Connect with us

بی بی سی فارسی

هشدار فعالان فرهنگی و هنری ایران درباره خطر ‘فروپاشی بزرگ اجتماعی’

خپور شوی

د

(Last Updated On: چنګاښ ۲, ۱۳۹۹)
سانسور

Getty Images

بیش از سیصد تن از فعالان اجتماعی، سینماگران، جامعه‌شناسان، نویسندگان، شاعران و روزنامه‌نگاران در اعتراض به نبود آزادی بیان و تداوم سانسور بیانیه‌ای منتشر کرده‎اند. این بیانیه اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” را موجب نهادینه شدن فساد خوانده و درباره “فروپاشی بزرگ اجتماعی” هشدار داده است.

در این بیانیه آمده است: “این‌ پندار که هر نقدی به ساختارها، اقدام علیه امنیت ملیاست، مبنای علمی ندارد و مغایر حق آزادی بیان و مصداق سانسور است. این سانسور و کنترل محتواست که امنیت ملی را به خطر می‌اندازد و ناامنی، بی‌اعتمادی و ناهنجاری‌ها را گسترش می‌دهد.”

نورالدین زرین‎کلک، بابک احمدی، علی صالحی، حمید نعمت‌الله، علی مصفا، کامران شیردل، بهزاد شیشه‌گران، پرستو فروهر، عبدالرضا کاهانی و فرهاد گوران از امضاکنندگان این بیانیه هستند.

آنها نوشته‌‎اند که “مقامات ارشد” نظام نباید آزادی‌های مدنی از جمله آزادی بیان را “نادیده بگیرند” و “راه هرگونه انتقاد و پرسشگری را به بهانه‌ اقدام علیه امنیت ملی مسدود کنند.”

امضاکنندگان نامه هشدار داده‌اند اگر این “رویکرد تمامیت‌خواهانه” ادامه پیدا کند، “تصلب و خام‌اندیشی در قالب جهل مقدس به نهادینه شدن فساد می‌انجامد” و در کنار “این همه ناکارآمدی و فساد ساختاری” موجب “ناامیدی مردم ایران” و در نهایت “فروپاشی بزرگ اجتماعی” خواهد شد.

این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که بازداشت و فشار بر اهالی فرهنگ و هنر و روزنامه‌نگاران در ایران مدام تکرار می‌شود. در یکی از آخرین موارد، چند روز پس از آنکه محمد رسول‌اف جایزه خرس طلایی جشنواره فیلم برلین را برای فیلم “شیطان وجود ندارد” دریافت کرد، برای اجرای حکم یک سال زندان به جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام به دادسرای فرهنگ و رسانه فرا خوانده شد.

بعد از دادگاه اکبر طبری و مطرح شدن نام قاضی غلامرضا منصوری که جسدش بتازگی در رومانی پیدا شده است، شماری از روزنامه‌نگاران از فشارهایی پرده برداشتند که قوه قضاییه از طریق این فرد در دادسرای رسانه به آنها و خانواده‌هایشان وارد می‌کرد.

در تازه‌ترین مورد، گیسو فغفوری، روزنامه‌نگار از ابلاغ حکم حبس ترانه علیدوستی، بازیگر در دادسرای رسانه خبر داده است. خانم علیدوستی با شکایت معاونت حقوقی مجلس و نیروی انتظامی به خاطر بازنشر فیلمی در فضای مجازی به پنج ماه زندان محکوم شده است.

https://twitter.com/Gfaghfouri/status/1274984299218055168?s=20

سخنان روز گذشته محمدباقر قالیباف، رییس مجلس ایران هم درباره لزوم مدیریت فضای مجازی، بار دیگر سانسور و فیلتر شبکه‌های اجتماعی را موضوع بحث کاربران شبکه‌های اجتماعی کرده است. توئیتر، فیس‌بوک، یوتیوب و سایر شبکه‌های اجتماعی در ایران مسدود هستند و تنها اینستاگرام فیلتر نشده که بسیاری از کاربران، به ویژه آنها که در اینستاگرام کسب و کار دارند، نگران فیلتر شدن آن هستند.

بسیاری به این که برخی مقامات ارشد ایران از جمله رهبر این کشور در شبکه‌های اجتماعی فیلترشده مانند توئیتر فعالیت می‌کنند، انتقاد دارند و خواهان رفع فیلتر و محدودیت آزادی بیان هستند.

Advertisement

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!