایسنا سره په یوه مرکه کې زیاته کړې: “د چابهار آزاده سیمه له افغانستان سره په ملګرتیا کې د آسیا زړه او د شمالي افغانستان د وچې پورې تړلو هېوادونو ته د لاسرسي او دا ایرانی بندر د هند له اوبو سره د پولو لرونکو هېوادونو؛ په ځانګړي توګه عمان، ختیځې افریقا، هند او سویل ختیځې آسیا ترمنځ د اړیکې غوره لار ده.”
د چابهار آزادې سیمې ټولنې اجرائیوي مدیر ویلي، چې د ژیوپولیټیک او ژیوسټراټیژیک لید له مخې ایران او افغانستان له ختیځ- لویدیځ او شمال- جنوب سره نښلونکي پلونه ګڼل کیږي او د سیمهییزو اړیکو د مفکورې له پیاوړتیا سره د دې سیمې اهمیت تر بل هر وخت ډیر څرګندیږي.
اربابي ويلي، چې دې مشترکاتو د ایران او افغانستان دواړه ملتونه سره نږدې کړي او په ایران کې د مهاجرینو او میلمنو په توګه د څو میلیونو افغانانو شتون هم د دې تعاملاتو او اړیکو ساحه پراخه کړې ده.
هغه وایي: “ایران درېیم هېواد و، چې په ۱۹۱۹ کال کې یې د افغانستان خپلواکي پر رسمیت وپېژندله او په ۱۹۲۱ کال کې د دواړو هېوادونو ترمنځ د مینې او دوستۍ تړون لاسلیک شو او اوس شاوخوا یوه پېړۍ ترې تېره شوې ده.”
چابهار بندر، چې د ایران د جنوب ختیځ ساحل په اوږدو کې موقعیت لري؛ نه یوازې د ایران لپاره، بلکې د افغانستان لپاره هم یوه مهمه سټراټیژیکه شتمني ده. د چابهار د احتمالي او سټراتیژیک موقعیت له په پام کې نیولو سره دا بندر د لاندې دلایلو لپاره خورا مهم دی:
د چابهار بندر، چې د عمان په خلیج کې موقعیت لري، د هند بحر ته مستقیمه سمندري لار ده. دا بندر د سوداګرۍ پراختیا لپاره خورا ارزښتناک دی؛ په ځانګړي توګه د افغانستان په څیر په وچه کې بند هېوادونه کولی شي د چابهار له لارې نړیوال بازارونو ته ګټور لاسرسی ولري.
افغانستان د صادراتو او وارداتو لپاره د پاکستان د کراچۍ پر بندر تکیه کړې ده. که چابهار یو بدیل انتخاب وي؛ دا کولی شي پر کراچۍ بندر د افغانستان تکیه راکمه کړي او د هېواد د سوداګرۍ او اقتصادي فعالیتونو په وده او پراختیا کې بنسټیز رول ولوبوي.
چابهار بندر به هند، مرکزي آسیا او هاخوا نورو هېوادونو ته لاسرسی او اقتصادي تعامل آسانه کړي.
د یادونې ده، چې ایران اوسمهال په سیمه کې د افغانستان یو له سوداګریزو شریکانو څخه دی او لیدل کیږي، چې د دواړو هېوادونو ترمنځ سوداګریزې اړیکې د هرې ورځې پر تېریدو پیاوړې کیږي.
تازه خبرونه
د افغانستان مالیې وزارت مرستیال د هند پر پانګونې ټینګار وکړ
د مالیې وزارت د خبرپاڼې له مخې؛ په دې لیدنه کې عبدالمتین سعید ټینګار کړی، چې د افغانستان اسلامي امارت صنعتکارانو او سوداګرو ته د پام وړ آسانتیاوې برابرې کړي او په دې اړه یې د ملاتړ رامنځته کولو هڅې روانې ساتلې دي.
د مالیې وزارت د ګمرکونو او عوایدو مرستیال عبدالمتین سعید له یو شمېر هندي پانګوالو سره د لیدنې پرمهال په افغانستان کې د پانګونې پر شته فرصتونو خبرې کړې دي.
د مالیې وزارت د خبرپاڼې له مخې؛ په دې لیدنه کې عبدالمتین سعید ټینګار کړی، چې د افغانستان اسلامي امارت صنعتکارانو او سوداګرو ته د پام وړ آسانتیاوې برابرې کړي او په دې اړه یې د ملاتړ رامنځته کولو هڅې روانې ساتلې دي.
نوموړي زیاته کړې، چې د افغانستان او هند اړیکې په ځانګړي توګه د سوداګرۍ او پانګونې په برخو کې د پراختیا په حال کې دي.
دغه راز هندي پانګوالو هم ژمنه کړې، چې په افغانستان کې به د انساني، کرنیزو او حیواني درملو د تولید، کرنې او کانونو د عصري ټکنالوژۍ کارونې او دغو برخو ته د افغان کدرونو د ظرفیت لوړونې لپاره د پروګرامونو پر برابرولو پانګونه وکړي.
ویل کیږي، چې یاده پانګونه کولی شي د کاري فرصتونو په رامنځته کولو، د تخنیکي پوهې په لېږد او د هېواد د اقتصادي ودې په برخه کې اغېزناک رول ولوبوي.
سوداگري
د پاکستان او افغانستان سوداګر میلیارډونه ډالر زیانمن شول
د پاکستان د سوداګرۍ او صنایعو خونې رییس جنید الطاف ویلي؛ د دواړو خواوو سوداګري، چې پخوا محدوده وه اوس د توکو د تګ راتګ د بندېدا له کبله خرابه شوې او د تورخم د لارې له بندېدا راپدېخوا شاوخوا ۴۵ میلیون ډالر اقتصادي زیان ثبت شوی دی.
د پاکستان او افغانستان ترمنځ د لارو د بندېدا له کبله د دواړو لوریو ترمنځ سوداګري سخته زیانمنه شوې؛ شاوخوا ۱۱ زره افغان ټرانزیټ کانټینرونه د کراچۍ په بندر او زرګونه نور خرابېدونکي توکي د غلام خان، سپین بولډک، خرلاچي او تورخم کې بند پاتې دي.
د پاکستان د سوداګرۍ او صنایعو خونې رییس جنید الطاف ویلي؛ د دواړو خواوو سوداګري، چې پخوا محدوده وه اوس د توکو د تګ راتګ د بندېدا له کبله خرابه شوې او د تورخم د لارې له بندېدا راپدېخوا شاوخوا ۴۵ میلیون ډالر اقتصادي زیان ثبت شوی دی.
سوداګرو خبرداری ورکړی؛ خوراکي توکي مخ پر خرابېدا دي، چې دې اقتصادي چلند درانده مالي زیانونه اړولي دي. هغو صادروونکو، چې E سندونه یې ترلاسه کړي وه؛ هم نشي کولی خپل بارونه ولېږدوي او دوه اړخیزه سوداګري چټکه راټیټه شوې ده.
د لارو بندېدا د درملو سوداګري هم د ۲۰۰ میلیون ډالرو له خطر سره مخ کړې ده. د انټي بیوټیکو، انسولینو، واکسینونو او زړه درملو سلګونه توکي په تورخم او چمن کې بند پاتې دي، چې د تودوخې حساس درمل د خرابېدا له خطر سره مخ دي.
د پاکستان د درملو جوړوونکو ټولنې خبرداری ورکړی، چې دا ګډوډي نه یوازې په افغانستان کې پر درمل رسولو اغېزه کوي، بلکې د ازبکستان، تاجکستان، ترکمنستان او قزاقستان لپاره د پاکستان ټرانزیټي لار هم اغېزمنوي، چې د سیمهییز اتصال پروژې په ګډون د پاکستان- ازبکستان- افغانستان اوسپنېپټلۍ له خطر سره مخ کوي.
د سوداګرو استازو له اړوند چارواکو غوښتي، چې ژر تر ژره د توکو تګ راتګ بېرته پیل او سوداګري له سیاسي مسلو څخه بېله کړي، چې دواړو هېوادونو ته نور اقتصادي زیان ونهرسیږي.
سوداگري
د پاکستان د مالټې صادرات له بېساري کمښت سره مخ شول
د پاکستان د مالټې د صادراتو عاید په تېرو څلور کلونو کې له ۲۱۱ میلیون ډالرو (په ۲۰۲۱ مالي کال کې) څخه ۹۲.۵ میلیون ډالرو ته (په ۲۰۲۵مالي کال کې) راکم شوي، چې دا بېسارې کمی اوس د افغانستان د لارې له تړل کېدا سره نور هم زیات شوی دی.
د پاکستان د مالټې صادرات په داسې حال کې پیل شوي، چې د وروستیو کلونو له تر ټولو سخت صادراتي بحران سره مخ شوی دی.
د پاکستان د مالټې د صادراتو عاید په تېرو څلور کلونو کې له ۲۱۱ میلیون ډالرو (په ۲۰۲۱ مالي کال کې) څخه ۹۲.۵ میلیون ډالرو ته (په ۲۰۲۵مالي کال کې) راکم شوي، چې دا بېسارې کمی اوس د افغانستان د لارې له تړل کېدا سره نور هم زیات شوی دی.
د پاکستان او افغانستان ترمنځ لار د ۲۰۲۵ کال د اوکټوبر له نیمایي راپدېخوا تړلې پاتې ده، چې د پاکستان د مالټې صادرات یې پوره اغېزمن کړل. یوازې په ۲۰۲۵مالي کال کې پاکستان ۶۰ سلنه مالټه، چې نږدې ۱۵۳ زره ټنه کېږي؛ افغانستان ته صادر کړي وه. پر افغانستان تکیه اوسمهال د پاکستان د صادراتو کمزورې برخه ګرځېدلې ده.
افغانستان نه یوازې د پاکستان د مالټې تر ټولو لوی پېرودونکی دی، بلکې د دوهیمې او درېیمې درجې د مالټې ښه بازار هم دی، چې د ټيټ کیفیت له کبله په منځني ختیځ کې بازار نلري. له افغانستان سره د لارې د تړل کېدا له کبله اوس لسګونه زره ټنه دا محصولات د پاکستان په زیرمو کې پراته دي او پېرودونکي نلري.
د افغانستان تر څنګ روسیې، قزاقستان او ازبکستان هم د ټرانزیټي دهلېز له لارې د پاکستان مالټه واردوله؛ خو د افغانستان ټرانزیټي دهلیز له تړل کېدا وروسته پاکستان هڅه وکړه، چې صادرات د ایران له لارې ترسره کړي؛ خو نړیوالو بندیزونو دا لار ورته ناشونې کړې ده.
-
تازه خبرونه2 days agoپه افغانستان کې پخوانیو روږدو ته تخنیکي او کارپنځوونکې زدهکړې ورکړ شوي
-
تازه خبرونه4 days agoڅار: د افغانستان په اړه د ایران سیمهییزه ناسته
-
سیمه ییز خبرونه4 days agoپه سوریه کې دوه امریکایي سرتېري او یو ژباړونکی ووژل شول
-
لوبی3 days agoآریانا ټلویزیون د فیفا ۲۰۲۵ غوره فوټبال لوبغاړو د جایزو لسم پړاو مراسم خپروي
-
تازه خبرونه3 days agoاسلامي امارت د تېل او ګاز خپلواکه اداره رامنځته کوي
-
تازه خبرونه3 days agoد افغانستان د ټرانزیټي ظرفیتونو پر کارولو د عراقچي ټینګار د ستاینې وړ دی – ذاکر جلالي
-
لوبی4 days agoکلکتې ته د مسي د سفر تنظیموونکی ونیول شو
-
تازه خبرونه4 days agoامریکا د افغان بلیک هاک چورلکو دوهیمه جوپه پیرو ته وسپارله
